اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۷۵

 افزایش قیمت لوازم‌خانگی با حذف ارز مبادله‌ای

به دنبال افزایش پنج درصدی لوازم خانگی در کشور، حبیب‌الله انصاری دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز مهم‌ترین دلیل این افرایش قیمت را حذف ارز مبادله‌یی برای واردات قطعات لوازم خانگی دانست. دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران عنوان کرد: تا چند ماه پیش برای ورود این قطعات از ارز مبادله‌یی استفاده می‌شد اما متاسفانه با وجود تمام تلاشی که وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داد، ارز مبادله‌یی قطع شد که خود این مساله یکی از دلایل به حق برای افزایش قیمت لوازم خانگی است.  به گفته حبیب‌الله انصاری حذف ارز مبادله‌یی برای واردات قطعات لوازم خانگی تاثیر مستقیم بر قیمت و حجم تولید کارخانه جات لوازم خانگی می‌گذارد.  انصاری افزود: طیف لوازم خانگی بسیار گسترده و متنوع است و شامل لوازم خرد آشپرخانه و لوازم انرژی بر سرمایشی و گرمایشی می‌شود؛ اگر واحدی افزایش قیمت می‌دهد نمی‌توان آن را به همه لوازم خانگی تعمیم داد. از طرفی قیمت تابع شرایط تولید از جمله مواد اولیه، انرژی و دستمزد است و اگر این عوامل تغییر کنند افزایش قیمت امری گریز ناپذیر است. وی افزود: البته ما افزایش دستمزد جز در آغاز سال نداشته‌ایم اما متاسفانه قیمت مواد اولیه ما به هیچ عنوان ثابت نیست و این عامل در قیمت تمام شده کالا تاثیر مستقیم دارد.  دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی خاطرنشان کرد: صنایع لوازم خانگی با 4 ماده اولیه بالادستی شامل مس، فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی ارتباط مستقیم دارد که مهم‌ترین آنها فولاد و پتروشیمی هستند. وقتی قیمت فولاد به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه لوازم خانگی انرژی بر بالا می‌رود قیمت لوازم خانگی نیز متاثر خواهد شد.  وی با اشاره به اینکه کمتر از سه ماه به پایان سال مانده است گفت: موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی در این برهه زمانی قطعا به خاطر بحث افزایش دستمزد و انرژی نیست و مستقیما به افزایش قیمت فولاد مرتبط است. انصاری در ادامه گفت: نکته مهم دیگری که لازم است مورد توجه قرار بگیرد مساله رکود است. امروز با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا و عرضه همپوشانی ندارند و رقابت فشرده‌یی بین کارخانه جات لوازم خانگی شکل گرفته است. از طرفی ممکن است یک واحد تولیدی یک کالای خاص را با 2 درصد سود و واحد دیگر همان کالا را با 4 درصد سود بفروشد که دلیل آن رکود حاکم بر بازار و عدم استفاده از ظرفیت کامل کارخانه جات است که قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد. حبیب‌الله انصاری خاطرنشان کرد: کارخانه جات در شرایط فعلی با حداقل سود در بازار شرکت می‌کنند. ممکن است خرده‌فروش‌ها تا حدی روی قیمت‌ها مانور بدهند اما کارخانه‌جات برای گردش نقدینگی و فاصله گرفتن از خواب سرمایه کالای خود را با سود پایین بفروشند. وی گفت: باید توجه داشت که گران‌فروشی و افزایش قیمت دو مقوله مجزا هستند. دلایل افزایش قیمت کالا توضیح داده شد؛ اما در عرصه لوازم خانگی ایرانی اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان گران‌فروشی وجود ندارد و تنها تفاوت در میران سودی است که کارخانه جات در حداقل برای قیمت کالای خود در نظر می‌گیرند.

 انصاری به موضوع ثبات اقتصادی پرداخت و گفت: تولید‌کنندگان ما به خصوص صادرکنندگان این حوزه حداقل برای یک‌سال در زمینه قیمت مواد اولیه از ثبات نسبی برخوردار باشند تا بتوانند با تکیه بر این ثبات، برای فعالیت آتی خود برنامه‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات لوازم خانگی نیازمند دیپلماسی تجاری قوی‌تر برای تعدیل تعرفه در کشورهای مقصد صادراتی هستیم؛ بهبود وضعیت تولید و صادرات لوازم خانگی نیازمند ساماندهی مجموعه عواملی است که فضای کسب و کار را رونق می‌دهد.

 نبود برنامه‌ریزی منسجم برای صادرات مرکبات

محمد رضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با انتقاد از نبود برنامه‌ریزی منسجم برای صادرات مرکبات اظهار کرد: با وجود مشخص بودن میزان تولید مرکبات، برنامه‌ریزی منسجمی توسط بخش دولتی و خصوصی جهت صادرات مازاد بر نیاز داخل وجود ندارد.  وی افزود: مسوولان، هنگام برداشت محصول درصدد ایجاد بازارهای جدید برای صادرات هستند اما این امر شدنی نیست و در صورت پیش بینی شرایط مساعد تولید، باید این امر صورت گیرد.  شعبانی با اشاره به اینکه ایجاد بازارهای جدید صادراتی در موقع برداشت محصول، امکان پذیر نیست، بیان کرد: با توجه به کاهش تعرفه‌های ترجیحی کشورهای هدف، دولتمردان به دنبال مشوق صادراتی و رفع موانع هستند، چراکه با وجود فاصله زیاد تعرفه‌ها و هزینه‌های بالای حمل و نقل، امکان رقابت با سایر رقبا وجود ندارد.  مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه امسال فرصت صادرات مرکبات را از دست داده‌ایم، گفت: مسوولان وزارت جهاد باید برای صادرات مرکبات در سال آینده برنامه‌ریزی کنند، چراکه در شرایط کنونی که امکان حدس و گمان رقم مشوق صادراتی جهت برنامه‌ریزی صادرات توسط تجار وجود ندارد. وی ادامه داد: باتوجه به پتانسیل و شرایط اقلیمی مناسب جهت تولید مرکبات، رفع موانع صادراتی و زمینه‌سازی برای صادرات پرتقال تامسون و کیوی امری ضروری است، البته بازار داخل جوابگوی این میزان تولید نیست. این مقام مسوول در بخش دیگر سخنان خود در واکنش به سیاست وزارت جهاد کشاورزی مازندران مبنی بر تغییر کاربری باغات به شالیزارها گفت: تغییر نوع الگوی کشت در میان کشاورزان امکان پذیر نیست، چرا که طبق نظریه جهانی تنها مسوولان می‌توانند مزیت الگوی کشت مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی را برای کشاورزان تعریف کنند.  وی ادامه داد: در شرایطی که تمامی مسوولان و محققان از خالی شدن سفره‌های زیر زمینی و بحران منابع آبی خبر می‌دهند، جای سوال است که چرا جهاد کشاورزی مازندران از چنین سیاستی را مطرح می‌کند.  شعبانی با اشاره به اینکه سازمان جهاد باید تولید محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند را به کشاورزان توصیه کند، افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی، افزایش سطح زیر کشت شالیزارها تنها بر بحران منابع آبی و خالی شدن سفره‌های منابع زیر زمینی دامن می‌زند، از این رو تشویق کشاورزان به سمت و سوی کشت محصولات آب بر غیر کارشناسی است.  به گفته این مقام مسوول؛ ورود به بازارهای جهانی در صورت حمایت تولید و کاهش استفاده از منابع آبی از جمله مزیت‌های باغبانی به شمار می‌رود که بدین منظور اعمال مدیریت مسوولان جهت پایداری و افزایش تولید امری ضروری است.

 

ارسال نظر