آغاز به کار پاویون ملی ایران در منطقه آزاد شانگهای چین در اسفند

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۷۴

نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از حضور ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه کالای وارداتی به چین در نوامبر 2018 خبر داد. مجیدرضا حریری اعلام کرد: این نمایشگاه آبان سال آینده در شانگهای چین برگزار می‌شود؛ تلاش داریم زمینه را برای معرفی کالای مختلف از جمله کالای ساخته شده ایران در این نمایشگاه به بهترین نحو فراهم‌سازیم.

حریری افزود: تا دو ماه آینده در اوایل اسفندماه پاویون ملی ایران در منطقه آزاد شانگهای با همکاری اتاق مشترک و رایزن بازرگانی ایران در چین، رسما آغاز به کار خواهد کرد.

 وی با تاکید بر اهمیت ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: طی ده سال گذشته چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده است. قبل از تحریم‌ها، در خلال آن و پس از امضای برجام، چین بزرگ‌ترین واردکننده و صادرکننده کالا به ایران بوده است. حریری افزود: حدود 23 درصد واردات از چین و همین حدود نیز صادرات غیر نفتی به این کشور داریم که به این حجم از صادرات حدود 30 درصد نفت و گاز و میعانات اضافه می‌شود.

 نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه ما در تمام شؤون با چین پیوند اقتصادی تجاری محکم داریم، گفت: در عین حال در پنج دهه اخیر چین به لحاظ سیاسی هیچگونه تنشی با ایران نداشته است؛ چین از معدود کشورهایی است که تمام روسای جمهور ایران به این کشور سفر کرده‌اند و متقابلا به جز یک رییس‌جمهور، همه روسای جمهور چین به ایران آمده‌اند. وی خاطرنشان کرد این حسن روابط سیاسی در روان بودن روابط اقتصادی و تجاری بی‌تاثیر نیست؛ از آنجاییکه چین به عنوان دومین اقتصاد دنیا و نخستین واردکننده و صادرکننده کالا به دنیا شناخته شده و ما با نخستین اقتصاد دنیا یعنی امریکا رابطه نداریم، طبیعی است چین برای ما نخستین اقتصاد برتر دنیا است و به صورت منطقی می‌توانیم به لحاظ ابعاد و مختصات اقتصاد چین از این حسن رابطه کمال استفاده را ببریم.

حریری اظهار داشت: در عین حال چین شریک تجاری بیش از 120 کشور در دنیاست و این موضوع نشان‌دهنده قدرت کم نظیراقتصاد چین است؛ علاوه بر این نوع اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگر است به این معنا که ما به چین مایحتاجش یعنی انرژی و مواد اولیه را صادر می‌کنیم و در مقابل کالای ساخته شده و ماشین آلات وارد می‌کنیم.

حال آنکه به خاطر تشابه اقتصاد ایران و روسیه امکان، افزایش ظرفیت توسعه تجاری بین ایران و روسیه از دو میلیارد دلار، با وجود نزدیکی و حسن رابطه وجود ندارد.

 وی اذعان داشت: اقتصاد ما ماهیتا بر مبنای انرژی است و بیش از 70 درصد از صادرات ما را نفت و گاز و میعانات تشکیل می‌دهد و در مقابل آن تکنولوژی، کالا و ماشین‌آلات لازم داریم که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده آن چین است. همه این موارد دست به دست هم می‌دهد که ما امیدوار باشیم که رابطه با چین یک رابطه درازمدت و پایدار باشد.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین اذعان داشت: علاوه بر موارد یاد شده، چین از معدود کشورهایی بود که در دوران تحریم کوره راهی برای تبادلات مالی و بانکی برای ایران باز گذاشته بود. یک بانک چینی ارز حاصل از مبادلات فی مابین را به صادرکنندگان پرداخت می‌کرد.

 وی اضافه کرد: در همان زمان مشکلات عدیده‌یی برای دریافت پول خاصل از فروش نفت را از کشورهای مقصد داشتیم. با وجود محدودیت حجم تبادلات مالی از این طریق، این همکاری در آن شرایط بسیار ضروری و لازم بود. هنوز هم با وجود مشکلات موجود بر سر راه تبادلات بانکی ایران با بسیاری از کشورها، کماکان چین در بحث تامین مالی پروژه‌ها سه بانک و در بحث تجاری یک بانک با ایران همکاری دارند.

مجید حریری اذعان داشت تا حل شدن مشکل ایران با FATF و رفع تحریم‌های امریکا، مشکلات حوزه بانکی ما در سطح بین‌المللی ادامه خواهد داشت؛ چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. قاعدتا با رفع این مشکلات شاهد توسعه چند برابری ارتباطات بانکی دو کشور خواهیم بود.

به گفته نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در دو کشور علاوه بر آشنایی بیشتر تجار و فعالین اقتصادی در حوزه‌های مشترک دو طرف خواهد شد، توسعه همکاری‌های دوجانبه و افزایش حجم تعاملات تجاری را به دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر