3چالش صنفی

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۵۴

 داوود محمدی  فعال صنفی   

این روزها حال و هوای اتحادیه صنف وانت‌بار و پیک موتوری زیاد مساعد نیست و باعث به وجود آمدن چالش‌هایی بر سر راه کسب وکار فعالان این صنف شده است. از این‌رو باید درصدد راهی برای کاهش مشکلات این صنف بود. از آن‌سو منتخبان اعضا در اتحادیه به دلیل موانعی که برای صنوف پدید می‌آید، باید پاسخگو باشند. اعضای صنف وانت بار و پیک در تمام این سال‌ها با مشکلات زیادی مواجه بودند. به‌طوری‌ که حتی با تغییرات هیات‌مدیره در سنوات گذشته، باز هم این مشکلات به قوت خود باقی است. عمده‌ترین این مشکلات را می‌توان به نحوه واگذاری غیر عادلانه «آرم طرح ترافیک» به اعضاء اشاره کرد؛ چراکه هرساله در زمان ثبت‌نام آرم طرح ترافیک همه اعضا به خاطر اختلاف‌نظر فیمابین مسوولان اتحادیه و شهرداری از یک‌سو و نحوه نادرست واگذاری و محدودیت در تعداد آرم طرح ترافیک و همچنین قیمت سهمیه آرم که هر سال افزایش می‌یابد دچار نگرانی شده و دایما این مساله در کش و قوس میان اعضا و اتحادیه قرار گرفته که در این باره هیچ مسوولی هم پاسخگوی نیاز اعضا نیست.

مساله مهم دیگر که هر فعال اقتصادی را با چالش مواجه می‌کند به «عدم پوشش بیمه‌یی اعضا» باز می‌گردد. برخلاف تبلیغات گسترده مبنی بر اینکه تمام اقشار جامعه باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند، اما متاسفانه در این بازه زمانی شاهد هستیم اعضای این اتحادیه که جز طبقه پایین و کم درآمد جامعه به شمار می‌روند؛ نه دارای پوشش بیمه تامین اجتماعی و نه پوشش بیمه تکمیلی هستند. از این‌رو هم خود شاغلین در این حوزه و هم اعضای خانواده‌هایشان به‌شدت از نظر امنیت شغلی، درمانی و امرار معاش در دوران قبل و بعد از بازنشستگی در معرض خطر قرار دارند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در تمام این سال‌ها اختلاف عقیده میان مسوولان سازمان تامین اجتماعی و اتحادیه صنف وانت‌بار و پیک‌موتوری همانند هر صنف دیگری پابرجا بوده که متاسفانه حل این مساله به صورت یک چالش اصلی همچنان باقی مانده و باید عنوان کرد که هیچ یک از مسوولان تامین‌اجتماعی در این رابطه مساعدتی در مورد این قشر به عمل نیاورده‌اند. قطعا با این شرایط فعالان کسب و کار حمل و نقلی خصوصا در حوزه بار و کالا دچار دوران از کار افتادگی زودرس و بازنشستگی توام با مشکلات مالی و درمانی خواهند شد. چالش سوم مربوط می‌شود به «تعویض ماشین‌های فرسوده» که گریبان‌گیر کلان‌شهر تهران نیز شده است. اختلاف بین واحد شماره‌گذاری راهنمایی ورانندگی و معاونت بار و کالای شهرداری تهران با مسوولان اتحادیه باعث شده تا این اعضا موفق به دریافت پلاک عمومی حتی به علم اینکه می‌توانند پلاک عمومی قبلی خود را فک کرده و روی ناوگان جدید نصب کنند، نیز نشده است. این موضوع باعث شده اکثر ناوگان این اتحادیه به صورت کاملا فرسوده و از کار افتاده باقی بماند که در این موضوع به نوعی حمایت و تعامل مسوولان ذی‌ربط را طلبیده تا این قشربیشتر از این گرفتار اختلاف عقیده‌ها نشوند. در مجموع چنانچه بخواهیم عمده‌ترین مشکلات اعضا وانت‌بار این اتحادیه را برشماریم به این سه مورد مهم خلاصه می‌شود که به دغدغه فکری و شغلی تمام رانندگان این صنف تبدیل شده است. اما در اینجا لازم است به چالش‌های جدیدی که با ظهورکسب وکارهای به اصطلاح نو و اینترنتی گریبانگیر صنوف مختلف شده است نیز اشاره کرد. بطور مثال یکی از دغدغه‌های مدیران دفاترپیک‌های موتوری و موتورسواران خصوصا در این یک‌سال اخیر با پیدایش بی‌رویه، بدون مطالعه و البته فاقد مجوز قانونی اپلیکیشن‌های حمل و نقل و در راس آنها «الو پیک» است باید اشاره کرد. از آنسو، اعضای اتحادیه نیز برنامه خاصی برای رویارویی با این نوع مشکلات و چالش‌ها تاکنون ارائه نداده‌اند. این نوع عقب‌ماندگی‌ها و عدم تطابق با شرایط روز باعث شده کسب و کارهای نوپا واینترنتی فعالیت‌هایشان را بیش از گذشته گسترش دهند و صنوف سنتی را با یکسری چالش‌ها جدی مواجه کرده‌اند. سخن آخر اینکه انتظار می‌رود که اعضای هیات‌مدیره جدید این اتحادیه بتوانند در سایه تعامل با مسوولان ذی‌ربط نهادها و ارگان‌های مربوطه و در چارچوب قوانین موضوعه اصناف، چالش‌های موجود را در راستای منافع اعضای این اتحادیه برطرف کند.

 

ارسال نظر