ضرورت کاهش قیمت خرید گندم

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۱۷

بازرگانی|

هم‌اکنون شاهدیم که دولت گندم را به قیمت یک هزار و 300 تا یک‌هزار و چهارصد تومان از کشاورزان خریداری می‌کند در شرایطی که قیمت جهانی آن حدود 860 تومان است. بعد شاهد آن هستیم که این گندمی را که یک هزار و سیصد تومان خریداری کرده است به مبلغ 668 تومان به خبازان می‌فروشد و به قیمت 900 تومان به صنعت اتفاقی که واقعا به فساد در این حوزه بسیار مهم دامن زده است. به گزارش اتاق تهران؛ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید دولت باید برای جلوگیری از ایجاد فساد و رانت در حوزه گندم به خرید تضمینی گندم با قیمت بالاتر از قیمت جهانی پایان دهد.

 احمد صادقیان، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز می‌گوید: دولت به جای اینکه بیاید و هر سال بودجه بسیار زیادی برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان اختصاص دهد و با قیمت بالاتر از قیمت جهانی و برای حمایت از کشاورزان گندم آنها را خریداری کند؛ گندم را به قیمت جهانی خریداری کند و بعد حمایت از کشاورزان را به روش‌های دیگری اجرایی کند. او با اشاره به اینکه روش کنون فساد و رانت ایجاد کرده است، گفت: هم‌اکنون شاهدیم که دولت گندم را به قیمت یک هزار و 300 تا یک هزار و 400 تومان از کشاورزان خریداری می‌کند در شرایطی که قیمت جهانی آن حدود 860 تومان است. بعد شاهد این موضوع هستیم این گندمی را که یک هزار و 300 تومان خریداری کرده است به مبلغ 668 تومان به خبازان می‌فروشد و به قیمت 900 تومان به صنعت. اتفاقی که واقعا به فساد در این حوزه بسیار مهم دامن زده است و رانت و چند نرخی بودن را به وجود آورده است. باید توجه داشت که به گفته مسوولان وزارت جهاد و کشاورزی در سال مجموع مصرف گندم کشور از سوی خبازان و صنعت حدود 9 میلیون تن است در شرایطی که ما شاهدیم فقط بخش خبازی سالانه 9میلیون تن سهمیه فروخته می‌شود و سوال این است که مصرف مازاد چه می‌شود؛ این حتما دوباره به قیمت بالاتر حتی به خود دولت فروخته می‌شود و ما اطمینان داریم که سالانه 20 تا 25درصد این‌گونه دوباره فروخته می‌شود؛ اتفاقی که اصلا امکان رقابت را در بازار از بین می‌برد و حاصلی جز فساد ندارد.

صادقیان می‌گوید: ما معتقدیم چنانچه چند نرخ بودن از بین برود و دولت اجازه دهد که بخش خصوصی به صورت مستقیم گندم را از کشاورزان به قیمت جهانی بخرد بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد و فشار هم از روی دوش دولت به شکل کنونی برداشته می‌شود.

ما معتقدیم دولت اجازه بدهد که بخش خصوصی گندم را به صورت مستقیم خریداری کند و بعد مازاد را دولت با بودجه دولتی خریداری کند.

همچنین حمایت از کشاورزان را به صورت کود، سم، اصلاح ساختار آبیاری و... انجام دهد و بخشی از حمایت را هم به صورت نقدینگی به آنها پرداخت کند؛ در این صورت تحولات مهمی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و کیفیت هم مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتی که در شرایط کنونی دولت اصلا به کیفیت توجه ندارد.

 

ارسال نظر