سهم ناچیز ایران از تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۷۸۵۲

مدیر موزه علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور می‌گوید: سهم ایران از تجارت هزارمیلیارد دلاری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی حدود 05/0درصد است. بهرام صادقی می‌افزاید: امروز حجم تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به هزارمیلیارد دلار می‌رسد اما ایران سهم ناچیز سالانه حدود 05/0درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است. او ادامه داد: واقعیت این است که ایران دارای یک درصد جمعیت جهان و 7درصد منابع طبیعی و ذخایر دنیاست بنابراین شایستگی برخورداری از یک درصد تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را دارد.

به گفته صادقی، صادرات سنگ قیمتی و نیمه قیمتی ایران به شکل خام صورت می‌گیرد و سنگ‌های فرآوری شده به دلیل نبود یا کمبود ماشین‌آلات سهم چندانی در صادرات ندارند. او فعال‌سازی سیستم کاداستر برای ثبت اینترنتی محدوده‌های اکتشافی را یک مزیت دانست تا مکتشفین از حقوق این مهم برخوردار شوند زیرا در گذشته نبود این سیستم سوءاستفاده‌هایی را به دنبال داشت.

صادقی یادآور شد: ایران همواره به عنوان یکی از 10کشور شاخص معدنی جهان معرفی شده اما آمارها نشان می‌دهد، ترکیه و تایلند به ترتیب سالانه 20و 40میلیارد دلار درآمد از محل صادرات سنگ قیمتی و نیمه قیمتی دارند این درحالی است که این کشورها قابل‌ مقایسه با پتانسیل ایران در این بخش نیستند.

او تصریح کرد: تایلند فاقد معادن سنگ قیمتی است و با صدور سنگ‌های خام قیمتی و نیمه قیمتی ایران، بالاترین ارزش‌افزوده را با تراش آنها به دست می‌آورد.

به گفته او، هندوستان امروز با بهره‌گیری از سیاست ایران در زمینه بافت فرش در خانه‌های روستایی، سنگ‌های نیمه قیمتی را در خانه‌های روستاییان تراش و صیقل می‌دهد و به ‌این ‌ترتیب با پرداخت دستمزد به آنها بازارهای صادراتی را اشباع می‌کند. صادقی ادامه داد: سال‌های گذشته در ایران 200محدوده سنگ قیمتی و نیمه قیمتی شناسایی شده اما در زمینه بهره‌برداری دقیق و صحیح کارهای اصولی صورت نگرفته است.

کارشناس سنگ‌های قیمتی تصریح کرد: بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استعداد خوبی در زمینه ایجاد اشتغال دارد به‌ گونه‌یی که می‌تواند سالانه 100هزار نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم در این بخش جذب کند. اطلاعات منتشر شده، نشان می‌دهد در ایران انواع عقیق، گارنت، اواروویت، گراسولا، پیروپ و دیمانتویید، درکوهی، ترمالین، یشم، جاسپر آندروزیت، اپیدوت، آمتیست و فیروزه وجود دارد. اکنون پتانسیل‌های معدنی موجود در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، ایلام، اردبیل، بوشهر، زنجان و خراسان جنوبی به عنوان مناطق مستعد نسبت به دیگر نقاط کشور در زمینه انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی معرفی شده‌اند.

 

ارسال نظر