اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۹۵

مقاومت بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز مبادله‌ای

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباه آخرین وضعیت اختصاص ارزمبادله‌یی به واردات برنج اظهار کرد: براساس آخرین پیگیری‌ها تاکنون ارز مبادله‌یی به واردات برنج تخصیص نیافته است، در حالی که وزارت صنعت و جهاد کشاورزی اعلام کرده است که به واردات برنج به عنوان کالای اساسی باید ارز مبادله‌یی اختصاص یابد.

وی افزود: طبق اظهارات رییس‌جمهور با وجود کافی بودن ارز، برای جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی در ایام پایانی سال باید ارز مبادله‌یی اختصاص یابد، اما بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز مقاومت می‌کند.

کشاورز ادامه داد: با توجه به آنکه واردات و قیمت برنج در ایام پایانی سال به اختصاص ارز مبادله‌یی بستگی دارد، اماهم‌اکنون واردکنندگان به سبب مقاومت بانک مرکزی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گفته این مقام مسوول در صورت اختصاص ندادن ارز مبادله‌یی به برنج، واردات چندانی نخواهیم داشت چرا که هر کیلو برنج در بازار با نرخ 8 هزار تومان باید عرضه شود.

وی با اشاره به ضرورت تخصیص ارز مبادله‌یی به واردات برنج بیان کرد: با تخصیص ارز مبادله‌یی قیمت تمام شده هر کیلو برنج برای واردکننده 6 هزار و 200 تا 6هزار و 300 تومان خواهد بود که درنهایت با نرخ 7هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و در صورت کاهش نرخ تعرفه به 10درصد همانند نرخ سابق در بازار عرضه می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان بازار برنج را پیش‌بینی کرد و گفت: اگر ارز مبادله‌یی به واردات برنج اختصاص نیابد، قاچاق جای واردات رسمی را می‌گیرد و در صورت جلوگیری از این پدیده شوم با کمبود روبه‌رو خواهیم شد.

به گفته وی با توجه به نوسان نرخ ارز، واردات رسمی برنج متوقف خواهد شد و پدیده شوم قاچاق شدت بیشتری در بازار خواهد داشت که از مسوولان انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر اختصاص ارز مبادله‌یی را تعیین و تکلیف کنند تا نگرانی مردم از آشفتگی بازار برنج شب عید به پایان برسد.

سنگینی افزایش مالیات بر دوش تولیدکننده داخلی

محمدرضا مرتضوی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار کرد: تولیدکنندگان کشور چند سال سخت را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون تولید دست به گریبان مشکلات ناشی از مسائل اقتصادی کشور است.

وی افزود: توقف بودجه‌های عمرانی کشور به دلیل نبود منابع کافی، بهره‌های بانکی بالا و واگذاری مسوولیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان موجب شده تا این قشر، هر روز ضعیف‌تر از روز قبل شود.

مرتضوی بیان کرد: هیچ جای دنیا این‌گونه نیست که بار کار بزرگی مانند دریافت مالیات بر دوش واحدهای تولید بیفتد، در حالی که تولیدکننده با وجود اینکه مطالبات بسیاری دارد، اما مجبور است مالیات بر ارزش افزوده آن کالا را بدهد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اذعان کرد: هنوز از رکود تورمی به‌طور کامل در نیامده‌ایم و تولیدکنندگان ما همچنان با خیل عظیم چک‌های برگشتی مواجه هستند و بازار همچنان با سرعت کندتری نسبت به تولید پیش می‌رود، با این حال در میان این انبوه مشکلات؛ تولیدکننده ملی باید مدام به فکر تامین مالیات‌های روزافزون باشد.

وی با بیان اینکه گرفتن مالیات حق دولت است، اضافه کرد: این منصفانه نیست، چراکه دولت به محض اینکه نتوانست سهم خود را از دیگر بخش‌ها بگیرد، با چاقو به جان تن ضعیف تولید افتاده و تکه گوشتی از آن بکند.

راه خروج از اقتصاد نفتی

رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از نبود معاونت توسعه صادرات در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با اجرای قانون انتزاع، مسوولیت وزارت جهاد کشاورزی را دوچندان کرده است، چراکه علاوه بر تولید در بحث صادرات نیز باید کار کند.

به گفته وی نبود معاونت توسعه صادرات در وزارت جهاد کشاورزی منجر به فرصت سوزی در بحث صادرات شده است، در حالی که صادرات محصولات کشاورزی یک راهکار برای خروج از اقتصاد نفتی و پایداری اقتصادکشور محسوب می‌شود.

نورانی با اشاره به اینکه تولید سیب به جای فرصت صادراتی، دغدغه‌یی بیش نیست، افزود: با توجه به بسته بودن بازارهای صادراتی عراق روی تجار، بالا بودن تعرفه گمرکی هند و صادرات سیب در ازای واردات نارنگی از پاکستان معضلاتی به وجود آورده است.

این مقام مسوول با اشاره به ضرورت توجه به توسعه صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: معاونت توسعه صادرات هر چه سریع‌تر در وزارت جهاد کشاورزی باید تشکیل شود تا فرصت‌های صادرات سوخت نشود.

 وی ادامه داد: هم‌اندیشی بخش دولتی و خصوصی با یکدیگر می‌تواند کلید حل رونق صادرات باشد و درحالی مسوولان دولتی در اتاق‌های دربسته تصمیمات لازم را اخذ می‌کنند که این امر بیش از پیش بر مشکلات دامن می‌زند.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست بازار در ازای بازار راهگشای توسعه صادرات است، افزود: با توجه به آنکه عرضه نارنگی تولید داخل روبه پایان است و تنها نارنگی بندری با نرخ 10 تا 12 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، از مسوولان وزارت جهاد انتظار می‌رود که برای توسعه صادرات اقدام به صادرات سیب در ازای واردات نارنگی از پاکستان کنند.

به گفته نورانی با توجه به ایام پایانی سال، اگر دولت تمهیدات لازم را برای واردات نارنگی به کار نگیرد، شاهد عرضه نارنگی قاچاق در بازار خواهیم بود، همچنین فرصت صادرات سیب از بین می‌رود.

 

ارسال نظر