آزادسازی قیمت‌ها بدون توانمندسازی راهگشا نیست

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۸۱

مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن و عضو اتاق بازرگانی ایران، در خصوص آزادسازی قیمت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها اظهارکرد: در طی چند دهه گذشته تصدی‌گری دولت بر ساختار اقتصاد ایران بسیار زیاد بوده و قدرت رقابت برای کارآفرین بخش خصوصی تقریبا مهیا نیست.

وی با بیان اینکه اقتصاد آزاد مقدمات ابتدایی برای ورود اقتصاد ایران به تجارت جهانی را فراهم می‌کند، افزود: باید ببینیم که آیا الزامات آزادسازی قیمت‌ها فراهم شده است یا خیر که در حال حاضر شاهد هستیم قدرت رقابت برای بخش خصوصی واقعی در هیچ امری وجود ندارد و از طرف دیگر در سال‌های گذشته سوبسیدهایی به بخش‌هایی از اقتصاد و صنعت تزریق شده که این صنایع عادت کرده‌اند با امتیازات ویژه محصولی را تولید می‌کنند که از نظر کیفی چندان مناسب نیستند و مشکل قیمت تمام شده دارند.

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن بیان کرد: در بحث زنجیره فولاد از نقطه اول یعنی معدن تا نقطه آخر که محصول نهایی مثل تیرآهن به جلو پیش می‌رویم کارها سخت‌تر و بغرنج‌تر می‌شود زیرا هرچه محصول بالاتر می‌رود میزان قیمت تمام شده نیز افزایش می‌یابد که شاهد هستیم اکثرا در زنجیره فولاد تولیدکنندگان از حاشیه سود پایین گلایه دارند.

اکبریان ادامه داد: برای اشتغالزایی در کشور نیازمند واحدهای تولیدی هستیم که در این راستا اگر آزادسازی قیمت‌ها به صورت مستقیم تاثیر در شرایط، کیفیت و میزان تولید در کشور داشته باشد مورد تایید همه کارشناسان است اما اگر این امر مانند مسکن به صورت مقطعی برای موضوع خاصی تعریف شود به جز ضرر مخصوصا برای مصرف‌کننده نهایی هیچ سودی نخواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در بحث زنجیره تولید فولاد معادن در جاهایی قرار دارند که جاده، آب، برق و زیرساخت وجود ندارد و ما درصدد احیای شرایط این معادن برمی‌آییم و در تولید نیز همیشه نگاه بخش خصوصی بر این بود که محصولی را تولید کند که قیمت تمام شده آن کاهش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: زیرساخت‌ها در کشور ما بسیار اندک است و این امر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است که در حال حاضر اقدامی در این راستا صورت نگرفته و اگر این زیرساخت‌ها موجود بود بخش خصوصی در جهت کاهش قیمت بنزین و گازوئیل پیش گام می‌شد.

اکبریان تاکید کرد: آزادسازی قیمت‌ها بدون توانمندسازی تولیدکننده و افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده در شرایط فعلی راهگشا نیست و شاید فضای جامعه را نیز متشنج کند و همچنین با توجه به وضعیت واحدهای تولیدی که در رکود به سر می‌برند این امر نسخه خوبی نیست.

 

ارسال نظر