اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش تاسیس شد

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۰:۳۶:۳۹
کد خبر: ۱۱۶۴۶۴
اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش تاسیس شد

اتاق مشترک ایران و اتریش با برگزاری مجمع موسس در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاسیس شد. معاون بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران و اتریش گفت: حضور فعالان اقتصادی در این نشست نشان از علاقه‌مندی آنها به تقویت همکاری مشترک اقتصادی ایران با اتریش است. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران محمدرضا کرباسی اظهار کرد: ایران فراموش نمی‌کند که نخستین و بزرگ‌ترین هیات اقتصادی اروپایی پس از برجام از اتریش به ایران آمد. در آن سفر رییس‌جمهور اتریش در راس هیاتی 200 نفره اقتصادی به ایران آمد که نشان از نگاه ویژه اروپا به ایران به‌خصوص نگاه دولت اتریش به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران است. البته نگاه ما هم در راستای فعالیت اقتصادی با اتریش به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در اروپا بسیار ویژه است.

کرباسی گفت: در دو ماه گذشته به دلیل همکاری خوب سفیر اتریش با اتاق ایران، نخستین هیات روسای اتاق‌های سراسر کشور به دعوت رییس اتاق بازرگانی اتریش به این کشور سفر کرد. به گفته کرباسی در این سفر سه روزه، نتایج ارزشمندی برای اقتصاد دو کشور حاصل شد. معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: با وجود سطح خوب همکاری سیاسی بین دو کشور، متاسفانه روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتریش وضعیت مطلوبی ندارد. حجم روابط ایران و اتریش 300 میلیون تا 350 میلیون دلار تخمین زده می‌شود اما این حجم از روابط اصلاً راضی‌کننده نیست. امیدواریم بعد از تشکیل اتاق مشترک ایران و اتریش با برنامه‌ریزی، زمینه همکاری گسترده‌تر در بخش تجارت، بازرگانی و سرمایه‌گذاری فراهم شود. به گفته کرباسی؛ در بخش بنگاه‌های کوچ و متوسط، ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه است. او افزود: ایران در منطقه‌یی با جمعیت بیش از 400 میلیون نفر، دارای موقعیت ویژه سیاسی- اقتصادی است؛ منطقه‌یی که بازار مستعدی برای صادرات کالا است. به نظر می‌رسد با مشارکت شرکت‌های اتریشی در سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های تولیدی در ایران می‌توان با قیمت تمام شده مناسب کالا را تولید و به کشورهای آسیای میانه، روسیه، افغانستان و عراق صادر کرد. ایران آماده است فضا را برای حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار فراهم کند. از سی دیگر سفیر اتریش طی سخنانی در این نشست تاسیس اتاق مشترک ایران و اتریش را ابتکارعمل اقتصاد ایران دانست و گفت: دولت‌ها موظف هستند چارچوب حقوقی و قانونی لازم را برای اینچنین حرکت‌هایی در نظر بگیرند؛ از این رو هر بازخورد و پیشنهادی از طرف شرکت‌ها در راستای تسهیل قوانین را پذیرا هستیم. شولتز ظرفیت‌های موجود برای همکاری بین ایران و اتریش را گسترده ارزیابی و با اشاره به موفقیت‌های اخیر اقتصادی ایران گفت: به اعتقاد ما بهبود رتبه ریسک اعتباری ایران از جمله موفقیت‌ها و گشایش‌های دولت جدید است و اتریش از این بهبود رتبه در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند. موفقیت دیگر دولت ایران عضویت در کنوانسیون مبارزه با جرایم چندملیتی است که به تازگی در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شده است.

سفیر اتریش وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط را در ایران و در اتریش مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این بنگاه‌ها عامل رشد اقتصادی ایران و اتریش هستند بنابراین توجه به آنها در رشد اقتصادی می‌تواند موثر باشد. سفیر اتریش خطاب به تجار و بازرگانان حاضر در نشست گفت: می‌توانید اتریش را یک شریک قابل اتکا بدانید. ما اعلام آمادگی می‌کنیم و حاضر هستیم در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی ایران تا زمانی که شرایط برای فعالیت فراهم باشد حضور داشته باشیم.

شولتز همچنین به حجم مبادلات دوجانبه با ایران در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۷ اشاره کرد. بر اساس اظهارات او حجم مبادلات دو کشور در این بازه زمانی 391 میلیون یورو بوده است. او افزود: ایران 4 دهه پیش دومین شریک تجاری اتریش در خارج از مرزهای اروپا بوده است؛ ما در سفارت اتریش قصد داریم بار دیگر به این سطح از مبادلات تجاری با ایران برسیم و معتقدیم به این هدف خواهیم رسید.

 تعامل مستقیم با اتحادیه اروپا

همچنین مدیرکل اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت نیز طی سخنانی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش گفت: تجار اتریشی حضور نسبتا خوبی در ایران دارند؛ ما قبل از این نگران حضور اندک تجار ایرانی در اتریش بودیم که اکنون با تشکیل اتاق مشترک، برخی از مشکلات حل می‌شود. بهروز الفت ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت کمیسیون مشترک ایران و اتریش را دارد. روابط دو کشور در قالب نقشه راه تعریف شده است. کارگروه‌هایی با حضور اتریشی‌ها تشکیل شده و تلاش می‌کنیم روابط را در چارچوب مشخص شده دنبال کنیم. به گفته الفت کارگروه‌های کمیسیون مشترک ایران و اتریش در حوزه فناوری، معدن، حمل و نقل، تجارت، سرمایه‌گذاری و انرژی فعال هستند. مدیرکل اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت افزود: دولت تعاملات با اروپا را دو بخش پیگیری می‌کند؛ برای همکاری با اتحادیه اروپا به سند جامع بیانیه مشترک ظریف و موگرینی در جولای 2016 استناد می‌شود که این بیانیه بخش‌های مختلفی دارد. بخش‌های اقتصادی توسط وزارتخانه‌های اقتصادی قابل پیگیری است. او ادامه داد: در بخش دوم با کشورها وارد تعامل مستقیم می‌شویم. اتریش کشوری است که بهترین مناسبات را با ما دارد، اگرچه حجم روابط آن با ما در حد قابل قبولی نیست. بر اساس آمار، اتریش در میان آن‌دسته از اعضای اتحادیه اروپا که دارای روابط تجاری با ایران هستند، در رتبه نهم قرار دارد. اتریش از جمله کشورهایی است که سابقه منفی در تعامل با ایران نداشته و اگر مواضع خاصی درباره تحریم‌ها بوده به دلیل مواضع اتحادیه اروپا بوده است. ما هم، مثل سفیر اتریش آرزو می‌کنیم که در سطح عملیاتی این روابط را پیش ببریم. حمید بیات، معاون اروپای وزارت خارجه در سخنانی به تشریح سیاست‌های این نهاد در زمینه دیپلماسی اقتصادی پرداخت. او همچنین از اهمیت گسترش روابط ایران و اتریش گفت.

به گفته بیات رابطه ایران و اتریش در طول پنج سال رابطه‌یی بدون تنش بوده و این روابط ادامه دارد. بیات گفت: روابط سیاسی ایران و اتریش تحت تاثیر مناسبات خاصی نبوده و روال منطقی بر آن حاکم بوده است. پس از برجام، هانس فیشر رییس‌جمهوری سابق اتریش، نخستین رهبر اروپایی بود که به همراه هیاتی 200 نفره به ایران سفر کرد. به گفته او، بعد از توافق هسته‌یی حجم روابط ایران و اتریش افزایش‌یافته اما با توجه به قدمت و ظرفیت دو کشور شایسته است روابط دوجانبه بیش‌ازپیش گسترش یابد. او به اقدامات مناسب اتریش در حوزه بانکی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات، گشایش حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی اتریش در خرداد 1395 بود. افتتاح حساب بانک ملی نزد رایفایزن بانک اتریش در تیرماه 96 و ایجاد خط اعتباری یک‌میلیون یورویی اوبر بانک اتریش برای صادرات کالا به ایران از دیگر اقدامات مهم اتریشی‌ها بوده است. این رفتار برای تشویق دیگر بانک‌ها برای انعقاد قرارداد با ایران تاثیرگذار بود و بعد از آن شاهد انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با دیگر بانک‌های اروپایی بودیم. اتریش حسن نیت خود را ثابت کرد. در ادامه این نشست، انتخابات اعضای هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و اتریش برگزار و اعُضای اصلی و علی‌البدل تعیین شدند. بر اساس آرای مأخوذه در مجمع که به ریاست علی‌اصغر زبردست برگزار شد، 9 نفر اعضای اصلی و 2 نفر اعضای علی‌البدل به ترتیب به این شرح پدرام سلطانی، علیرضا ناظم الرعایا، سید حمیدرضا واعظ پور، حسن شکوهی، امیر احمد گلدوست، ناصر ریاحی، ساناز میرهادی‌زاده، علیرضا شمس فرد، علیرضا خالق، علی دسترنج، محمد حسن کرمانی انتخاب شدند.

 

ارسال نظر