توان صادراتی فولاد کشور تا افق ۱۴۰۴ دوازده میلیون تن است

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۸۲

بهادر احرامیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است هرچند در برهه کنونی افزایش صادرات فولاد، با توجه به رکود موجود در اقتصاد کشور یک مزیت به حساب می‌آید اما چنانچه در آینده نزدیک شاهد رونق اقتصادی باشیم ممکن است این روند معکوس شود.

 وی اذعان داشت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعلی فولاد توان پاسخگویی به تقاضای بازار داخلی را در شرایط رونق دارند. گمان می‌کنم این توان در تولیدکنندگان ما وجود داشته باشد. البته کشش بازار هم اهمیت دارد. ممکن است تفاوت قیمت فولاد در داخل کشور با قیمت‌های جهانی آن به گونه‌یی باشد که تمایل تولیدکنندگان به صادرات بیش از عرضه محصولاتشان در بازار داخلی باشد.

 احرامیان در خصوص قیمت‌های فولاد صادراتی کشور گفت: فولاد ایران تقریبا با متوسط قیمت‌های جهانی صادر می‌شود.

 وی در مورد اجبار برخی از تولید‌کنندگان برای فروش محصولات خود به بهایی کمتر از قیمت جهانی اظهار داشت: نمی‌توانیم نام اجبار به این موضوع اطلاق کنیم؛ گاهی اوقات تولیدکنندگان برای ایجاد جذابیت برای محصولاتشان و جذب مشتری قیمت‌های خود را به‌طور محدود کاهش می‌دهند و این یک امر مرسوم در تمام بازارها است.

 مدیرعامل فولاد یزد در ادامه عمده‌ترین بازارهای هدف فولاد ایران را بر رشمرد و گفت: کشورهای همسایه و منطقه خاور میانه و همچنین کشورهای آسیای شرقی از مشتریان عمده فولاد ایران هستند. وی عراق را به عنوان کشوری با ظرفیت بالا برای صادرات فولاد ایران دانست و افزود: ظرفیت خوبی برای فولاد ایران در بازار عراق وجود دارد. البته رقبای قدرتمندی نظیر ترکیه، اوکراین و روسیه هم در این بازار حضور دارند اما همچنان فولاد ایران خریداران خود را دارد.

 احرامیان در خصوص بسترسازی برای رسیدن به هدفگذاری 20 میلیون تن در سال برای صادرات فولاد گفت: ظرفیت تولید وجود دارد اما مساله مهم موضوع بازاریابی و یافتن بازارهای هدف جدید برای صادرات فولاد ایران است. با توجه به وضعیت کنونی گمان می‌کنم تا سال 1404 این هدف دور از دسترس باشد و نهایتا بتوانیم به رقمی در حدود 10 الی 12 میلیون تن صادرات دست پیدا کنیم.

گفتنی است بر پایه آمارهای منتشر شده، صدور زنجیره فولاد و محصولات فولادی در 9 ماهه امسال به رقم 6 میلیون و 370 هزار تن رسید که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رشد 23 درصدی را نشان می‌دهد. ارزش صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط نیز در دوره این گزارش بیش از 2 میلیارد و 342 میلیون دلار ثبت شد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افزایش سه درصدی را ثبت کرد.

 

ارسال نظر