گام اول فعالان اقتصادی جوان

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۸۳
گام اول فعالان اقتصادی جوان

تعادل

آرزوی 16ساله تشکیل اتاق جوانان در ایران روز گذشته به صورت رسمی رنگ واقعیت به خود گرفت و نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی جوان عضو اتاق تهران که برای تشکیل انجمن جوانان استان تهران ثبت‌نام کرده بودند، در سالن همایش‌های هتل ارم برگزار شد. در این همایش نامزدهای هیات‌مدیره این انجمن، مجالی کوتاهی یافتند تا خود را معرفی کنند و از سابقه و نوع فعالیت خود در فضای کسب‌وکار کشور بگویند. در این نشست، سه رویکرد اتاق بازرگانی برای تبدیل شدن به یک اتاق جهانی مورد اشاره قرار گرفت.  «توانمندی اعضا»، «ایجاد مجموعه متحدی از طبقه فعالان اقتصادی» و «دفاع از حقوق بخش خصوصی از طریق مواجهه تعاملی با دولت» را می‌توان سه رویکرد مهمی دانست که اتاق تهران در شکل‌گیری انجمن جوانان دنبال می‌کند. اما مهم‌ترین شاخص عملکرد متولیان این جریان، تشکل‌گرایی است که در همین زمینه، واحدی به همین نام برای مدیریت حوزه تشکل‌ها در اتاق تهران ایجاد شده است. تشکیل انجمن جوانان را می‌توان گامی بلند در مسیر تحقق آرزوی دیرینه خود مبنی بر ایجاد اتاق بازرگانی جوانان در ایران دانست.

 نقش‌آفرینی بخش خصوصی

اعضای انجمن جوانان استان تهران روز گذشته در یک نشست مقدماتی با یکدیگر آشنا و برای برگزاری انتخابات هیات‌مدیره در سال بعد آماده شدند. بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران پشت تریبون قرار گرفت تا طی سخنانی از اهداف برگزاری این گردهمایی و تشکیل انجمن جوانان استان تهران سخن بگوید. او گفت: اتاق بازرگانی تهران در دوره هشتم هیات نمایندگان، تلاش می‌کند تا نشان دهد، میراث‌دار خوبی برای بنیانگذاران پارلمان بخش خصوصی در 135 سال گذشته است که این نهاد را با آمال و آرزوهای بزرگی برپا کردند.

عشقی به سه رویکرد اتاق بازرگانی برای تبدیل شدن به یک اتاق جهانی اشاره کرد و گفت: اتاق تهران در رویکرد نخست خود تلاش دارد، اعضای خود را از همه نظر توانمندتر کند. همچنین درصدد ایجاد یکپارچگی و اتحاد است و تلاش دارد، مجموعه متحدی از طبقه فعالان اقتصادی ایجاد کند. در عین حال، دفاع از حقوق بخش خصوصی از طریق مواجهه تعاملی با دولت به عنوان رویکرد سوم اتاق، دنبال می‌شود. او افزود: مهم‌ترین شاخص عملکرد ما، تشکل‌گرایی است و واحدی به همین نام برای مدیریت حوزه تشکل‌ها در اتاق تهران ایجاد شده است؛ اگرچه که سهم اتاق بازرگانی از تشکل‌های ملی، چشمگیر نبوده اما این شاخص رو به بهبود است. چنانکه در اتاق تهران به عنوان نخستین اتاق در سراسر کشور، اخیرا خانه تشکل‌ها را راه‌اندازی کردیم.

عشقی در ادامه دیگر اقدامات صورت گرفته در اتاق تهران را نظیر ایجاد بانک اطلاعاتی اعضا، طراحی اپلیکیشن اتاق، مطالعه و تحلیل تحولات اقتصادی، افزایش همکاری با دانشگاه و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، ارائه خدمات مشاوره در حوزه‌های بانکی، بیمه و مالیات، ایجاد مرکز داوری، شفافیت مالی و کاهش هزینه‌ها و نیز اصلاح ساختاری اتاق را برشمرد. دبیرکل اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش به تشکیل انجمن جوانان استان تهران اشاره کرد و گفت: هیات رییسه اتاق تهران و ایران بنیانگذار چنین حرکتی بوده‌اند تا با رویکردی دموکراتیک، ایجاد نظام جانشین‌پروری محقق شود. من امیدوارم این انجمن با حضور فعالان اقتصادی جوان استان تهران به نهادی برای حل مشکلات اقتصادی نه در سطح خرد که در سطح کلان تبدیل شود.

 آرزوی تحقق یافته

نایب‌رییس اتاق ایران نیز در این نشست، تشکیل انجمن جوانان را گامی بلند در مسیر تحقق آرزوی دیرینه خود مبنی بر ایجاد اتاق بازرگانی جوانان در ایران دانست وگفت: اگر بنیان این انجمن به درستی نهاده شود، تحول بزرگی در بخش خصوصی کشور ایجاد خواهد شد. پدرام سلطانی که به هنگام بیان این نکته که نزدیک به 16 سال است برای تشکیل نهادی برای جوانان در بخش خصوصی واقعی در ایران، تلاش کرده اما همواره به دیوار مخالفت‌ها برخورده است، نتوانست احساسات خود را کنترل کند و برای دقایقی کوتاه، بغض 16 ساله‌اش در حضور بیش از 140 جوان ترکید؛ در حالی که زحمات وی از سوی جوانان حاضر در این نشست با تشویق‌های ممتد پاسخ داده شد. سلطانی افزود: برای آنکه ایران را بسازیم، نباید خسته و ناامید شویم. امروز و با تشکیل انجمن جوانان در اتاق تهران، به نمایندگی از همکاران خود در این اتاق، آمده‌ام تا همانند مسابقات دوی امدادی، چوب ادامه رقابت توسعه بخش خصوصی را به شما جوانان حوزه کسب وکار کشور تحویل دهم. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در بیش از 120 کشور جهان، اتاق بازرگانی جوانان مستقر است، افزود: این نهاد توانسته است در همگرایی و شبکه‌سازی و هم‌افزایی نسل جوان در اتاق‌های بازرگانی سراسر جهان، اثرگذار باشد.

به گفته سلطانی، کرسی رییس اتاق بین‌المللی جوانان در هیات‌مدیره فدراسیون اتاق‌های جهان، اهمیت و جایگاه این نهاد را در عصر کنونی بیان می‌کند. او با بیان اینکه تضاد سلایق، به آفتی جدی در بخش خصوصی کشور تبدیل شده، گفت: با تشکیل انجمن جوانان، باید تمرین لازم برای انجام کار گروهی در بدنه بخش خصوصی کشور ایجاد شود. نایب‌رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه انجمن جوانان باید موتور محرک کسب‌وکار و بخش خصوصی کشور شود، افزود: یکی از کارکردهای اساسی اتاق‌های جوانان در دنیا، تقویت مقوله مسوولیت‌های اجتماعی است که انجمن جوانان باید در این زمینه تلاش کند تا مفاهیم این مقوله در میان بخش خصوصی کشور توسعه پیدا کند. سلطانی سپس به ظرفیت بالای بانوان جوان ایرانی در کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد و افزود: در هیات‌مدیره انجمن جوانان، چند کرسی برای حضور بانوان در نظر گرفته شده است.

 ایجاد اتاق شیشه‌ای برای اعضا

در ادامه این گردهمایی، هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق تهران با اشاره به اینکه پس از سال‌ها، انجمن جوانان استان تهران با همت هیات رییسه اتاق‌های تهران و ایران راه‌اندازی خواهد شد، افزود: در معاونت کسب‌وکار اتاق تهران اولویت اساسی ارائه خدمت به فعالان کسب‌وکار است. در این مسیر، اتاق تهران تمام تلاش خود را به بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع در این حوزه معطوف کرده است. در عین حال، اتاق سعی دارد، از طریق همکاری و تعامل با اعضا، فضای شیشه‌یی را فراهم کرده و رضایتمندی فعالان اقتصادی را جلب کند.

اوبا اشاره به سلسله خدماتی که در اتاق ارائه می‌شود، افزود: اتاق با راه‌اندازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و تلفن گویای 1866 تلاش کرده، فاصله ارکان خود و اعضایش را به حداقل برساند. حاجی‌پور در ادامه به فرآیند ثبت‌نام فعالان اقتصادی جوان برای عضویت در انجمن جوانان اشاره کرد و گفت: از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به بررسی اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان پرداختیم و پس از این مرحله، آن دسته از افراد که حائز شرایط نبودند حذف شدند و از برخی نیز درخواست کردیم که اطلاعات خود را تکمیل کنند.

معاون کسب‌وکار اتاق تهران همچنین به این نکته اشاره کرد که خدمات امور مالیاتی و بیمه به این سیستم متصل است و اعضای اتاق از طریق تماس با تلفن گویا نیز می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند. او افزود: چنانچه طرح مسائل و مشکلات با نهادهای دولتی و حاکمیتی با زبان تخصصی صورت گیرد و استدلال بخش خصوصی به‌صورت پخته و دقیق مطرح شود، نتایج قابل قبولی حاصل می‌شود. حاجی‌پور با بیان اینکه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ظرفیت خوبی برقرار است ادامه داد: برقراری ارتباط میان انجمن جوانان استان تهران و شورای گفت‌وگوی استان تهران بسیار راهگشا خواهد بود.

معاون کسب‌وکار اتاق تهران با بیان اینکه در این معاونت، واحدی به کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اختصاص داده شده است گفت: حدود 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و تیم‌های بسیاری در اکوسیستم استارت‌آپی تشکیل شده است. اکنون با وجود آنکه مراکز مختلفی در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش می‌کنند، کمتر نهادی است که به موضوع تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای نوین ورود پیدا کرده است. اما اتاق تهران با جدیت در این مسیر گام نهاده است. در ادامه این نشست تمام جوانانی که برای حضور در انتخابات هیات‌مدیره این انجمن ثبت‌نام کرده و در جلسه حضور داشتند معرفی کوتاهی از فعالیت‌های خود داشتند.

 برگزاری انتخابات هیات‌مدیره در سال آینده

در این نشست، مدیر امور تشکل‌ها و مسوولیت اجتماعی اتاق تهران که در حال حضار مدیریت دبیرخانه انجمن جوانان را برعهده دارد با اشاره به اینکه تلاش برای تشکیل انجمن جوانان از ماه‌ها پیش در اتاق تهران صورت گرفت، افزود: در فراخوان نخست دعوت به عضویت در این انجمن که از طرف اتاق تهران به عمل آمد، 404 شخص حقیقی و حقوقی ثبت‌نام کردند که پس از غربالگری و تطبیق شرایط قانونی عضویت بر مبنای سن افراد، دارا بودن کارت بازرگانی و عضویت اتاق تهران و نیز فعالیت در حوزه‌های استارتاپ و دانش‌بنیان، تعداد 313 نفر واجد شرایط شناخته شدند. غلامرضا ملکی افزود: از این تعداد، 110 نفر درخواست نامزدی خود در هیات‌مدیره انجمن جوانان را اعلام کردند که اغلب این نامزدها در این نشست خود را بطور مختصر معرفی کردند.

ملکی همچنین در ادامه، با توجه به استقبال بالای جوانان برای عضویت در این انجمن و حضور در هیات‌مدیره آن، از برگزاری مجمع هیات موسس این تشکل و انتخاب اعضای هیات‌مدیره، در ابتدای سال آینده خبر داد. او همچنین عنوان کرد که با امکان معرفی نامزدهای هیات‌مدیره انجمن برنامه‌های دیگری نیز تدارک دیده خواهد شد.

 

 

ارسال نظر