واردات هوشمندانه و شناسنامه‌دار در تقابل با تولید ملی نیست

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۰۴

رییس مجمع عالی واردات معتقد است اگر کشوری رشد اقتصادی نداشت دلیل بر این نیست که واردات را محدود یا محبوس کرده، برای این منظور باید سیاست‌گذاری‌های آن را مورد ارزیابی قرار داد زیرا هیچ‌گاه واردات قانونی عامل عدم رشد اقتصادی یک جامعه نخواهد بود.

علیرضا مناقبی در پاسخ به این سوال که علل رشد 22 درصدی صادرات در مقابل افت حدود 3 درصدی صادرات چیست، اظهار داشت: واردات براساس نیاز یک جامعه صورت می‌گیرد و نوع کالاهای وارداتی چه در گروه کالاهای مصرفی یا سرمایه‌یی و واسطه‌یی براساس نیاز جامعه و کشش بازار انتخاب می‌شود زیرا هیچ وارد‌کننده‌یی تمایل به زیان سرمایه‌یی ندارد. در واقع افزوده شدن بر حجم واردات کشور جای نگرانی ندارد زیرا واردات بر اساس نیاز بنگاه‌های تولیدی کشور و بازار مصرفی رقم می‌خورد و اینگونه نیست که مسیر تجارت تنها یک مسیر یک‌طرفه صادرات باشد.

وی درخصوص نوع کالاهای وارداتی در سال جاری گفت: مهم‌ترین اقلامی که در لیست کالاهای وارداتی به کشور بوده شامل ماشین‌آلات تولیدی، مواد اولیه و مواد واسطه‌یی است بنابراین به حجم و میزان واردات کالاهای تمام‌شده و قابل‌مصرف افزوده نشده است.

مناقبی با بیان اینکه واردات تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی را نیز شامل می‌شود و برای فعال ماندن چرخ بنگاه‌های تولیدی مجبور به انجام آن هستیم یادآورشد: تصور اشتباهی که نسبت به واردات در کشور باب شده آن است که واردات مخل امنیت حوزه‌های تولیدی بوده اما اگر بنگاه‌های تولیدی ما از واردات آسیب دیده‌اند دلیل آن را باید در جای خود مورد بحث و بررسی قرار داد. اگر چرخه تولید به درستی مدیریت شود، کالاهای استاندارد، باکیفیت و ارزان به دست مصرف‌کننده می‌‌رسد نه اینکه باقیمت‌های دستوری، نظام نرخ‌گذاری اشتباهی را رواج دهیم و به خاطر یک مکانیسم اشتباه، واردات را مقصر جلوه دهیم. رییس مجمع عالی واردات کشور با تاکید بر اینکه حتی کالای مصرفی با کیفیت وارداتی که از مجاری قانونی وارد شده است نیز می‌تواند عامل رشد تولید کشور شود افزود: از آنجا که قیمت این کالاها ارزان‌تر از تولید داخل نیست این انگیزه را برای تولید‌کننده داخلی به وجود می‌آورد که در این زمینه با نمونه وارداتی در قیمت و کیفیت رقابت کند. در واقع هر جا که تولید لطمه خورده است به دلیل واردات غیرقانونی است که از کیفیت پایین برخوردار است.

مناقبی بیان کرد: زمانی واردکننده‌یی اقدام به واردات می‌کند که در حوزه تولید محصولی نقص وجود داشته باشد به این معنا که ممکن است توان تولید ما به اندازه کافی نباشد و واردکننده با واردات این نیاز را تامین می‌کند. در اصل مشکل اصلی در کشور ما این است که ما به دنبال این هستیم که هر محصولی را تولید کنیم، در حالی که در هیج کجای دنیا این امر رخ نمی‌دهد، زیرا ابتدا باید مزیت نسبی تولید کالا در نظر گرفته شود و سپس بر روی همان محصول خاص برای تولید تمرکز کرد.

وی با اشاره به اینکه حذف واردات منطق اقتصادی ندارد تاکید کرد: نمی‌توان بازار را بدون عرضه رها کرد زیرا کالاهایی وجود دارد که در جامعه تقاضا دارد و تولید آن کم است یا اینکه اصلا تولید نمی‌شود، بنابراین باید واردات انجام شود اما باید هوشمندانه و شناسنامه‌دار انجام شود تا در مقابل تولید ملی قرار نگیرد.

رییس مجمع عالی واردات کشور اعلام کرد: اگر امروز صادرات ما کم شده است شاید علت آن این است که تولیدات داخلی قابل رقابت با بازارهای صادراتی نیست. در هیچ کشوری ما تولید بدون واردات و خدمات مهندسی و فنی نداریم. اما از آنجا که اصول اقتصادی را نادیده می‌گیریم سعی داریم با فشار بر افکار عمومی این مبحث را قدرت برسانیم که واردات مخل تولید کشور است اما بهتر است با واقعیت‌های تجارت جهانی منصفانه‌تر برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها و مشکلات بانکی تاثیر چندانی بر صادرات ندارد، عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ما در سال‌های اخیر مثبت شده است و این تغییرات در زمان تحریم‌های بین‌المللی اتفاق افتاده است. ایرانی‌ها عادت کرده‌اند که با تحریم زندگی کنند. در بحث تجارت نیز این شرایط سال‌هاست که بر صادرات و واردات ما تحمیل شده است اما باید در نظر داشته باشیم که اقتصاد و تجارت آزاد قوانین خود را دارند و چنانچه کالای خوب، با کیفیت و قیمت مناسب عرضه شود بازار خودش را دارد اما از آنجا که اقتصاد ما سیاسی شده موانع خاص خود را نیز پیدا کرده است.

 

ارسال نظر