تلفن همراه گران نمی‌شود

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۹۸
تلفن همراه گران نمی‌شود

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی معتقد است کسانی که درباره گرانی یک باره تلفن‌های همراه پس از اجرای طرح رجیستری و اجرایی شدن آن صحبت می‌کنند، اطلاعی از نحوه پرداخت مالیات و درصد قانونی سود واردکننده، عمده فروش و واحدهای صنفی ندارند. مهدی محبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف ایران با اشاره به برندهای مشخص شده که شامل طرح رجیستری می‌شوند، می‌گوید: تا روز جمعه گذشته سه برند دیگر هم به طرح رجیستری اضافه شدند.

 برندهای موتورلا، بلک‌بری و گوگل‌پیکسل اگر به صورت غیرقانونی وارد بازار داخلی موبایل شوند، آنتن نخواهند داد. در واقع این برندها تا یک ماه میهمان هستند و پس از پایان این فرصت از شبکه خارج خواهند شد. او افزایش قیمت گوشی‌های همراه را به دلیل تغییرات قیمت دلار می‌داند و طرح رجیستری را در این میان بی‌تقصیر می‌داند و می‌گوید: افزایش قیمت تلفن‌های همراه به دلیل بالا رفتن بهای دلار است.

اختلاف قیمت دلار در ابتدا و قطع شدن ارز مبادله‌یی در ادامه، دلایل اصلی گرانی موبایل به شمار می‌رود. پس از آن هم دلار از 3هزار و 800تومان به بیش از 4هزار تومان رسید که باید این اتفاق را در افزایش قیمت گوشی موبایل جدی گرفت.

محبی در ادامه می‌گوید: زمانی قیمت‌ها خیلی کمتر بود اما در حال حاضر ۱۷درصد برای هزینه‌های گمرکی توسط واردکننده پرداخت می‌شود. واردکننده‌یی که قانونی رفتار می‌کند و اطلاعاتش در اداره مالیات ثبت شده است. از طرفی این اجازه به واردکننده داده شده است تا ۱۶درصد به قیمت‌ها اضافه کند و کالایش را به فروش برساند.

 این اجازه برای واردکننده قانونی وجود دارد و از طرفی باید ۲۵صدم درصد فروش را به پس از فروش کالا مجددا به گمرک پرداخت کند. از طرفی واردکننده می‌تواند ۶درصد از عمده فروش سود بگیرد و واحدهای صنفی اجازه افزایش ۱۶درصدی قیمت دارند. او در مورد قانونی شدن این روال و نظارت روی واردات ورود گوشی همراه می‌گوید: پیش‌تر همه ‌چیز پنهانی اتفاق می‌افتاد و هیچ چیز مشخص نبود اما در حال حاضر همه ‌چیز قانونی است. در این میان تنها ضریب مالیاتی بالا واردکنندگان و بازار را تحت فشار قرار می‌دهد و معتقدم اگر این ضریب از ۱۶ به ۴درصد برسد، شاهد اتفاق‌های خوبی در بازار خواهیم بود. محبی می‌گوید: هیچ‌کس حق ندارد بابت طرح رجیستری از مشتری هزینه‌یی دریافت کند و این پروسه به صورت رایگان اتفاق می‌افتد. همچنین اگر گوشی‌هایی که قبل از تاریخ اعلام شده خریداری و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از شبکه خارج شوند، با مراجعه به سایت «همتا» که وظیفه انجام طرح رجیستری بر عهده‌اش است، می‌توانند نسبت به رفع این اشکال اقدام و مشکل تلفن‌شان را برطرف کنند.

 

 

ارسال نظر