موانع پیش روی ماده 12 قانون رفع موانع تولید

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۶۸
موانع پیش روی ماده 12 قانون رفع موانع تولید

کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تازه‌ترین نشست، موانع اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را بررسی کرد و نظرات پیشنهادی در راستای تحقق اجرای حکم قانون مطرح شد. به گزارش اتاق ایران؛ در این جلسه نمایندگانی از دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی ازجمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، جهاد کشاورزی، شرکت ملی گاز ایران، شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین نمایندگان بخش خصوصی از کمیسیون انرژی اتاق ایران، سندیکای صنعت برق ایران، انجمن صنعتی شرکت‌های توزیع برق کشور، انجمن CHP ایران و نمایندگان اتاق‌های اصناف و تعاون حضور داشتند. جمال‌الدین حاجی‌ها، مدیرعامل شرکت پارادیس خاورمیانه و فعال بخش خصوصی در حوزه انرژی با اشاره به حکم ماده 12 قانون گفت: در سال 92 طرح جایگزینی لامپ‌های LED به جای چراغ‌های خیابانی را به وزارتخانه‌های نفت و نیرو ارائه دادیم، با وجود اینکه این طرح از توجیه‌پذیری اقتصادی برخوردار است و پرداخت به آن می‌تواند از محل ذخیره انرژی صورت گیرد و نیز با وجود تکلیف وزارت نفت مصرح در تبصره 3 قانون متاسفانه تاکنون هیچ‌گونه همکاری انجام نگرفته است. یوسف بهمنی، نماینده کمیته انرژی سازمان برنامه ‌و بودجه به ارائه آمار مصوبات شورای اقتصاد درباره ماده 12 پرداخت. بر این اساس از سال 93 تاکنون مبلغ 89 میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری در موضوع ماده 12 از سوی شورای اقتصاد به تصویب رسیده است، از این میزان 20 میلیارد دلار در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده که متولی عمده آن، وزارت نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است. او تصریح کرد: مصوبه شورای اقتصاد برای لامپ‌های LED نیز در طرح‌های بهینه‌سازی صادر شده است. حدود 8.7 میلیارد دلار در حوزه گازرسانی و بالغ‌ بر 61 میلیارد دلار نیز در حوزه افزایش تولید نفت و گاز و توسعه میادین نفتی بوده است. برخی از این طرح‌ها از جمله طرح‌های بهینه‌سازی در اجرا به این صورت بوده است که تنها بخشی از سرمایه‌گذاری ذیل ماده 12 پوشش داده می‌شود و از آنجا که نیاز به تامین سرمایه در گردش اولیه دارد غالباً به کندی پیش می‌رود. بنا به اظهار بهمنی در حوزه بهینه‌سازی بیشترین پیشرفت در حوزه کامیون‌ها بوده اما غالب طرح‌های گازرسانی پیشرفت خوبی داشته‌اند.

همچنین رانش زروانی، سرپرست اداره کل راهبردی انرژی وزارت نفت، علت عدم همکاری وزارت نفت در پروژه‌های جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف را عدم درآمدزایی این طرح دانست و تاکید کرد: در متن قانون تنها الزام به پرداخت از محل صرفه‌جویی نیست. او همچنین وزارت نیرو را نیز منتفع از موضوع دانست که می‌تواند با سرمایه‌گذار وارد عقد قرارداد شود. در ادامه استفاده از ظرفیت ماده 12 برای سرمایه‌گذاری در «طرح‌های افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی» از طریق انعقاد قرارداد با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد بررسی قرار گرفت.

  طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی

رضا شادرخ راد، عضو هیات‌مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ارتباط با «طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی» و عملکرد شرکت ملی گاز در انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران این حوزه که از سوی فعالان اقتصادی مورد اعتراض واقع شده بود، گفت: حدود دو سال است که قرارداد «طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های حرارتی» توسط این شرکت با سرمایه‌گذاران منعقد می‌شود و تاکنون 11قرارداد هم در این حوزه منعقد شده است. او در ادامه گزارشی از طرح‌های منعقد شده این شرکت ارائه کرد؛ عقد قرارداد با 5 کارخانه برای نوسازی 8000 دستگاه کامیون فرسوده، طرح نوسازی اتوبوس‌های فرسوده با 2 سازنده برای 1044دستگاه، البته در مورد طرح تاکسی‌ها به دلیل عدم توانایی خودروساز داخلی در انطباق با مفاد مصوبه شورای اقتصاد اقدامی نشده است. در مورد توسعه صنعت ریلی دو قرارداد 200و 400واگن باری و در مورد طرح ارتقای کارایی موتورخانه‌ها 11قرارداد به ارزش 72میلیون دلار عقد شده است. همچنین قرارداد تولید موتور کم‌مصرف خودرو درحال تهیه است. همچنین نصرت‌الله سیفی، مشاور کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به این موضوع که سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی که خود مجری قانون هستند بهتر از هر شخص دیگری می‌توانند نقاط ضعف سیستم را شناسایی و مرتفع کنند از حضار و نمایندگان دولتی حاضر در جلسه خواست که به طرح مشکلات بپردازند.   او در ادامه به طرح‌های موجود بخش خصوصی اشاره کرد که در سال 93 به یک‌باره حجم عظیمی از آنها مصوب شد اما بعد از آن از سرعت تصویب طرح‌ها کاسته شد. کتایون نعمت‌پور، معاون اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: سرمایه‌گذارها در بخش صنعت، طرح‌های توجیهی مختلفی ارسال می‌کنند و وزارتخانه نیز برای شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارسال می‌کند اما تاکنون نتیجه‌یی حاصل نشده است. علایی، فعال بخش خصوصی در بیان مشکلات سرمایه‌گذاران در بهره‌مندی از حکم ماده 12 تصریح کرد: حتی زمانی که قرارداد با دستگاه اجرایی یا سازمان دولتی منعقد می‌شود، ضمانتی برای پرداخت مبلغ وجود ندارد و پیشنهاد گشایش ال‌سی داخلی را مطرح کرد. در نهایت، پیشنهادات بخش خصوصی که توسط کمیسیون انرژی اتاق ایران تهیه شده بود توسط سیفی، مشاور کمیسیون قرائت شد و مقرر شد مجموعه مشکلات اجرایی قانون و پیشنهادات مدون بخش خصوصی برای ارائه در صحن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی توسط دبیرخانه شورا و کمیسیون انرژی اتاق ایران گردآوری و تنظیم شود.

 

ارسال نظر