کاهش ارزش لوستر ایرانی در بازار جهانی

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۹۷
کاهش ارزش لوستر ایرانی در بازار جهانی

صادرات لوسترهای ایرانی در سال‌های گذشته از نظر وزنی یک‌سوم و از منظر قیمت بیش از دوبرابر کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، در شرایطی که در سال ۱۳۹۰ صادرات ما در حوزه لوستر از نظر وزنی ۳۰۰ کیلوگرم و از نظر ارزش 3.1میلیون دلار بود، این رقم در سال گذشته از نظر وزنی به ۲۰۰کیلوگرم یعنی معادل 0.2تن کاهش یافته و ارزش آن نیز نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش قابل توجهی داشته و از 3.1میلیون دلار به 1.4میلیون دلار رسیده است. با توجه به اینکه وزن صادرات صورت گرفته در هر دو مقطع زمانی نزدیک به یکدیگر به شمار می‌رود، می‌توان نتیجه گرفت که در این سال‌ها ارزش لوستر ایرانی در بازارهای جهانی با کاهش قابل توجه مواجه شده‌ است.

به استناد آمارهای رسمی ارائه شده، در سال‌های اخیر صنعت لوسترسازی ایران در حوزه صادرات موفقیت چندانی نداشته و می‌توان گفت که در این مدت عراق بزرگ‌ترین واردکننده لوسترهای ایرانی بوده و ۵۷ درصد از صادرات لوستر ایرانی به مقصد این کشور همسایه صورت گرفته است. پس از آن ارمنستان و آلمان به ترتیب با سهم 7 و 6 درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و کشورهای امارات متحده عربی و ازبکستان نیز هر یک حدود 3درصد در صادرات لوستر سهم دارند. ۲۴درصد بازار صادراتی لوسترهای ایرانی نیز دست کشورهای دیگر است. تولید لوستر در کشور به صورت سنتی صورت می‌گیرد و نسبت به سال‌های گذشته تعداد واحدهای تولیدی فعال در این بخش با کاهش مواجه شده‌ است. از جمله موانع و مشکلاتی که سر راه توسعه صادرات لوستر قرار دارد، بالا رفتن قیمت مواد اولیه از جمله برنز، انواع شمش برنج و... محسوب می‌شود. همچنین کمبود مواد اولیه از قبیل قطعات رابط، لوله‌های برنجی و... افزایش هزینه حمل و نقل، برق مصرفی و مواردی از این دست، ناتوانی رقابت در برابر محصولات خارجی، محدودیت در تنوع شکل ظاهری و عدم حضور در بازارهای اروپایی با توجه به پتانسیل‌های بالای این بازار را می‌توان از مشکلاتی دانست که مانع از توسعه صادرات در این بخش شده است.

مروری بر آمارهای گمرکی گویای این است که واردات انواع لوستر نیز از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ کاهشی بالغ بر ۵۰درصد داشته و از ۴۸۰۰تن واردات لوستر با ارزشی بالغ بر 13.3میلیون دلار در سال ۱۳۹۰ به ۲۲۰۰ تن کالا به ارزش 9.3میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ رسیده است. بر این اساس واردات انواع لوستر حداقل از نظر وزنی بیش از ۵۰درصد کاهش داشته است. عمده کشورهایی که صادرات لوستر به ایران را انجام می‌دهند عبارتند از: چین، ترکیه، امارات متحده عربی، کره و ایتالیا. البته در مقاطعی از زمان کشورهایی مانند اسپانیا، نروژ و کره نیز صادراتی در این بخش به ایران داشته‌اند. البته ۹۱ درصد بازار واردات لوستر دستچین بوده و پس از آن ترکیه و امارات متحده عربی هر یک سهمی سه درصدی از این بازار داشته و کشورهایی مانند کره، ایتالیا یا سایر کشورها نیز هر یک، یک‌درصد بازار لوستر ایران سهم می‌برند.

 

ارسال نظر