اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۸۳

 فعالیت جداگانه شورای راهبردی اصناف

 پایگاه خبری اتاق اصناف ایران  عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: شورای راهبردی اصناف ایران ارتباط سازمانی با اتاق اصناف ایران ندارد. مجتبی صفایی افزود: طبق قانون نظام صنفی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اتاق اصناف ایران عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیر در حوزه اصناف بوده و کلیه امور قانونی مربوط به فعالان اقتصادی در بخش‌های گوناگون صنفی فقط از طریق این اتاق پیگیری و اجرا می‌شوند. عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران تعیین و تدوین خط‌مشی مشخص برای بیان مشکلات در حوزه‌های ملی را یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی اتاق اصناف ایران عنوان و تصریح کرد: بطور قطع فعالان بخش خصوصی مطالباتی از دولت و حاکمیت دارند. این مطالبات باید در بستر مصالح ملی مطرح شده و مورد توجه قرار گیرد لذا بیان مشکلات و موانع توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در اصناف باید از طریق اتاق‌های سراسر کشور و اتاق اصناف ایران که می‌توانند حوزه‌های مختلف صنفی را پوشش دهند مطرح شده و به مسوولان ذی‌ربط انتقال داده شود.

 برگزاری نمایشگاه‌ها سودی ندارد

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران  شرایط رکودی در بازار منجربه آن شده تا فعالان اقتصادی نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی موافق نباشند. در این زمینه رییس پیشین اتاق اصناف آبادان معتقد است: نمایشگاه‌های بهاره در شهرستان‌های کوچک نه تنها سودی برای کسبه ندارد که فقط محلی برای عرضه و فروش اجناس مانده و بدون خریدار است. احمد زندی در مورد برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در آبادان می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در شهرستان‌هایی که جمعیت زیادی ندارند، فایده‌یی ندارد و تنها محلی برای فروش آجیل و پوشاکی هستند که در واحدهای صنفی بدون مشتری مانده است. در شهرهای‌های جنوب کشور نمایشگاه‌های پاییزه به دلیل گرمای هوا اصلا توجیه اقتصادی ندارند و تنها نمایشگاه‌های بهاره هستند که البته آنها هم در نهایت نمی‌توانند رضایت مصرف‌کننده را جلب کنند. او در ادامه می‌گوید: چنانچه نمایشگاه‌هایی توسط دیگر ارگان‌ها مانند شهرداری برگزار شود، نشان از سهل‌انگاری اتاق اصناف آن شهر است چون مجوز برگزاری چنین بازارهای موقتی تنها در اختیار اتاق اصناف است. زندی درمورد معضل اساسی اصناف می‌گوید: چنانچه اصل ۴۴ اجرایی شود و به سمت اقتصاد آزاد برویم، اتفاق‌های خوبی در بازار رخ خواهد داد. در واقع حق بازرسی برای اصناف است و اگر سازمان‌هایی که کارشان بازرسی است کار را به اصناف که متخصصان این حوزه هستند، بسپارند، شرایط بهتر خواهد شد. او تصریح کرد: وقتی بازار به شیوه عرضه و تقاضا مدیریت و بازرسی توسط اتحادیه‌ها انجام شود، دیگر لزوم ورود سازمان‌های عریض و طویل دولتی به این حوزه چیست؟ معتقدیم کار را باید به دست مردم بسپاریم.

 حضور دلالان در بازار زعفران

باشگاه خبرنگاران  عضو شورای ملی زعفران گفت: اجرای طرح خرید توافقی زعفران نه تنها هیچ‌گونه منفعتی برای کشاورزان در برندارد، بلکه حضور گسترده دلالان در بازار را به همراه دارد. علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از ثبات نرخ زعفران در بازار خبر داد و گفت: اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 3 میلیون و 600 و حداکثر 4 میلیون و 700 هزار تومان است. او با اشاره به استمرار ثبات قیمت زعفران در بازار، افزود: اگر اتفاق خاصی در بازارهای داخلی و خارجی نیفتد، این وضعیت همچنان ادامه خواهد یافت. حسینی با انتقاد از ورود سازمان تعاون روستایی به بحث خرید توافقی زعفران، بیان کرد: از آنجا که بیشتر کشاورزان خرده مالک هستند، امکان تحویل 100 کیلو زعفران از سوی کشاورزان به تعاون روستایی غیر ممکن است و تنها خرید توافقی زعفران پای دلالان را به بازار باز کرده است. عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: اجرای طرح خرید توافقی زعفران هیچ‌گونه منفعتی برای کشاورزان در بر ندارد، چرا که در این طرح دلالان اقدام به خریداری محصول از کشاورزان و عرضه انبوه به سازمان تعاون روستایی کردند. او با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی لیست خرید زعفران از کشاورزان، بیان کرد: با وجود درخواست مکرر اتحادیه؛ اما سازمان تعاون روستایی اقدام به انتشار لیست خرید زعفران از کشاورزان نکرده است. حسینی هدف از اجرای طرح خرید توافقی را گرانی تصنعی زعفران در بازار دانست و افزود: بر این اساس این امر ضربه مهلکی به تولید و سرخوردگی کشاورزان را به همراه خواهد داشت. عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف امری ضروری است، تصریح کرد: هم‌اکنون بسیاری از کشورها، رقیب ایران در تولید زعفران هستند که بی‌توجهی به نوسان قیمت‌ها، آینده تولید زعفران را دستخوش تحولاتی قرار می‌دهد.

 انتقادها از گرانی گوشت قرمز

ایسنا  رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران از بالا بودن فاصله قیمت گوشت قرمز از دامداری تا بازار مصرف انتقاد کرد و گفت: دلالان و واسطه‌های سودجو عامل گرانی گوشت قرمز در بازار هستند. حسین نعمتی اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت ۹۰ درصدی نهاده‌های تولید مانند یونجه، قیمت دام زنده به دلیل افزایش بی‌رویه واردات گوشت قرمز با کاهش قیمت ۲۰ درصدی نسبت به گذشته مواجه شده است اما قیمت گوشت قرمز همچنان در بازار بالاست. او با اشاره به قیمت ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی دام زنده سبک و سنگین در بازار، افزود: با وجود کاهش قیمت دام زنده که البته برای دام زنده سنگین باید گفت که طی روزهای گذشته کاهش قیمت بیشتری داشته و به کیلویی حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است. قیمت گوشت قرمز در بازار تغییری نکرده و نشان می‌دهد که دلالان و سودجویان در این بازار چه می‌کنند. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران تاکید کرد: با توجه به قیمت کنونی دام زنده می‌توان گفت حداکثر قیمت منطقی برای گوشت قرمز گوساله کیلویی ۳۵ هزار تومان و برای گوشت قرمز گوسفند نیز که عمدتا به صورت با استخوان فروخته می‌شود در همین حدود و حتی کمتر از این قیمت است.

 

ارسال نظر