اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۵۵

دلایل گرانی لوازم خانگی

فارس  رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت مواد اولیه دلایل افزایش 8 درصدی قیمت لوازم خانگی است. محمد طحان‌پور با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی افزایش یافته است، گفت: گران شدن نرخ دلار و گران شدن مواد اولیه وارداتی به دلیل افزایش قیمت دلار، از عوامل افزایش قیمت لوازم خانگی است. رییس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی حدود 8 درصد افزایش یافته است، افزود: تولید‌کنندگان مواد اولیه داخلی از جمله مس، فولاد و پتروشیمی هم قیمت محصولات داخلی را افزایش داده‌اند که این موضوع هم بر افزایش قیمت لوازم‌خانگی تاثیر گذاشته است. او افزود: البته برخی تولید‌کنندگان و فروشندگان قیمت لوازم خانگی را افزایش نداده‌اند، اما با گران شدن دلار تخفیف‌های 5 یا 10 درصدی را از روی کالاها برداشته‌اند و به این ترتیب افزایش قیمت دلار را بدون افزایش قیمت کالا جبران کرده‌اند که این را می‌توان گرانی نامشهود نامید.

طحان‌پور گفت: بخشی از مواد اولیه لوازم خانگی تولید داخل وارداتی است، بنابراین افزایش قیمت دلار بر قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است. رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر که قیمت لوازم خانگی افزایش نداشت، مردم سر فرصت کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند، گفت: اما افزایش قیمت کالا باعث می‌شود مردم سریع‌تر لوازم خانگی مورد نیاز خود را خریداری کنند، تا با افزایش بیشتر قیمت مواجه نشوند. او در مورد افزایش تعرفه واردات مواد اولیه برخی کالاها اظهارکرد: افزایش تعرفه راهکار حمایت از تولید داخلی نیست، بلکه تولید کالای با کیفیت می‌تواند قدرت رقابت لوازم خانگی تولید داخلی را در کنار لوازم خانگی خارجی افزایش دهد. طحان‌پور گفت: افزایش قیمت دلار منجر به کمبود در بخش لوازم خانگی نمی‌شود و مردم نگران نباشند.

نظر رییس اتاق درباره تشکیل شورای مشورتی

پایگاه خبری اتاق اصناف  رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به تشکیل شورای راهبردی اصناف از سوی رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی یا هر مجمع دیگری از اصناف گفت: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تابعه و مجموعه‌های صنفی اختیار دارد تا جهت بهره‌گیری از نظرات خبرگان اصناف، کارشناسان و اساتید دانشگاه گروه یا شورای مشورتی داشته باشد و تشکیل شورای راهبردی اصناف هیچ تداخلی با وظایف قانونی اصناف نداشته و ندارد. علی فاضلی تاکید کرد: مخالفت برخی نمایندگان اصناف با تشکیل تشکل‌های موازی و اجرایی است که در عمل با وظایف قانونی اصناف و اتحادیه‌های صنفی تداخل داشته باشد. او تصریح‌کرد: تشکیل شورای راهبردی فراکسیون اصناف مجلس را دخالت در قانون نظام صنفی وعملکرد روسای اتحادیه‌های صنفی کشور نمی‌دانیم وآن را اتفاق خوبی برای اصناف می‌دانیم و امیدواریم همه اتاق‌ها با تشکیل چنین اتاق‌های فکری و با بهره‌گیری از توان تجربی و فکری اصناف به بار علمی تشکل‌های صنفی بیافزایند.

 

اصلاح روش خریداری برگ سبز

 ایسنا   رییس پژوهشکده چای کشور گفت: ذائقه مصرف‌کنندگان به نوشیدن چای خارجی عادت کرده است بنابراین لازم است با به‌کارگیری روش‌های مناسب مانند اختلاط چای داخلی با چای وارداتی به نسبت‌های مناسب یا استفاده از طعم‌دهنده‌های طبیعی نسبت به مقبولیت چای ایرانی در بین مصرف‌کنندگان گام برداشت. رضا آزادی به پیشنهاد اصلاح روش خریداری برگ سبز چای توسط دولت از سوی این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: از آنجا که یکی از مشکلات اساسی و حلقه مفقوده کشت و صنعت چای کشور در بخش بازرگانی و بازار مصرف است، باید بازنگری اساسی در این زمینه صورت بگیرد. او افزود: باید از طریق ارتباط بین توزیع‌کنندگان و فروشندگان چای با تولیدکنندگان آن، سیستم حراج چای که شیوه‌یی تجربه شده در بیشتر کشورهای تولیدکننده چای جهان است، تشکیل شود. آزادی ادامه داد: در این سیستم، تولیدکنندگان چای، محصول خود را در اختیار شرکت‌هایی که دارای سابقه فعالیت در زمینه‌های بسته‌بندی، توزیع و فروش هستند، براساس ضوابط مشخص و معین قرار می‌دهند. او تصریح کرد: برای کمک به این موضوع لازم است، با مطالعات میدانی، پرسش و پاسخ‌های دقیق و همچنین مطالعه جامع الگو مشابه در سایر کشورهای چای‌خیز، یک الگوی بومی و مناسب را برای کشور ارائه کرد. آزادی در ادامه به ارائه روش‌های نوین و بهینه‌سازی روش‌های فعال در حوزه بازرگانی چای اشاره کرد و گفت: انطباق خصوصیات محصول تولیدی با سلیقه مشتریان یک ضرورت انکار ناپذیر است.

رییس پژوهشکده چای کشور تصریح کرد: ذائقه مصرف‌کنندگان به نوشیدن چای خارجی عادت کرده است بنابراین لازم است با به‌کارگیری روش‌های مناسب مانند اختلاط چای داخلی با چای وارداتی به نسبت‌های مناسب یا استفاده از طعم‌دهنده‌های طبیعی نسبت به مقبولیت چای ایرانی در بین مصرف‌کنندگان گام برداشت.

آمادگی مازندران برای همکاری با نروژ

پایگاه خبری اتاق ایران   رییس اتاق بازرگانی مازندران گفت: مازندران در زمینه کشاورزی و آبزی‌پروری می‌تواند همکاری خوبی با نروژ داشته باشد. عبدالله مهاجر با تاکید بر افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور نروژ و ایران، اظهار کرد: در حوزه آبزی‌پروری و کشاورزی مازندران آمادگی همکاری با نروژ را دارد. او در مورد ظرفیت‌های صادرات نفتی نروژ تصریح کرد: نروژ با صادرات روزانه سه میلیون بشکه نفت هشتمین کشور صادرکننده این محصول در جهان و بزرگ‌ترین صادر‌کننده در اروپای غربی است. رییس اتاق مازندران یادآور شد: با ظرفیت خوبی که نروژ در حوزه صادرات نفت و گاز دارد، ایران می‌تواند در این زمینه همکاری‌های خوبی با این کشور داشته باشد.  او با اشاره به اینکه که مازندران در چهار ماهه سال ۹۶ بیش از شش میلیون دلار صادرات داشته است، خاطرنشان کرد: با افزایش سطح ارتباط تجاری بین مازندران و نروژ می‌توان زمینه واردات و صادرات را در بین دو کشور رونق داد.

 

ارسال نظر