محدودیت‌های نقدینگی برای تولید

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۲۶

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درخصوص سیاست‌های ارزی و تنظیم بازار ارز گفت: در ایران برای تعیین نرخ ارز چندین نوع سیاست ازجمله سیاست ارز آزاد، ارز کنترل شده و سیاست ارز آزاد مدیریت شده استفاده می‌شود که معروف به نرخ شناور است.

مسعود گل‌شیرازی معتقد است، سیاست پولی کشور از نوع روش سوم تبعیت می‌کند و می‌افزاید: به جهت اینکه نرخ ارز به عنوان یکی از شاخص‌های کلان محسوب می‌شود و تاثیرش روی سایر پارامترهای اقتصاد حائز اهمیت است.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت در ازای تمرکز بر کنترل نرخ ارز، نقدینگی را کنترل نمی‌کند، گفت: مدل‌های اقتصادی جدید، مدل کنترل نقدینگی نیست به عبارتی در اقتصاد نوین ما ‌باید سرعت گردش پولمان را افزایش دهیم و اگر نقدینگی داشته باشیم که منتج به تولید شود هیچ ایرادی ندارد؛ چون فرد توانسته ارزش ملی را افزایش داده، تولید افزایش پیدا می‌کند در نتیجه قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی اذعان کرد: اتفاقی که الان در اقتصاد ما افتاده این است که عدم تزریق نقدینگی مناسب به ساختار مولد کشور باعث شده که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تولید به بهره‌وری کامل نرسد، در نتیجه استهلاک این سرمایه با تاخیر انجام شده و در نتیجه ما کنترل نقدینگی‌مان به این روشی که اعمال می‌شود، مبدل به مانعی برای تولید بیشتر و به عبارتی عدم تحقق کاهش سطح قیمت‌ها شده است.

 این کارشناس اقتصادی گفت: نتیجه ثانویه این سیاست، عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید در همان میزان تولید موجود است و به جهت اینکه این افراد بازار ندارند بنابراین سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام نداده، تکنولوژی‌هایشان هم منسوخ شده و عملا در یک فرآیند معکوس قرار گرفته‌ایم.

 وی تاکید کرد به نظر می‌رسد که بانک مرکزی باید بصورت جدی در رابطه با سیاست کنترل نقدینگی تجدید نظر کند.

گل‌شیرازی معتقد است، ثابت بودن نرخ ارز از این جهت که کشور ما در شرایط تورمی است به صلاح جامعه نیست زیرا باعث می‌شود، بخش تولید و صادرات قدرت رقابت خود را از دست دهند.

وی اظهار کرد: کم شدن نوسانات ناگهانی نرخ ارز و کاهش فاصله نرخ ارز آزاد با نرخ ارز مبادلاتی زمینه‌یی برای تثبیت نرخ ارز است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: نشانه‌های مثبتی از حمایت از تولید توسط دولت دیده می‌شود البته در حمایت از تولید نباید اینگونه برداشت شود که تولید ضعیف است و نیاز به حمایت دارد بلکه باید توجه ویژه در سطح خرد و کلان به فعالیت‌های مولد انجام و به تولید‌کننده احترام گذاشته شود.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد، تامین مالی تولید‌کننده و کاهش فشار مالیاتی مهم‌ترین درخواست تولید‌کنندگان است درحال حاضر بخش غیرشفاف اقتصاد از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و عمده فشار بر دوش بخش شفاف اقتصاد که همان بخش تولید است، وارد می‌شود.

 

ارسال نظر