اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۰:۳۸:۰۷
کد خبر: ۱۱۶۴۶۵

افزایش قیمت کالا و خدمات ممنوع شد

فارس  رییس اتاق اصناف ایران گفت: افزایش قیمت کالاها و خدمات صنفی تا پایان فروردین ‌ماه سال 1397 ممنوع شده است. علی فاضلی در اطلاعیه‌یی به روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها از آنها خواست به اتحادیه‌های صنفی استان متبوع خود ابلاغ کنند که تا پایان فروردین سال 97 افزایش قیمت هرگونه قیمت کالا و خدمات صنفی توسط واحدهای صنفی ممنوع است. او اظهارکرد: همچنین از روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها خواسته‌ایم در صورت افزایش قیمت باید به قیمت‌های قبلی تغییر کند و نتیجه به اتاق اصناف ایران اعلام شود. بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار که 13دی ماه گذشته ابلاغ شد، افزایش قیمت تمام کالاها و خدمات حداقل تا پایان فروردین ماه 1397 ممنوع و مقرر شد نسبت به اعمال قانون در مورد متخلفان اقدام شود.

تامین میوه شب عید

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران  رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران اعلام کرد: در تامین میوه شب عید مردم مشکلی وجود دارد و ذخیره‌سازی انواع میوه مورد نیاز مردم انجام شده یا درحال انجام است. حسین مهاجران درباره آخرین وضعیت ذخیره‌سازی میوه شب عید گفت: بخشی از ذخیره‌سازی مرکبات برای تنظیم بازار میوه شب عید انجام شده که به عنوان مثال می‌توان گفت که با نظارت سازمان تعاون روستایی حدود ۲۵هزار تن پرتقال از باغداران مازندران برای تامین بخشی از مرکبات خریداری شده که این رقم به ۳۷هزار تن می‌رسد. او با بیان اینکه این امر برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می‌شود، افزود: همچنین ذخیره سیب سردخانه‌یی هم صورت گرفته و جای نگرانی در این زمینه نیست. رییس اتحادیه میوه و سبزی همچنین درباره افزایش قیمت میوه گفت: این موضوع بستگی به قدرت خرید مردم دارد و فعلا مشخص نیست که افزایش قیمت هم خواهیم داشت یا خیر. همچنین مهاجران تعداد واحدهای صنفی با پروانه و بدون پروانه کسب را حدود ۳۸۰۰واحد ذکر کرد.

بی‌رونقی در واحدهای صنفی

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران  رییس اتاق اصناف بندر دیلم معتقد است: این بندر با در نظر گرفتن مختصات بوشهر، یک روستای بزرگ است که به خاطر آب و هوای نامناسب در طول سال تنها 2تا 3ماه می‌توان در آن نفس کشید و در واقع با چنین شرایطی اصلا خبری از کسب وکار نیست. ناصر پهلوانی در ادامه گفت: بسیاری از کسبه ما به بندر گناوه رفته‌اند و با اجاره‌های سرسام‌آور سعی کرده‌اند کاسبی‌شان را آنجا حفظ کنند اما واقعا توان ماندن در این بازار وجود ندارد و آنها هم به ناچار یکی پس از دیگری باز می‌گردند. پهلوانی افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های اصناف در بندر دیلم وجود دستفروش‌هایی است که بدون در نظر گرفتن شرایط و با فراغ بال به کار خودشان مشغول هستند. دست‌فروش‌هایی که از افغانستان، سیستان و بلوچستان و هر جای دیگری به اینجا آمده‌اند و تنها دلخوشی کاسب‌های دیلم که فروش نوروزی است را به باد داده‌اند. بارها در این مورد با شهرداری و شورای شهر رایزنی کرده‌ایم و هر بار به ما وعده همکاری داده‌اند اما این وضعیت همچنان پا برجاست. رییس اتاق اصناف بندر دیلم می‌گوید: امسال جنب و جوش مردم در روزهای پایانی سال، بی‌رمق‌تر از سال‌های گذشته شده و به دنبال آن کسب وکار اصناف هم از رونق افتاده است.

تبعات قیمت مصنوعی ارز

پایگاه خبری اتاق تهران  در هفته‌های گذشته بی‌ثباتی قیمت ارز به خصوص رشد قیمت دلار، یورو و... چالش‌های بسیاری را به دنبال داشته است و پیش‌بینی می‌شود در میان مدت و دراز مدت هم مشکلات بسیاری ایجاد شود. مسعود شنتیایی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: اصولا شوک وارد کردن به بازار و در مدت زمان کوتاه تغییر ناگهانی و نوسان ارز چه به سمت بالا و چه پایین فطعا می‌تواند زیان ده باشد و ضررهای بسیاری برای بخش‌های مختلف کشور به خصوص اقتصاد داشته باشد که درحال حاضر هم شاهد آن هستیم. او در ادامه با اشاره به اینکه بی‌ثباتی قیمت ارز در روزهای گذشته ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش می‌دهد، می‌گوید: با افزایش و کاهش قیمت ارز اطمینان بازار از بین می‌رود و در این بین عده‌یی سود بی‌جهت می‌برند و عده دیگر در مقابل آسیب بی‌جهت می‌بینند و حاصل همه اینها باعث می‌شود که اعتماد و اطمینان نسبت به بازار و آینده کاری از بین برود. شنتیایی با بیان اینکه باید بازار مدیریت شود، می‌گوید: باید اشاره کرد که اصلیت توزیع ارز در اختیار بانک مرکزی و دولت است پس دولت باید جلوی این نوسانات را بگیرد؛ عدم توانایی کنترل قیمت ارز حالا خواسته یا ناخواسته مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد می‌کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین با اشاره به اینکه من مخالف افزایش قیمت ارز نیستم، می‌گوید: ما مخالفتی با افزایش قیمت ارز نداریم، مشکل ما بی‌ثباتی بازار است. اما با این روش که در مدت زمانی کوتاه درصد قابل توجهی قیمت ارز افزایش پیدا کند این اصلا به نفع اقتصاد کشور نیست و اصلا صحیح نیست و وظیفه بانک مرکزی و دولت است که بازار را مدیریت و قیمت را کنترل کنند. او همچنین با بیان اینکه در اقتصاد ایران تحول خاصی رخ نداده است که شاهد این نوسان و رشد یک‌باره قیمت باشیم، می‌گوید: درحال حاضر با توجه به قیمت نفت و درآمدهای ارزی کشور و باتوجه به اینکه اتفاق خواستی هم در کشور و اقتصاد رخ نداده تا یک باره با کمبود ارز و افزایش قیمت رو به رو شویم به نظر افزایش قیمت ارز کنونی مصنوعی است و از وظایف دولت است که برای مدیریت بازار کاری انجام دهد تا تعادل قیمت‌ها و ثبات را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر