گام نخست توسعه پایدار

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۹۲
گام نخست توسعه پایدار

علی توسطی

رییس شورای راهبردی اصناف ایران

 در کشور چین هنگامى که به جوهره و اصل یک موضوع پراهمیت بى‌توجهى شده و به جزییات پرداخته مى‌شود، این ضرب‌المثل به کار برده مى‌شود که «من به ماه اشاره مى‌کنم و تو به نوک انگشت سبابه من نگاه مى‌کنى.» موضوع تشکیل شوراى راهبردى بحث کلان مدیریت مشارکتى خانواده بزرگ اصناف جهت شناسایی و تقویت نقاط قوت اصناف و انعکاس مشکلات فراروی اصناف جهت توسعه پایدار و نیل به اهداف اقتصاد مقاومتى و گسترش تولید و اشتغال است بنابراین در راستاى تعامل با مجلس شوراى اسلامى، سازمان‌ها، نهادها و شخصیت‌هاى حقوقى مرتبط با اصناف شکل گرفته است.

طبیعتا بحث انتخابات سال آتى هم به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار در روند فعالیت‌هاى اصناف حایز اهمیت است. اما نگاه غیرکارشناسانه و سطحى برخى از فعالان صنفى در تقلیل و تنزیل فلسفه وجودى تشکیل شورا که صرفا نیت شورا ورود به مقوله مهندسى انتخابات است، خود نشان از ضعف بصیرت و بنیان فکرى مدعیان تولیت اصناف دارد.

اما با توجه به اینکه این افراد اصرار بر طرح مبحث انتخابات سال آتى را دارند، لازم به ذکر است که دوران گرفتن رای احساسى و هیجانى از مدیران تیزبین اصناف و تخریب چهره رقبا و نمایندگان محترم خانه ملت و مسوولان پرتلاش دولت خدمتگزار به پایان رسیده است.

کاندیداهاى بالقوه‌یى که به رسم ایام ماضى با اشاعه اکاذیب، تخریب و ایجاد نفاق در خانواده اصناف به دنبال یارگیری و طلب راى هستند باید به این باور برسند که راهى جز توانمند کردن خود و ارائه کارنامه مدیریتى اثربخش(نه رزومه) ندارند و اولویت دانستن مطالبات اصناف از طریق قواعد قانونى و چارچوب‌هاى اخلاقى براى همه ایشان الزامى است.

بدون تردید حمله به خانه ملت، وکلای مردم و تخریب کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی و بی‌اهمیت نشان دادن فعالیت دولت در ایجاد آرامش و ثبات در بازار، آب به آسیاب دشمن ریختن است.

یک فعال صنفى که نه مجلس و نه مسوولان دولتی پذیرایش نیستند آیا بهتر نیست که علت این موضوع را در رویکرد و رفتار چندگانه خود جویا باشد.

با توجه به سرعت و شدت تغییرات در جامعه و رویارویى اصناف با مسائلى چون ظهور کسب وکارهاى نوین و تداوم سیاست‌هاى اقتصادى انقباضى دولت و... مواضع و مسائل امروز اصناف با 4سال قبل بسیار تفاوت کرده است، امروز نسلی از اصناف پا به عرصه مدیریتی گذاشته است که پخته‌تر، منسجم‌تر و با برنامه‌تر پیگیر مطالبات قانونی خود است و برای تحقق مطالبات جامعه اصناف اهل تعامل بوده و با هر گونه روش‌هاى تخریبی و تنش‌زا مخالف است.

چنانچه روش‌هاى فرصت‌طلبانه فردى و تفرقه‌برانگیز ایام گذشته براى اصناف ثمرى در بر داشت اکنون باید شاهد پویایی و تعالاى اصناف مى‌بودیم. بازار و اصناف ایران نیاز به همدلی همه ارکان، فعالان اقتصادی، ‌نخبگان، پیشکسوتان و جوانان دارد.

تلفیق تجربه و تخصص بهترین گزینه است. باید گفت که شورا در گام اول با حضور برخى از فعالان صنفى تشکیل و در گام‌هاى بعدى از افراد توانمند، متعهد و متخصص دیگر در قالب کارگروه‌ها و کمیته‌هاى تخصصی بهره مى‌برد. این شورا برآمده از بطن و متن خانواده اصناف و به دنبال اعتلاى جایگاه اصناف است و تحت هیچ شرایطى هیچگونه موازى‌کارى و تقابلى با اتاق‌هاى اصناف نخواهد داشت.

همان‌گونه که ما در اجلاس‌ها و کمیسیون‌هاى اتاق بارها و بارها انتقاد کرده‌ایم که مدیران دولتى در پشت درهاى بسته اتاق‌هایشان و شاید بدون اشراف کامل بر موضوعات صنفى براى اصناف تصمیم‌گیری مى‌کنند، در اینجا نیت و هدف اساسی شوراى راهبردى انعکاس و طرح چالش‌هاى صنفى در خانه ملت و نزد وکلاست و در پى یافتن راه‌حل‌های واقعى، عینى و عملیاتى است که جوشیده از درون اصناف باشد.

 

ارسال نظر