اهمیت توازن‌، بین اضلاع اقتصادی کشور

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۵۱

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به تاثیر نوسات نرخ ارز بر تولید و صادرات به خصوص کالای واسطه‌یی گفت: نرخ ارز همواره یکی از خطوط تعادلی مهم در ساز و کار اقتصادی هر کشور است و بطور خودکار واردات و صادرات با نرخ ارز تطبیق داده می‌شود.

کیوان کاشفی با اشاره به جهش ناگهانی ارزی اخیر افزود: قیمت دلار هم باید مانند سایر کالاها توسط بازار وابسته به عرضه و تقاضا تعیین شود؛ آنچه در این میان برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بیشتر از بالا یا پایین بودن نرخ ارز اهمیت دارد ثبات نرخ ارز است.

وی راهکارهای سه گانه دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت بیش از چهار سال با تلاش و پیگیری مداوم، تورم را مهار کرده و نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها را پایین آورده است و این سیاست‌ها نوعی عقبگرد در سیاست‌های اصلاحی دولت محسوب می‌شود.

کاشفی اذعان داشت تنها با وجود ثبات در نرخ ارز تکلیف فعال اقتصادی روشن می‌شود و می‌تواند برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشد و این مهم‌ترین خواسته فعالین اقتصادی است. اینکه گفته می‌شود افزایش قیمت دلار بر فعالیت صادرکنندگان تاثیر مثبت دارد، غلط است چراکه تجربه نشان داده بالا رفتن نرخ ارز به سود همه صادرکنندگان نخواهد بود، مگر افرادی که مواد اولیه آنها از داخل کشور و عمدتا از دل طبیعت به دست می‌آید؛ بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه خود را وارد می‌کنند و بالا رفتن نرخ ارز بر تامین مواد اولیه این واحدها اثر می‌گذارد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه اگر نرخ ارز متعادل باشد همه بخش‌ها خود را بر اساس آن تنظیم خواهند کرد، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع درباره نرخ ارز مدیریت آن است تا به یک ثبات مشخص برسد، زیرا حتی کاهش نرخ ارز نیز مضرات خاص خود را خواهد داشت؛ نوسانات شدید ارزی عامل از هم پاشیدن شیرازه تعاملات تجاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی است و ازجمله مهم‌ترین آسیب‌های نوسانات شدید ارزی ایجاد مشکل در قراردادهای تهیه مواد اولیه کارخانه جات است.

کاشفی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اگر بین سه ضلع مثلثی که اضلاع آن را حمایت از تولید و صادرات، ذخایر ارزی کشور و معیشت و تاثر‌پذیری مردم از نرخ‌های موجود، تشکیل می‌دهد، توازن برقرار کنیم، می‌توان شرایطی را ایجاد کرد نوسانات ارزی و مشکلات ناشی از آن را از سر بگذرانیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی پیش بینی کرد در آینده‌یی نه چندان دور شاهد افزایش نرخ سود تسهیلات خواهیم بود که به تولید ما لطماتی را وارد خواهد ساخت.

کیوان کاشفی اظهار امیدواری کرد حال که این تصمیم گرفته شده، امیدواریم دولت در ادامه با دوراندیشی مابه‌التفاوت نرخ سودی که تعیین شده را به نحوی مدیریت کنند که تبدیل به تورم نشود؛ باید دید بعد از دو هفته میزان سرمایه‌گذاری چه اندازه خواهد بود و چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت و همچنین سیاست بعد دولت چیست. وی با اظهار تاسف از عدم همفکری و مشورت دولت با بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی گفت: متاسفانه نه قبل و نه حین و نه بعد سیاست‌گذاری‌های اقتصادی بخش خصوصی را در جریان قرارنداده و نظر بخش خصوصی را استعلام نمی‌کند؛ حال آنکه شاید با همفکری و مشورت با پارلمان بخش خصوصی، به عنوان بخشی که از نزدیک با تار پود اقتصاد و بازار آشناست، بتوان راهکارهای مناسب‌تری را ارائه داد.

 

ارسال نظر