تداوم تعطیلی مرز پرویزخان

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۹۶

مرز پرویزخان که از 23 مهر ماه سال جاری تاکنون و به دنبال برخی مناقشات بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق بسته شده هنوز مسدود است و اگرچه طبق جلسه‌یی که اخیرا برگزار شده انتظار می‌رود به زودی این مرز باز شود اما خبرها حکایت از آن دارد که این مرز هنوز بسته است. این در حالی است که مرز پرویزخان یکی از مرزهای تجاری در زمینه صادرات، واردات و تردد مسافر است و طی 3 ماه اخیر نیروهای اقلیم به جای دولت مرکزی در این مرز مستقر شده‌اند که این امر تعطیلی این مرز را در پی داشته است.

این در شرایطی است که با وجود آنکه مرز خسروی جایگزین این مرز شده اما بسته ماندن پرویز خان همچنان اثرات مهمی را از خود نشان می‌دهد. این در شرایطی است که به گفته دست اندرکاران حوزه تجاری در این منطقه عوامل متعددی در حال حاضر وجود دارد که اهمیت بازگشایی سریع مرز پرویزخان را مورد تاکید قرار می‌دهد. به عنوان مثال زلزله کرمانشاه که طی مدت اخیر اثرات منفی زیادی با خود به همراه داشته یکی از این موضوعات است.

در این رابطه به گزارش اگزیم نیوز کیوان کاشفی بازگشایی مرز پرویزخان را عاملی اعلام کرد که می‌تواند باعث رونق در مبادلات اقتصادی و تجاری در این منطقه شود و از شرایط بد اقتصادی که بر مردم زلزله زده حاکم است کم کند. با این حال با آنکه پیش بینی می‌شد هفته گذشته مرز پرویز خان بازگشایی شود اما تنش‌ها بین دولت مرکزی عراق و اقلیم هنوز به قوت خود باقی است و این موضوع هنوز عامل مهمی در جهت محدودیت در این تصمیم است.

کاشفی معتقد است مرز پرویز خان از ظرفیت بالایی برای مراودات تجاری در منطقه برخوردار است و سایر بازارچه‌های مرزی قادر نیستند جای خالی این بازار را پر کنند. وی به سطح پایین بازارچه‌های شیخ صالح و شوشمی و حتی مرز خسروی اشاره کرد و گفت باید مرز پرویز خان به سرعت مورد بازگشایی قرار گیرد تا شرایط به حالت عادی درآمده و سطح پایین فعلی مراودات در منطقه جبران شود.

این فعال حوزه تجاری در ادامه افزود بسیاری از مناطق در استان فعالیت‌های اقتصادی خود را وابسته به این مرز می‌دانند و مسدود بودن مرز پرویزخان نتایج غیر قابل قبولی را برای اقتصاد این کشورها به همراه دارد حال آنکه این مناطق در جریان زلزله اخیر در حدود 7هزار میلیارد ریال صدمه دیده‌اند و این رقم با محدودیت‌های تجاری فعلی تقویت می‌شود.

این در حالی است که به گفته مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه فعالیت مرز پرویزخان در دو سال گذشته و به دنبال روی کار آمدن داعش با کاهش روبرو شده است. خلیل حیدری با اشاره به اینکه هر روز بسته بودن این مرز یکسال در امر تجارت عقب خواهیم ماند خواستار رفع محدودیت‌ها شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز تا قبل از محدودیت در تجارت از طریق مرز پرویزخان و در 7 ماهه امسال میزان ترانزیت خارجی وارده به گمرک مذکور رشد 55 درصدی را تجربه کرده و طی این مدت یک میلیون و 30 هزار تن کالا به گمرک پرویز خان وارد شده که ارزشی معادل 320 میلیون و 251 هزار دلار داشته است. بر این اساس واردات از این مسیر از نظر وزنی 88 درصد و از نظر ارزشی 55 درصد رشد کرده است که اهمیت بالای مرز پرویزخان را در حوزه تجاری گوشزد می‌کند.

لازم به ذکر است تا پیش از این میزان صادرات از طریق مرز پرویز خان در حدود 3 میلیارد دلار نیز گزارش شده و در حدود نیمی از صادرات ایران به عراق از طریق این مرز انجام می‌شده و این مرز بعد از بندرعباس بزرگ‌ترین مرز صادراتی ایران محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر