مدیریت منابع آب متناسب با شرایط کشور نیست

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۹۵۱

حداقل یک دهه است مسوولان کشور اعلام می‌کنند، زنگ خطر بحران آب در کشور به صدا درآمده است و برنامه‌هایی را برای مقابله با این بحران آغاز کرده‌اند، اما سوال اینجا است که چقدر از این اقدامات به نتیجه رسیده است؟ سوالی که احمد صادقیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و کمیسیون کشاورزی در پاسخ به آن می‌گوید:«حرکت‌هایی صورت گرفته است و برنامه‌هایی آغاز شده ولی به اعتقاد من اصلا اینها کافی نیست و باید اقدامات جدی در دستور کار قرار بگیرد؛ ببنید بحث کم آبی در کشور ما بسیار جدی و حتی بحرانی است و باید متناسب با شرایط در این زمینه مدیریت صورت گیرد که هم‌اکنون شاهد آن نیستم. اصلا چرا ما اجازه می‌دهیم در کشور مشکلات آنقدر حاد شود که تازه به فکر بیفتیم؛ شما بحث کم آبی را در اکثر کشورهای دنیا شاهد هستید ولی بسیاری از کشورها با این موضوع جدی برخورد کردند؛ مثلا در کالیفرنیای امریکا 10سال پیش زنگ خطر کمبودهای آب به صدا در آمد ولی مدیریت درست منابع صورت گرفت تا جایی که الان می‌بینیم در کنار کشاورزی و... مدیریت منابع هم صورت گرفته است و اصلا بحث به بحران کشیده نشده است.»

صادقیان می‌گوید:«مشکلات کم آبی در کشور ما بسیار جدی است، البته این یک چالش مهم جهانی است که کشور ما هم به صورت حاد در گیر آن شده است و چشم امید ما به مدیریت آب در کشور است زیرا میزان بارندگی‌ها و... خارج از اراده ماست ولی چیزی که ما می‌توانیم انجام دهیم، بحث مدیریت منابع و نحوه استفاده از ذخایر است.

او در ادامه به مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت:«مکانیزه کردن کشاورزی لازم و حتی ضروری است ولی به دلیل کشاورزی سنتی که ما داریم و مخصوصا کوچک بودن اراضی که ما در کشور داریم کار استفاده از سیستم‌های نوین بسیار مشکل خواهد بود. باید بتوانیم مدیریت خاصی را با این شرایط داشته باشیم. میانگین اراضی کشاورزی ما در حال حاضر زیر 4 هکتار است و این کوچک بودن زمین‌ها کار را بسیار سخت خواهد کرد، کشاورزی درحال حاضر در کشور ما سنتی و معیشتی است.» این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره اینکه استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌یی و... چقدر در سال‌های گذشته توانسته به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کمک کند، می‌گوید:«بعید می‌دانم که خیلی سهم مصرف آب در حوزه کشاورزی به خاطر استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری کاهش یافته باشد زیرا بهره گرفتن از این روش‌ها خیلی گسترده نبوده است.»

 

ارسال نظر