اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۴۳

تغییر تعطیلات با هر نگاهی توجیه‌پذیر است

کمیسیون گردشگری اتاق تهران از حدود دو سال پیش ساماندهی تعطیلات پایان هفته را در دستور کار قرار داده است. از نظر اعضای این کمیسیون، افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز و انتقال این تعطیلات از پنج‌شنبه و جمعه به جمعه و شنبه علاوه بر تسهیل برقراری ارتباطات تجاری به توسعه گردشگری داخلی نیز کمک می‌کند.

 به زعم فعالان اقتصادی یکی از آثار مهم این طرح، هماهنگ‌تر شدن روزهای کاری در ایران با بازارهای جهانی است؛ چرا که در اغلب کشورهای جهان، روزهای شنبه و یک‌شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته تعیین شده و روزهای تعطیل در ایران، پنج‌شنبه (در بخشی از سازمان‌ها و نهادها) و جمعه است و این تفاوت، سبب قطع حداقل چهار روزه ارتباطات کاری بنگاه‌های داخلی با بازارهای جهانی شده است. پیشنهاد اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران برای ساماندهی تعطیلات البته تاکنون واکنشی از ناحیه دولت در پی نداشته، اما به دلیل برخی ملاحظات مذهبی و سنتی با اظهارنظرهای مخالف مواجه شده است.

محمود نجفی‌عرب عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران در حاشیه برگزاری ششمین نشست این کمیسیون بار دیگر نسبت به تحقق خواسته فعالان اقتصادی تاکید کرد و با اشاره به اینکه بحث ساماندهی تعطیلات بارها مطرح شده است، گفت: ساماندهی تعطیلات شامل دو موضوع ساماندهی تعطیلات رسمی سالانه و تعطیلات پایان هفته می‌شود و کمیسیون گردشگری اتاق تهران به دنبال ارائه پیشنهادهای در راستای بهبود وضع فعلی است. او افزود: کمیسیون گردشگری اتاق تهران به دنبال آن است که تعطیلات پایان هفته از پنج‌شنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر کند که این تغییر نه تنها از لحاظ گردشگری به نفع کشور خواهد بود که با منطق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز قابل توجیه است. بنابراین به نظر می‌رسد ضرورت دارد، کمیسیون توان خود را بر توجیه نهادهای ذی‌ربط برای موافقت با اعمال این تغییر صرف کند. رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران ادامه داد: کمیسیون نباید صرفا روی آثاری که تغییر روز تعطیلات روی توسعه گردشگری داخلی دارد، تمرکز کند و باید تمام ابعاد آن از جمله دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی آن را مطرح کند تا بتواند نمایندگان مجلس، دولتمردان و علما و روحانیون را نیز متقاعد به منافع بیشتر این تغییر بکند. محمود نجفی‌عرب با بیان اینکه می‌توان نمایندگان مجلس را نسبت به اعمال این تغییر در تعطیلات پایان هفته اقناع کرد، گفت: به نظر می‌رسد در نخستین گام باید مزایای ساماندهی تعطیلات پایان هفته را با علما و بزرگان دینی در میان بگذاریم و نظر مساعد آنان را جلب کنیم. چون این تصور وجود دارد که تغییر تعطیلات به فرایض دینی لطمه وارد می‌کند در حالی که این تصور درست نیست و اتفاقا تغییر تعطیلات می‌تواند از همه نظر منافع و فرصت‌های بیشتری برای مردم کشور داشته باشد. او ادامه داد: نمی‌توان در دهکده جهانی خود را ایزوله نگه داشت. بحث تغییر تعطیلات را تنها از منظر گردشگری نباید نگریست، بلکه از همه جوانب این طرح قابل توجیه است.

صنعت لوازم خانگی نیازمند خروج از انحصارطلبی

محمد طحان‌پور رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه پس از انقلاب تولیدکنندگان به توفیقات زیادی در صنعت لوازم خانگی رسیده‌اند، بیان کرد: کارخانه‌هایی نظیر ارج و آزمایش تعطیل شده‌اند، اما تعداد زیادی از کارخانه تولیدی در زمینه‌های مختلف صنعت لوازم خانگی به تولید و عرضه محصولات این صنعت، پرداخته‌اند.

طحان‌پور تصریح کرد: ورود بخش خصوصی به صنعت لوازم خانگی موجب توسعه و رشد صنعت لوازم خانگی شد و هم‌اکنون تنها مشکل موجود در این صنعت انحصاری بودن تولید محصولات لوازم خانگی توسط دولت است، اگر برنامه‌یی در این خصوص در دستور کار قرار گیرد، شاهد رشد بیش از پیش این صنعت خواهیم بود.

این رییس اتحادیه در خاتمه یادآور شد: صنعت لوازم خانگی کشور به جایگاه مناسبی رسیده است اما آن‌طور که باید و شاید هنوز دستاوردهای مطلوبی در این حوزه صورت نگرفته و متاسفانه باید خود را با کشورهایی نظیر ترکیه و دبی که در این حوزه جایگاهی نداشتند، مقایسه کنیم.

قاچاق عامل بی‌رونقی صنعت نساجی است

مهدی اسلام‌پناه کارشناس صنعت اظهار کرد: هم‌اکنون فشارهای اقتصادی سبب شده است تا نتوانیم صادرات مناسبی داشته باشیم. افزایش صادرات نساجی، در گرو مجهز شدن این صنعت به تکنولوژی‌های نوین است.

وی ادامه داد: البته باید در این حوزه به ظرفیت‌های اصلی توجه شود تا صنعتگران این حوزه پرچم خوشنامی صنعت نساجی را برافراشته نگه دارند. صنعت نساجی چرخه موثر و محرک اشتغال به حساب می‌آید. بنابراین با حمایت از این بخش می‌توانیم مشکل بیکاری را تا حد زیادی مرتفع کنیم. اسلام پناه به توانمندی تولیدات صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: تمام صنایع جهان، به مولفه‌های مهمی از جمله؛ سرعت، دقت، طراحی و الگوبرداری توجه می‌کنند زیرا ار تقای سطح تکنولوژی از نیازهای مهم مصرف‌کننده به شمار می‌رود. وی با اشاره به شاخص‌های مهم صنعت نساجی کشور بیان کرد: هم‌اکنون کشور ایران از شاخص‌های وی‍ژه و قدمت بسیار بالایی در صنعت نساجی برخوردار است همچنین در مجموع 50درصد از تولید الیاف مصنوعی صنعت نساجی در اختیار اصفهان است.

کارشناس صنعت گفت: براساس زیرساخت‌های لازم، قدمت، سرمایه و... اصفهان قطب صنعت نساجی کشور، محسوب می‌شود، زیرا این شهر به یکی از قطب‌های این صنعت در منطقه تبدیل شده است تا آنجا که به آن لقب «منچستر شرق» را داده‌اند. اسلام‌پناه مطرح کرد: هم‌اکنون واردات مواد اولیه خارجی مانند نخ و پارچه از دیگر کشورها وضعیت فعلی بازار داخلی را آشفته کرده است. همچنین نداشتن برندهای برتر و نبود بازار رقابت منجر به نابسامانی بازار منسوجات داخلی و خارجی شده است. کارشناس صنعت با اشاره به چالش‌های مهم این حوزه اظهار کرد: قاچاق مساله اساسی واصلی بی‌رونقی صنعت نساجی است و برای مقابله با قاچاقچیان باید زمینه‌های شکل‌گیری آن را برطرف کرد. وی افزود: هم‌اکنون واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، نبود حمایت جدی دولتمردان و موانع رونق کسب و کار از جمله بروکراسی اداری؛ کارخانه‌ها از جمله صنایع نساجی کشور را با تعدیل نیرو و مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

 

ارسال نظر