اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۱۰

 بررسی شیوه‌های نوین بازاریابی در خانه صنعت

تعادل  کمیسیون زنان خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در نشستی تخصصی یلدا تا نوروز «با محوریت بازاریابی نوین» که با حضور روسای امور زنان وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها، روسای انجمن‌ها و تشکل‌ها، برای تهیه و تدوین اهداف، راهبردها و برنامه‌ریزی فراگیر و جامع و با تاکید بر توسعه فرهنگ و اصلاح الگوی مصرف به ویژه در سال مزین به «اقتصاد مقاومتی» در راستای مصرف کالای با کیفیت ایرانی، ارتقاء سطح کیفی تولیدات داخلی و محوریت روش‌های بازاریابی نوین(دیجیتالی) و فروش در کالاهای ساخت ایران برگزار شد. در این نشست فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان در حضور تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای خارجی پرداختند از سوی دیگر به بحث آسیب‌شناسی در صنایع و تولیدات بومی و روستایی که به دلیل ضعف در دانش کارآفرینی و مارکتینگ در زمینه فروش و ارتقای سطح تولیدات تاکنون نتوانسته است جایگاه واقعی خود را بیابد، اشاره شد و راه‌حل آن را حمایت و آگاهی از این مدل‌های نوین در اینگونه مشاغل بیان کردند. همچنین فعالان خصوصی در محور دوم این نشست توجه به بخش توزیع خصوصاً فروشگاه‌های زنجیره‌یی در توزیع کالای ساخت داخلی پرداختند و بر عدم توزیع کالاهای وارداتی که در ایران مشابه تولید داخلی دارند، تاکید کردند؛ چراکه توجه به این موضوع می‌تواند در فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی نقش مهمی را ایفا و سهم بیشتری از تولید مصرف کالا و سودآوری را متوجه اقتصاد کشور کند. در ادامه فعالان کسب وکار معتقدند که با توجه به اینکه مشکل عمده عدم ارتباط صحیح و دیالوگ بین تولید‌کنندگان و مسوولان است حضور و وجود NGOها خصوصا خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌تواند به عنوان حلقه واسط با دولت در میان مشکلات فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان تاثیر قابل توجهی در حل مشکلات خواهد داشت. در این زمینه دبیر کمیسیون زنان خانه صنعت، معدن وتجارت ایران گفت: بحث اعتمادسازی در بیزینس‌ها و ایجاد هلدینگ‌های اقتصادی و مراودات بیشتر SME‌ها و پرهیز از نگاه رقابتی به یکدیگر ما را به شرایط مطلوب‌تری هدایت می‌کند. نسرین اکبری در ادامه افزود: ایجاد اتحاد استراتژیک با توجه به اینکه همه برای منافع بیشتر متحد می‌شوند، همچنین دیدگاه شبکه‌یی که در دنیا درحال ارزش آفرینی هستند در حالی است که در کشورمان نداریم، در صورتی که بخش‌های مختلف تولید و بازار باید به یکدیگر وصل شود. در بخش دیگر این نشست با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی در کل جامعه خصوصا آموزش و پرورش و رسانه‌های جمعی به عنوان یک حرکت ملی به بیان لزوم توجه به بازاریابی نوین اشاره شد. در این باره اکبری اظهار کرد: یکی از ملزومات تولید، بازاریابی است و فعالان اقتصادی و کسب وکارهای مختلف با توجه به ماهیتی که دارند و درحالی که فشارهای بیرونی و محیط نامساعد کسب وکار توجه ویژه آنان به بحث تبلیغات و بازاریابی برای فروش و حضور در بازارهای داخلی و خارجی اهمیت ویژه دارند.

 تولید کاغذ از ضایعات سنگ

ایسنا  دبیر انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به وضعیت تولید معادن سنگ در سال ۲۰۱۷ از احداث یک پروژه اقتصادی برای تولید کاغذ از ضایعات سنگ خبر داد. احمد شریفی با اشاره به اینکه سال گذشته میلادی وضعیت صنعت سنگ نیز همچون دیگر واحدهای تولیدی نابه‌سامان بود، اظهار کرد: همه واحدهای کشور در این مدت همان مشکلات تکراری گذشته را داشتند که شامل عدم تامین مالی مناسب، رکود، تولید و مشکل نقل و انتقال پول برای صادرات می‌شود.

وی افزود: دولت از صنایع و تولید‌کنندگان داخلی حمایت لازم را نکرده است و واحدهای تولیدی تغییر محسوسی را در این مدت تجربه نکردند. دبیر انجمن سنگ ایران همچنین با بیان اینکه سهم چندانی از ۱.۵ میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی برای معدن دیده نشده است و عملا این پول در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد که این وزارتخانه نیز دستورالعمل‌های خود را برای آن نوشته است.

پیش از این انجمن سنگ ایران طرحی را ارائه کرده بود که طبق آن پیشنهاد شده بود در کنار واحدهای سنگبری که ضایعاتی را پس از تولید محصولات اصلی خود دارند، واحدهایی احداث شود که این ضایعات به محصول قابل استفاده در مبلمان و کفپوش شهری تبدیل کند. شریفی درباره این طرح اظهار کرد: موضوع احداث کارخانه‌های تبدیل ضایعات به محصولات شهری یک طرح خیلی مهم و ملی می‌تواند باشد که با سرمایه‌یی حدود ۶۰۰ میلیون تومان در کنار کارخانه‌های سنگ واحدی را با اشتغالزایی ۲۰تا ۳۰نفر را به وجود می‌آورد که دورریز سنگ را به محصول قابل استفاده تبدیل می‌کند. دبیر انجمن سنگ ایران افزود: این طرح بخش‌های مختلفی دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرد که از جمله آن همکاری وزارت کشور با مجریان این طرح است که به شهرداری‌ها نزدیک به کارخانه‌های سنگ ابلاغ کند تا محصولات تولید شده در این واحدها را برای مصارف شهری خریداری کنند چراکه این محصولات در همه جای دنیا استفاده می‌شوند و عمر متوسط آنها به طور قابل توجهی بالاست. وی با بیان اینکه با فرآوری ضایعات سنگ از آلودگی‌های زیست محیطی و دپوهای بدشکل ضایعات جلوگیری خواهد شد، گفت: دیگر طرح مهمی که در دست پیگیری و اجرا داریم، طرح تولید کاغذ از ضایعات سنگ است. شریفی ادامه داد: انجمن سنگ با کمک یک سرمایه‌گذار یا مجموعه ایمیدرو به دنبال احداث کارخانه ۵۰ تا ۱۰۰هزار تنی تولید کاغذ از ضایعات کارخانه‌های سنگ است. در صورتی که این طرح اجرایی شود می‌توان بخشی از کاغذ مورد نیاز کشور را با کیفیت بیشتر و قیمتی تا ۲۵درصد پایین‌تر تامین کرد. دبیر انجمن سنگ ایران با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این واحدها گفت: برای ایجاد هر ۵۰۰۰ تن کاغذ نیاز به سه تا چهار میلیون دلار سرمایه‌گذاری است که این رقم برای یک کارخانه ۵۰ هزار تنی به حدود ۳۰میلیون دلار می‌رسد. وی با اشاره به توجیه اقتصادی طرح تولید کاغذ از ضایعات سنگ، اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه تمام شده کاغذ تولیدی از سنگ نسبت به کاغذ تولیدی از چوب پایین‌تر است و کیفیت بهتری را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، می‌توان با اطمینان گفت که این پروژه نسبت به سرمایه‌یی که می‌پذیرد کاملا صرفه اقتصادی دارد.

 

ارسال نظر