اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۴۸

فرار سپرده از بانک‌ها با کاهش دستوری نرخ سود بانکی

بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: کاهش دستوری نرخ سود بانکی باعث فرار سپرده از بانک‌ها می‌شود زیرا بانک‌ها دیگر نمی‌توانند بهره مورد انتظار سپرده‌گذاران را بپردازند. وی در ادامه افزود: از طرف دیگر پول‌هایی که در بانک‌ها باقی می‌ماند، تاثیری در رونق اقتصادی جامعه نخواهد گذاشت زیرا یک رابطه یک طرفه بین بانک و بازار برقرار شده است. به این معنا که بانک تنها جاذب منابع از سپرده‌گذاران شده و در زمان لازم نمی‌تواند منابع مورد نیاز را به آنها پرداخت کند.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: مساله دوم این است که وقتی سیستم بانکی، نرخ سود خود را پایین می‌آورد به موازات آن بی‌اعتمادی نسبت به این سیستم در بین سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود و فعالان اقتصادی بازارهای سهل‌الوصول و با قدرت نقدشوندگی بالا مانند بازار طلا و ارز را مورد نظر خود قرار دهند. وی ادامه داد: در نتیجه در بازارهایی همچون طلا و ارز، سفته‌بازی کاذبی به وجود آمده و در مرحله بعد نیز این سیل کاذب وارد بازار مسکن می‌شود.

عشقی در تشریح بیشتر کندی ورود سرمایه به سمت بازار مسکن یادآور شد: از آنجا که مسکن دارای ضریب نقدشوندگی کمتری نسبت به طلا و ارز است در مرحله آخر ورود سرمایه‌های کاذب قرار دارد و تغییرات اندک کنونی در بازار مسکن تنها به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های اولیه است. وی در پایان با اشاره به خاصیت نقد شوندگی بالای دلار ابراز نگرانی کرد و گفت: ادامه روند کنونی موجب افزایش عدم تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری پول‌هایشان در داخل کشور شده و امکان خروج نقدینگی را بیشتر می‌کند.

رکود، مانع افزایش قیمت فرش ماشینی

محمدهادی کمالیان، رییس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت درخصوص وضعیت بازار اظهار کرد: برخی مسوولان و کارشناسان معتقدند؛ اگرچه در ماه‌های اخیر نوسانات نرخ ارز موجب رونق نسبی در بازار شد اما این امر تنها یک وضعیت حبابی در بازار خرید و فروش فرش ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: صنعت فرش ماشینی ظرفیت لازم را برای تولید محصولات با کیفیت، اشتغال‌زایی و ارز آوری براساس سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را خواهد داشت به همین سبب نیازمند یک عزم راسخ و برنامه‌یی مدون است.

این رییس اتحادیه با بیان اینکه حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی سبب یافتن بازار توسعه فعالیت‌هایشان خواهد شد، تصریح کرد: بخش زیادی از تولیدکنندگان که محصولات با کیفیت دربازار عرضه می‌کنند، توان حضور در این نمایشگاه‌ها را ندارند؛ به همین علت دولت باید امکاناتی را برای حضور تولیدکنندگان در چنین موقعیت‌هایی ایجاد کند.

کمالیان ادامه داد: حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه و بازارهای بین‌المللی موجب رشد صادرات در صنعت فرش خواهد شد. صادرات فرش هم در این بخش حدود 5 درصد است که اگر امکانات مناسبی فراهم شود اکثر تولیدکنندگان به دنبال صادر کردن محصولاتشان خواهند بود.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت با اشاره به اینکه صادرات فرش از خلأ مدیریتی رنج می‌برد، افزود: اکثر کشورهای دنیا از شرایط مناسبی برای صادرات فرش برخوردارند اما تولیدکنندگان داخلی از آن شرایط بهره مند نبوده و برای حضور محصولاتشان در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود 2ماه تا بازار شب عید باقی مانده و فصل فروش فرش ماشینی در نیمه دوم سال است، بیان کرد: محصولات این صنف مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود به همین سبب قیمت فرش‌های موجود در بازار متاثر از میزان عرضه و تقاضا خواهد بود. هم‌اکنون با توجه به مازاد تولید و رکود حاکم بر بازار پیش‌بینی افزایش قیمت اندکی دور از ذهن است.

80 درصد کاغذ مورد نیاز کشور وارداتی است

رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: قیمت کاغذ تاثیر مستقیم با نرخ ارز دارد چرا که بیش از ۸۰ درصد کالاهای این صنف وارداتی است و در حال حاضر افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمت کاغذ شده است. سیدحسن میرباقری‌مهرآبادی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران افزود: با افزایش نرخ ارز بازار دچار تنش شده و ارتباط مستقیمی بین بازار ارز و کاغذ وجود دارد. بیش از ۲۰روز است که سفارش کالاهای ما در بندر شهید رجایی متوقف شده و نامه‌نگاری‌های لازم هم صورت گرفته اما مساعدتی نشده است.

وی تصریح کرد: علت ماندن کالاها در گمرگ به توافق نرسیدن سازمان استاندارد با اداره گمرگ بر سر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است؛ در صورتی که طبق ماده ۲۲ انواع کاغذ و چاپ و تحریر از دادن ارزش افزوده معاف هستند اما سازمان گمرک می‌گوید که سازمان استاندارد این موضوع را به ما اعلام نکرده و بی‌دلیل کالاها ترخیص نشده و تولیدکنندگان در روزهای پایانی سال با مشکل مواجه شده‌اند. میرباقری مهرآبادی افزود: نگه داشتن بدون دلیل منطقی کالاها در بندر باعث می‌شود هزینه انبارداری و تاخیر دیرکرد کالا و دیگر هزینه‌ها به آن تحمیل شود و تحمیل این هزینه‌ها به کالا چیزی جز افزایش قیمت آن را به همراه نخواهد داشت.

رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار کرد: عمده کاغذ مورد مصرف در کشور خارجی است و کاغذ داخلی کفاف نیازها را نمی‌دهد؛ از طرفی سابقه سال‌های اخیر نشان داده، افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی نیز حتی در صورت وارد کردن تکنولوژی‌های روز دنیا به دلیل محدودیت‌ منابع اولیه، چندان عملی نیست؛ بنابر این بالا بردن تعرفه واردات کاغذ، حمایت از کاغذ داخلی نیست؛ بلکه تنها باعث ایجاد تورم در بازار کاغذ وارداتی می‌شود.

 

ارسال نظر