منطقه آزاد به معنی واقعی در ایران وجود ندارد

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۷۵

ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهداف ایجاد مناطق آزاد در کشور اظهار کرد: منطقه آزاد در نزدیکی بنادر با هدف حمایت از تولیدات داخلی، تسهیل واردات و صادرات و جذب فناوری‌های نوین بدون دریافت عوارض و هزینه‌های گمرکی احداث می‌شود.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مناطق آزاد می‌توانند با ارزش افزوده نقش مهمی در افزایش صادرات داشته باشند، تصریح کرد: برای افزایش صادرات صنعتی، واردات مواد اولیه بدون تعرفه صورت می‌گیرد که در ادامه با انتقال آن به صنایع پایین‌دستی و ایجاد ارزش افزوده، صادرات کالا رونق می‌گیرد.

وی با اشاره به توسعه خطوط حمل ونقل برای تسهیل در رفت و آمد بیان کرد: بطور معمول در مناطق آزاد، وجود خطوط هوایی و دسترسی آسان به آب‌های آزاد بر انجام حمل و نقل کالا با سرعت بالا کمک می‌کند.

بهادرانی با بیان اینکه مناطق آزاد در ایران نقش خود را به درستی ایفا نمی‌کنند، تصریح کرد: مناطق آزاد در ایران کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند بطوریکه بیشتر به جایی برای واردات کالا تبدیل شده‌اند که از قسمت‌های مختلف کشور برای خرید کالا‌های وارداتی به آنجا رجوع می‌کنند. به گفته وی قوانین وضع شده در مناطق آزاد تفاوت چشم‌گیری باسایر مناطق کشور ندارد و در اصل نمی‌توان آن را منطقه آزاد نامگذاری کرد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نبود توازن در مناطق آزاد کشور اذعان کرد: قشم و کیش نسبت به منطقه آزاد ارس و خرمشهر پیشرفت بیشتری داشته‌اند که با تبلیغات و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته رونق بسیار خوبی در آنها مشاهده می‌شود، اما ویرانی‌های جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس را می‌توان در شهر خرمشهر دید و این محرومیتِ ناشی از ضعف زیرساخت‌ها، عملکرد منطقه آزاد خرمشهر را تحت تاثیر قرار داده است. بطوریکه مردم بومی از مواهب این منطقه برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد در ایران به معنی واقعی وجود ندارد، اظهار کرد: مناطق آزاد در سایر بخش‌های جهان دارای سیستم بانکی و عوارض گمرکی بر پایه اقتصاد آزاد دارد، اما در ایران بدلیل نبود حضور بانک‌های خارجی، نرخ سود بانکی در مناطق آزاد همانند سایر مناطق کشور است.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آثار تحریم بر کاهش سرمایه‌گذاری در کشور؛ افزود: تحریم‌های اقتصادی باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد شده است و بسیاری از بانک‌های خارجی برای حضور در ایران پشت چراغ قرمز تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. بهادرانی در پایان با بیان اینکه رونق مناطق آزاد در گرو وضع قوانینی بر اساس اقتصاد آزاد است، گفت: منطقه آزاد باید مطابق با قوانین تجارت بین‌المللی و اقتصاد آزاد باشد تا زمینه رقابتی شدن آن فراهم شود.

 

ارسال نظر