اخبار اتاق‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۹۹

 پرچمداری بخش خصوصی در جنگ اقتصادی

رییس اتاق همدان معتقد است: اقتصاد مقاومتی به معنای اجتناب مطلق از دولتی‌سازی بخش خصوصی به هر شکل و در هر فرم و قالب است. در کنار رفع تحریم‌های بین‌المللی باید به آزادسازی اقتصادی از طریق تقویت بخش‌خصوصی داخلی اهتمام ورزید. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، علی اصغر زبردست می‌افزاید: اقتصاد ما اسیر پیچیدگی‌ها و انسدادهای متعددی است که ریشه در عوامل و متغیرهای بیرونی و درونی دارند. به همین دلیل هم است که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد تا در پرتو آن، موانع و تنگناهای اقتصادی شناسایی و مرتفع شوند. در واقع هدف از تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی و مصون‌سازی اقتصاد از تلاطم‌ها و نوسان‌های بین‌المللی با استفاده بهینه از ابزارها و توانمندی‌های موجود بود. او می‌گوید: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در میان مذاکرات هسته‌یی و با از سر گذراندن نقطه اوج تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که به بی‌ثباتی بازارهای داخلی انجامید، با انگیزه گشودن طرحی نو و کارآمد در اقتصاد تدوین و ابلاغ شد تا پس از اجرای آن، مکانیسم تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد کشور ناکارآمد و بی‌اعتبار شود و این ابزار برای همیشه از روی میز بازیگران بین‌المللی کنار رود. رییس اتاق همدان براین باور است که برای این مقصود، راهبردها و جهت‌گیری‌های مشخص و سودمندی ابلاغ‌شده که تحقق آن مستلزم تدوین یک سلسله سیاست‌ها و قوانین تکمیلی در تمامی حوزه‌ها است. یکی از نقاط اتکا و رکن مستحکم پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی، بخش‌خصوصی فعال است که می‌توان با استفاده از توانمندی‌ها و استعدادهای این بخش، به مقاصد تعیین‌شده رسید و سنگر مستحکمی در برابر صف‌آرایی بازیگران متخاصم ایجاد کرد. به گفته زبردست؛ به تعبیر دیگر همانطور که در جنگ‌های کلاسیک و نظامی، استفاده از قوای مسلح و سربازان و ژنرال‌های کارآزموده در کنار کاربرد تجهیزات و تسلیحات نظامی کارآمد و موثر می‌تواند برگ برنده را در اختیار یک کشور قرار دهد، در جنگ‌های اقتصادی نیز این قاعده به نحوی دیگر حکم‌فرماست. چنانکه بخش‌خصوصی کارآمد و توانمند در قامت سربازان و سرداران جان‌برکف می‌تواند معادله را به نفع ما دگرگون کند. توضیح بیشتر اینکه در جنگ‌ها و منازعات اقتصادی به دلیل ماهیت کاملا متفاوتی که با جنگ‌ها و نبردهای کلاسیک و نظامی وجود دارد، نیروی تعیین‌کننده و موثر، مجموعه بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی هستند که بدون دخالت و دست‌درازی نهادهای دیگر به صف‌آرایی دشمن رفته و استراتژی‌ها و تاکتیک‌های خود را درصحنه عمل اجرا کنند.

 خبری از رونق در بنگاه‌ها نیست

حاجی‌آقا میری می‌گوید: بنگاه‌های کوچک و متوسط چنین رونقی را در حوزه کاری خود حس نمی‌کنند؛ رشد 6 درصدی خیلی مهم است، اما به نظر می‌رسد این رشد بیشتر در حوزه صنایع نفتی، پتروشیمی و بنگاه‌های بزرگ دولتی و خصولتی دیده می‌شود. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 90 در نیمه نخست سال جاری بدون احتساب نفت 6 درصد و با احتساب آن  ۵, ۶ درصد برآورد شده است. تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ایران در 6 ماهه نخست سال جاری را 6 درصد اعلام کرده و برای دومین بار، کاهش سهم نفت در این شاخص کلان را نشان می‌دهد. سید رضی حاجی‌آقا میری، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: اگرچه رشد اقتصادی ایران در شش ماه اول سال 96 مثبت گزارش می‌شود، اما به نظر می‌رسد این رشد رونق اقتصادی در پی ندارد. او درباره دلیل این می‌گوید: مساله اول این است که ظرفیت فروش نفت ایران تا حدودی پرشده است و فروش نفت، در سال 1396 و سال آینده رشد چندانی نخواهد داشت. برای افزایش رشد اقتصادی با احتساب نفت، باید میزان فروش آن بالاتر برود، ولی اپک اجازه این کار را نمی‌دهد؛ اما این حوزه در عمل با مشکلات زیادی روبه‌روست. بالا رفتن رشد اقتصادی با احتساب نفت، نیازمند جهش قیمت، جهش فروش در حوزه نفت است. از طرف دیگر همچنان به حوزه تولید توجه چندانی نمی‌شود و هنوز این حوزه مورد بی‌مهری است. دولت و سایر نهادهای مرتبط هم عزم جدی برای رونق تولید نشان نمی‌دهند. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: رشد منفی اقتصاد کشور به گروهی از محدودیت‌های قبل از برجام برمی‌گردد و نرخ رشد مثبت آن به برداشتن شده این محدودیت‌ها برمی‌گردد. برجام حتما در اقتصاد و رفع موانع و مشکلات آن تاثیرگذار است. اما در دوره جدید باید دولت‌ها به‌منظور توسعه اقتصادی ساختار تولید و سیاست‌گذاری کلان کشوری را اصلاح کنند. او تاکید می‌کند: در این دوره باید به اصول دیپلماسی اقتصادی توجه کنیم و بازارهای جدیدی را شناسایی کنیم. باید تلاش کنیم به‌غیراز بازارهای اروپایی-آسیایی به بازارهای جهانی بیندیشیم. تولید همراه با صادرات غیرنفتی عامل اصلی توسعه اقتصادی است، حوزه‌یی که کمتر به آن توجه می‌شود. حال سوال اینجاست که آیا آیا رشد اقتصادی 6درصدی رونق اقتصادی به همراه دارد یا خیر.

 بانک‌ها با تولید همراه باشند

رییس اتاق قم در دهمین جلسه هیات نمایندگان این اتاق خواهان همیاری و همکاری بیشتر بانک‌های استانی در راستای رفع موانع تولید و کمک به سرمایه‌گذاران استان شد. رییس اتاق قم در دهمین جلسه هیات نمایندگان این اتاق خواهان همیاری و همکاری بیشتر بانک‌های استانی در راستای رفع موانع تولید و کمک به سرمایه‌گذاران استان شد. ابوالفضل خاکی در این نشست در ابتدای سخن به حضور وزیر کشور در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران اشاره کرد؛ رحمانی فضلی از آمادگی کامل این وزارتخانه برای همکاری در راستای رفع موانع تولید و اقتصاد سخن گفت. در ادامه این نشست، رییس اتاق قم بابیان اینکه بانک‌ها نقش کلیدی در یک سیستم اقتصادی ایفا می‌کنند، افزود: امروزه در تمام دستگاه‌های اقتصادی دنیا بازار بانکی مهم‌ترین بازار مالی محسوب می‌شود، در حالی که بانک‌های بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته از مهم‌ترین عناصر رشد و ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد مردم محسوب می‌شوند، وگاهی عدم همکاری بعضی بانک با تولیدکنندگان سبب گلایه و اعتراض به اتاق جهت رسیدگی و رفع این مشکل شده است.

 

ارسال نظر