آمادگی برای توسعه روابط با صنعتگران آلمانی

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۶۵

هفته اول اسفند ماه جاری جامعه صنعتی و تجاری البرز روز پرکاری را پشت سر گذاشت؛ نشست مشترک بین هیات‌های تجاری دو کشور آلمان و ایران به میزبانی اتاق بازرگانی استان البزر برگزار شد و طی مراسمی از صادرکنندگان برتر استان تجلیل به عمل آمد.

رحیم بنامولایی، رییس اتاق بازرگانی استان البرز به عنوان میزبان هیات آلمانی در گفت‌وگویی، هدف از سفر هیات آلمانی به ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی مشترک اعلام و اظهار کرد: این سفر با هدف بررسی راه‌های همکاری و توسعه روابط تجاری و اقتصادی مشترک و نیز ظرفیت‌یابی برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است.

رییس اتاق بازرگانی استان البرز افزود: هیات تجاری و بازرگانی آلمانی متشکل از مسوولان و کارشناسان چند شرکت فعال در زمینه‌های مشاوره بازرگانی، لوازم منزل و آشپزخانه، مشاوره حقوقی، سیستم‌های الکترونیکی و اتوماسیون، برش و پردازش فلزات و حمل و نقل است.

بنامولایی به بازدیدهای این هیات از شرکت‌های مختلف صنعتی استان اشاره کرد و گفت: صنایع مختلفی ازجمله شرکت‌های قطعه‌سازی و صنایع برقی و مخابراتی طی جلسات بی‌تو بی‌مشکلات خود را برای همکاری‌های دو جانبه و عبور از موانعی که عمدتا کشور امریکا در مسیر همکاری‌ شرکت‌های اروپایی برای ایران ایجاد می‌کند، مطرح کردند.

وی از سرمایه‌گذاری چند شرکت آلمانی در حوزه دارو در البرز خبر داد و گفت: انگیزه زیادی برای شرکت‌های آلمانی برای فعالیت در ایران وجود دارد اما متاسفانه کماکان عمده‌ترین مشکل روابط دو جانبه موضوع انتقال پول است. هنوز در حوزه مبادلات مالی مشکل وجود دارد؛ در نشست با هیات تجاری آلمانی این موضوع مطرح شد و امیدواریم مذاکرات انجام شده، نتیجه‌بخش باشد. یکی از پیشنهادات ما استفاده از یورو به جای دلار در تعاملات تجاری و نیز گشایش ال سی‌ها بود با این راهکار می‌توان تا حد زیادی از بند تحریم‌های امریکایی رهایی یافت. به گفته رییس اتاق بازرگانی، طرف آلمانی پایبند مذاکرات برجام است و اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل می‌کند و در صورت برداشته شدن موانع بانکی می‌توانیم شرایط ایده‌آلی برای فعالیت تجاری و اقتصادی برای دو طرف ایجاد کنیم. وی خبر داد: طی گفت‌وگو‌های انجام شده، قرار شد دفتری در استان البرز در اختیار رابط آلمانی قرار داده شود و متقابلا طرف آلمانی نیز از سوی وزارت اقتصاد، دفتری را در آلمان برای هماهنگی‌های لازم در اختیار ایران قرار دهد.

بنامولایی بیان کرد: شرکت‌های قطعه‌ساز استان البزر آمادگی دارند، ذیل همکاری‌های فولکس واگن با شرکت ماموت در پروژه‌های جانبی این همکاری بزرگ شرکت داشته باشند. بنامولایی با اشاره به ظرفیت‌های بالای صنعتی استان البرز اذعان کرد: از آنجا که ایالت راینالند بیشترین میزان صادرات و قوی‌ترین زیرساخت‌های صنعتی در جمهوری فدرال آلمان را دارد، امیدواریم حضور این هیات تجاری بتواند تعاملات تجاری بین استان البرز و ایالت راینالند آلمان را در حد مطلوبی گسترش می‌دهدبنامولایی تاکید کرد: مهم‌ترین رسالت اتاق بازرگانی البرز معرفی توانمندی‌های صادراتی، مزیت‌های تجاری و صنعتی، بررسی موانع و مشکلات در توسعه روابط تجاری و ارائه راهکارهای مناسب در این استان است. استان البرز با برخورداری از حدود 3500واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک از قطب‌های صنعتی کشور است و بخشی از تولیدات صنعتی این استان به خارج از کشور صادر می‌شود رییس اتاق بازرگانی استان البرز تصریح کرد: ایران و استان البرز می‌توانند با حضور برندهای مطرح آلمانی در قالب مشارکت و تولید در بازارهای بین‌المللی حضور فعال داشته باشند

بنامولایی با اشاره به آثار تحریم‌های بلندمدت علیه ایران گفت: امیدواریم بتوانیم خلأ عدم حضور در بازارهای جهانی را به دلیل تحریم‌های گذشته جبران کرده به خصوص در صنعت غذا و دارو سهم خود را از بازارهای اروپایی در تجارت حلال به کمک کشور آلمان به دست آوریم.

 

ارسال نظر