اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۳۰

تخصیص عوارض کالاهای وارداتی به عنوان مشوق صادرات

موضوع اعطای جوایز صادراتی و حمایت‌های دولت از صادرات همواره موضوع بحث جدی کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور بوده است. عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صادرات کشور در گفت‌وگو با اگزیم نیوز به تجربه‌های پیشین درخصوص حمایت از صادرات اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب و در سال‌های دهه 60 این کار تحت عنوان نرخ ترجیحی ارز صادراتی انجام می‌شد که برای صادرکنندگان سودآور بود؛ دولت اجازه می‌داد برای ورود برخی کالاهای خاص از ارز صادراتی استفاده شود که تاثیر چشمگیری بر ایجاد انگیزه بین صادرکنندگان داشت.

قدیر قیافه افزود: به نظر من دولت برای حل مسال حوزه صادرات باید 2تا 3درصد حقوق کالاهای وارداتی را به تشویق صادرکنندگان اختصاص دهد. با توجه به حجم چهل و اندی میلیارد دلاری واردات کشور اگر 2تا 3درصد حقوق دولتی اخذ شده از این واردات به تشویق صادرکنندگان اختصاص یابد، مبلغ قابل توجهی خواهد شد که بسیاری از مشکلات حوزه صادرات ما را مرتفع خواهد کرد.

 وی در پاسخ به این سوال که «آیا کمک‌هایی که تاکنون دولت به حوزه صادرات کرده است، خروجی ملموسی داشته است؟» گفت: باید یک واقعیت را بپذیریم که صادرات کشور ما چنانچه محصولات نفتی، پتروشیمی، میعانات گازی و برخی محصولات دارویی را کنار بگذاریم صرفا شامل مازاد مصرف داخلی است. این هم حاصل سیاست‌های اقتصادی 6-5 دهه گذشته کشور ازجمله جایگزینی واردات است که در طول دهه‌های گذشته اعمال شده و چیزی جز شرایط نابسامان کنونی و کاهش ظرفیت تولید صادراتی کشور را در پی ندارد.

عضو هیات رییسه کنفدراسیون صادرات اذعان کرد: اغلب صاحبان سرمایه و کارآفرینان ما به دنبال ایجاد آن دسته واحدهای تولیدی رفتند که محصولاتشان در بازار داخلی مصرف داشته باشد. شاید بتوان گفت جز صنایع پتروشیمی و برخی صنایع دارویی که نگاهی فراتر به آن وجود داشته است، ساختار سایر صنایع ما هیچگاه صادرات محور نبوده و نگاهشان بیشتر به تامین نیاز بازار داخلی معطوف بوده و ظرفیت‌های لازم را برای صادرات ایجاد نکرده‌اند؛ بنا بر این در این حوزه نیاز به یک نگاه جدید و برنامه‌ریزی و راهبرد بلندمدت داریم.

 قیافه در ادامه افزود: به نظر من با شرایط کنونی و داشته‌های موجود، دسترسی به هدف‌گذاری‌ها ممکن نیست. ما نیازمند ایجاد ظرفیت در تمامی صنایع خود از قبیل صنایع کشاورزی، دامپروری، نساجی و... هستیم و برای ایجاد این ظرفیت‌ها باید توجه خود را به استفاده از تکنولوژی‌های مدرن معطوف کنیم. ما متاسفانه چه در حوزه مدیریتی چه در حوزه تکنولوژیکی همچنان روی موج دوم دانش مشغول حرکت هستیم درحالی که امروزه در سطح دنیا موج سوم و چهارم دانش به کار برده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این عقب‌ماندگی ناشی از تحریم‌هایی است که علیه کشور ما اعمال شده است، گفت: باید پذیرفت مشکل عمده ما در حوزه مدیریتی است؛ ما هنوز از دانش بسیر قدیمی مدیریت استفاده می‌کنیم و به سمت شیوه‌های نوین مدیریتی نرفته‌ایم و اصرار داریم که همچنان از مدیران قدیمی خود استفاده کنیم و به سراغ نسل جوان با انگیزه نرویم. تا زمانی که این روند تغییر نکند، رسیدن به اهداف تعیین شده ممکن نخواهد بود. البته امیدواریم با اقداماتی که اخیرا در زمینه جوان‌گرایی در حوزه مدیریت صورت گرفته است در آینده نزدیک تحولات خوبی در این حوزه ایجاد شود.

نوسان شدید قیمت نهاده‌ها در کمین صنعت دامداری

احمد مقدسی، رییس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از نوسان قیمت نهاده‌ها در ماه‌های اخیر اظهار کرد: اگرچه شرکت پشتیبانی امور دام، سویا و ذرت میان دامداران توزیع می‌کند اما قیمت این نهاده‌ها در مقایسه با 2 الی 3ماه گذشته تفاوت معناداری دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها اوضاع دامداران را سخت‌تر کرده است، افزود: افزایش 25درصدی نرخ ذرت و سویا و 40درصدی یونجه و ثبات نرخ خرید شیرخام به قیمت نابودی صنعت دامداری تمام خواهد شد. به گفته مقدسی؛ هم‌اکنون نرخ تمام شده هر کیلو شیرخام درب دامداری هزار و 457تومان است که انتظار می‌رود، سازمان حمایت هر چه سریع‌تر اسناد و مدارک دامداران جهت تعیین و تکلیف قیمت شیرخام را بررسی کند. رییس انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سوال که کارخانه‌های لبنی پس از بررسی اسناد و مدارک دامداران تمایلی به خرید شیر با نرخ بالاتر از هزار و 440تومان ندارند، بیان کرد: با وجود آنکه شیر، ماده اولیه محصولات لبنی را تشکیل می‌دهد اما به سبب فسادپذیر بودن زور کارخانه‌ها به دامداران می‌چربد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شیر ازجمله محصولات لبنی است که مشمول قیمت‌گذاری می‌شود؛ ستاد تنظیم بازار باید مابه‌التفاوت خرید کارخانه‌ها و قیمت تمام شده را به تولیدکنندگان پرداخت کند؛ درحالی که این دستگاه مسوول در حق دامداران کوتاهی می‌کند که در اصل این ظلم در حق صنعت دامداری است.

احتمال افزایش قیمت مرغ در شب عید

محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از افزایش قیمت جوجه یک‌روزه در بازار خبر داد و گفت: در 15روز گذشته قیمت جوجه یک‌روزه سیر افزایشی به خود گرفت به طوری که در این مدت قیمت هر قطعه جوجه از 1700به 2700تومان افزایش یافت.

به گفته وی با توجه به اوضاع کنونی بازار پیش‌بینی قیمت جوجه در روزهای آتی امکان‌پذیر نیست. یوسفی ادامه داد: مرغداران از ماه گذشته تاکنون 105میلیون قطعه جوجه‌ریزی کردند که این امر تا اواسط بهمن ادامه خواهد داشت. به گفته وی با توجه به افزایش تقاضا برای جوجه‌ریزی و تامین گوشت مرغ شب عید، دفتر طیور وزارت جهاد باید تمهیداتی برای کنترل قیمت بیندیشد.

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره تاثیر افزایش قیمت جوجه بر نرخ مرغ تصریح کرد: مرغ‌هایی که اکنون وارد بازار می‌شوند، جوجه‌ریزی آن قبلا انجام شده بود؛ اما مرغ‌هایی که 50 روز دیگر وارد بازار می‌شوند متاثر از نوسانات نرخ جوجه و جلوگیری از زیان مرغدار افزایش خواهند یافت. وی نرخ واقعی مرغ شب عید را 8 هزار و 500 تا 9هزار تومان اعلام کرد.

 

ارسال نظر