۳ میلیارد دلار افزایش صادرات به عراق با رفع موانع بانکی

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۰۸

کیوان کاشفی با تاکید بر اهمیت بازار عراق برای ایران گفت: همانطور که می‌دانید بعد از امارات بیشترین حجم صادرات ما به کشور عراق است. البته در دو سال قبل بزرگ‌ترین شریک تجاری و مقصد صادراتی ما عراق بوده و به نظر می‌رسد ظرفیت برای بازگشت به سطح قبلی از مناسبات وجود دارد.

 وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیتی که در کشور ما وجود دارد، حداقل حجم صادرات ما به عراق باید در حدود 12 تا 15 ملیارد دلار باشد و اینکه ما تاکنون به این رقم از صادرات نرسیده‌ایم دلایلی دارد که بخشی از آن مربوط به مسائل داخلی ایران و بخشی نیز ناشی از تحولات داخلی کشور عراق است.

 عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اذعان داشت: با توجه به توانایی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌توانیم بر تحولات داخلی عراق هم تاثیر گذاشته و مسیر را برای فعالین اقتصادی هموار کنیم که متاسفانه در این بخش چندان فعال نبوده‌ایم. از نظر من بستن مرزها به روی اقلیم کردستان یک اقدام اشتباه بود و بازارهای مهمی را از صادر‌کنندگان ما گرفت و بازگرداندن اوضاع به شرایط قبلی کار بسیار دشواری است.

کاشفی به نکات موثر بر توسعه روابط دو کشور پرداخت و گفت: باید در مورد عراق روی چند نکته کلیدی تمرکز کنیم. اول، بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی است که خوشبختانه مجددا اقبال نسبت به آن افزایش یافته است. دوم، صادرات مواد غذایی که از اهمیت بالایی برخوردار است. سوم، توجه به حوزه نفت و پتروشیمی؛ عراق یک کشور بسیار ثروتمند است ذخایر بالای نفتی دارد و چنانچه ما در حوزه نفت و پتروشیمی عراق حضور پیدا نکنیم کشورهای دیگر به راحتی جای ما را پر خواهند کرد.

 کیوان کاشفی ادامه داد: عاملی که همواره در عراق به ما ضربه وارد کرده است، عدم هماهنگی جمعی است. بدین معنی که نهاد‌های ما مانند اتاق بازرگانی، سازمان توسعه صادرات، وزارت امورخارجه و... به‌صورت جداگانه و مستقل عمل می‌کنند. اگر همه این نهاد‌ها حول یک محور مشترک با هم همکاری کنند، به موفقیت‌های مهمی دست خواهیم یافت.

 وی در رابطه با نشست‌های متعددی که برای سامان دادن به روابط تجاری دو کشور ترتیب داده شده گفت: من اعتبار چندانی برای اینگونه نشست‌ها و سخنرانی‌ها قائل نیستم و آنها را مفید نمی‌دانم. ما باید اقدامات کاربردی در این زمینه انجام دهیم.

 رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه مستقل عمل کردن نهادها را از مشکلات مهم در روابط تجاری دو کشور خواند و گفت: بناست در اسفند ماه جاری هیاتی تخصصی از اتاق بازرگانی ایران برای حل مشکلات فی‌مابین به عراق سفر کند. این هیات با برنامه‌های کاملا کاربردی و با هدف حل مشکلات فی مابین راهی عراق می‌شود. کاشفی مشکلاتی از قبیل مسائل استاندارد، حمل و نقل پایانه‌یی، گمرک و مسائل بانکی را از مهم‌ترین مشکلات دو کشور نام برد و گفت: در پنل‌های مختلف این دیدار تخصصی، امکان مذاکره و حل مشکلات فراهم خواهد شد. من معتقدم ما اگر تنها بتوانیم مشکلات بانکی خود را با عراق حل کنیم، چیزی در حدود 3 میلیارد دلار بر حجم صادرات ما تاثیر خواهد داشت یا حل مشکل حمل یکسره در حدود 5/1 تا 2 میلیارد دلار صادرات ما را به عراق افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظر