ساماندهی تشکل‌ها اولویت اتاق‌های بازرگانی

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۱۴
ساماندهی تشکل‌ها اولویت اتاق‌های بازرگانی

تعادل|

بر اساس ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اتاق‌ها مکلف هستند، فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی را تهیه و تغییرات آن را اعلام کنند. همچنین بر اساس این ماده قانونی، در آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی که فاقد تشکل فعال هستند، اتاق‌ها موظف هستند برای ساماندهی، ایجاد و ثبت تشکل‌های اقتصادی فعال زمینه‌های لازم را ایجاد و در فعالیت‌هایی که تشکل‌های موازی وجود دارد، زمینه ادغام، شبکه‌سازی، یکپارچه‌سازی و انسجام تشکل‌های موازی را فراهم کنند. حال به گفته فعالان اقتصادی، متاسفانه تشکل‌های موازی مرتب در حال ایجاد هستند که عمدتا توسط وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شوند و تقاضای آنها از دستگاه‌های دولتی این است که برای جلوگیری از ایجاد تشکل‌های موازی به وظیفه قانونی خود اجرای ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار عمل کنند. از این‌رو، نشست هم‌اندیشی تشکل‌های بخش‌خصوصی استان البرز با حضور معاون تشکل‌های اتاق ایران در محل اتاق البرز برگزار شد. در همین راستا، معاون تشکل‌های اتاق ایران از اتاق البرز به عنوان اتاق پیشرو در ادغام و ساماندهی تشکل‌های بخش خصوصی در سطح کشور نام برد.

 

طی نیمه نخست سال جاری قرار بر این بود که کارگروه ویژه‌یی با حضور دستگاه‌های مختلف و ذی‌ربط در زمینه ساماندهی تشکل‌های موازی تشکیل شود، چراکه با اعتقاد تصمیم‌سازان اقتصادی با شکل‌گیری این کارگروه همگان می‌توانند به یک فهم مشترک از ماده ۵ قانون بهبود محیط کسب و کار دست یابند و با ایجاد چنین رویه‌یی یک هماهنگی در زمینه ایجاد تشکل‌های اقتصادی نیز ایجاد خواهد شد. از این‌رو، ساماندهی و تقویت تشکل‌ها در دستورکار اتاق ایران قرار گرفته است. به اعتقاد فعالان تشکلی این حرکت به تعامل بیشتر تشکل‌ها با اتاق نیاز دارد. شناسایی نیازهای تشکل‌ها و تامین آنها در مقام حمایت‌های پارلمان بخش خصوصی از جمله موضوعاتی است که طی ماه‌های اخیر از سوی معاون تشکل‌های اتاق ایران مورد تاکید قرار گرفته است. براساس اظهارات فعالان اقتصادی در زمینه آموزش نیز باید بخش‌خصوصی متناسب با نیاز هر تشکل قدم بردارد تا اهداف در میسر محقق شود. باید گفت که تشکل‌های با انگیزه، پیشرو اقتصاد کشور بوده و آنها قادر هستند در راستای حفظ منافع ذی‌نفعان خود قدم بردارند. از سوی دیگر رحیم بنامولایی رییس اتاق البرز به فعالان بخش‌خصوصی توصیه کرد که با همدلی و هماهنگی برای حاکمیت «تشکل» به جای «تفرق» و پراکندگی تلاش کنند تا مطالبات این بخش از یک تریبون واحد مطرح و به صورت قانونمند و تحت ضوابط و مقررات قانونی پیگیری شود. به گفته او چنانچه به جای تفرق از تشکل به معنای کامل کلمه پیروی شود، می‌توانیم رفع مشکلات، قوای سه‌گانه را در برنامه‌ها داشته باشیم.

 ساماندهی تشکل‌ها وظیفه خطیر

معاون تشکل‌های اتاق ایران در این نشست اجرای ماده پنج قانون بهبود محیط کسب و کار در بحث ساماندهی تشکل‌های خصوصی را از وظایف خطیر و تکلیف قانونی اتاق‌های بازرگانی عنوان کرد. نادر سیف گفت: عملکرد اتاق البرز در این زمینه در سطح اتاق‌های کشور سرآمد بوده؛ چراکه در حرکتی مطلوب تشکل‌های خصوصی البرز را تحت حمایتی قانونمند قرار داده و ضمن فراهم کردن مکان و امکانات لازم برای تشکل‌های خصوصی، در معرفی فعالان این تشکل‌ها به مجامع و نیز حمایت‌های مادی و معنوی از آنان نیز موفق بوده است. این مهم بستر را برای ادغام، ساماندهی و پیشگیری از موازی‌کاری تشکل‌ها مهیا می‌کند. سیف اظهارکرد: اتاق البرز طی چند ماه اخیر درحوزه توسعه تشکل‌ها اقدامات موثری داشته و مدتی است ایجاد تشکل‌های تخصصی را نیز در دستور کار قرار داده است. بنابراین اتاق ایران با همه قوا از اقدامات اتاق البرز حمایت و پشتیبانی خواهد کرد تا این اقدامات با موفقیت درحد انتظار همراه شود.

معاون تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به انسجام تشکل‌ها افزود: قرارگرفتن فعالان هریک از حوزه‌های این تشکل‌ها زیر یک چتر واحد باید مورد توجه قرار گیرد تا فعالیت و عملکرد در هر حوزه با انسجام، همدلی و همیاری بین اعضا هیات رییسه همراه شود. در این صورت قدرت چانه‌زنی و ارائه خدمات به اعضا تشکل‌ها روال مناسبی را طی خواهد کرد، ضمن آنکه مطالبات منطقی از دولت و حاکمیت نیز با دستاوردهای بیشتری همراه خواهد شد. حال به گفته فعالان اقتصادی باید توسعه تشکل‌ها در تمام اتاق‌های ایران مورد واکاوی قرار گیرد و مزیت‌های و چالش فعالیت‌های تشکل‌های موازی احصا شود. در این زمینه سیف با اشاره به این نگاه اظهار امیدواری کرد و گفت که اتاق البرز در گذر توسعه تشکل‌ها گام‌های مهم‌تری بردارد و در ایجاد، توسعه و اعمال مدیریت صحیح تشکل‌ها همواره پشقدم و موفق باشد.

از سوی دیگر برخی فعالان اقتصادی بر این باورند که اتاق‌های بازرگانی سوپاپ اطمینان بین بخش‌خصوصی و حاکمیت به شمار می‌روند و نه بنگاه اقتصادی. رییس اتاق البرز نیز در این نشست با ذکر این نکته که برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند این نهاد یک بنگاه اقتصادی است، گفت: اتاق‌ها به عنوان سوپاپ اطمینان بین بخش‌خصوصی و حاکمیت رسالت خطیری را بر عهده دارند. ارائه مشاوره به مجریان سه قوه در مسیر رفع موانع کسب وکار، ایجاد تولید و اشتغال، گسترش صادرات و دستیابی جامعه به رونق اقتصادی از وظایف مهم اتاق‌ها است. اتاق بازرگانی با هدف رفع چالش‌های اقتصادی ماموریت مهم انتقال نظرات کارشناسی همراه با ارائه راهکارهای مناسب به بدنه حاکمیت را برعهده دارد.

رحیم بنامولایی به فعالان بخش‌خصوصی توصیه کرد که با همدلی و هماهنگی برای حاکمیت «تشکل» به جای «تفرق» و پراکندگی تلاش کنند تا مطالبات این بخش از یک تریبون واحد مطرح و به صورت قانونمند و تحت ضوابط و مقررات قانونی پیگیری شود. چنانچه بجای تفرق از تشکل به معنای کامل کلمه پیروی شود، می‌توانیم برای رفع مشکلات، قوای سه‌گانه را در کنارمان داشته باشیم.

رییس اتاق البرز از اینکه با گذشت شش سال تاکنون بستر برای اجرای کامل مفاد قانون بهبود فضای کسب و کار مصوب مجلس فراهم نشده اظهار تاسف کرد و گفت: با اجرای ماده پنج این قانون اتاق‌های بازرگانی در ساماندهی، ایجاد و ثبت تشکل‌های اقتصادی حرکت‌های موثری خواهد داشت و از ادامه موازی‌کاری‌ها که اقتصاد جامعه را به چالش کشیده است، جلوگیری خواهد شد. او همچنین با تاکید بر ضرورت دسترسی بخش‌خصوصی به آمار و اطلاعات اقتصادی صحیح گفت: متاسفانه آمارهای غلط و انحرافی نظرات کارشناسی وآینده نگری را از ما سلب کرده، لذا برای تهیه نقشه راه آینده با مشکلات جدی مواجه هستیم.

 نمایشگاهی از توانمندی‌های بخش تولید

رحیم بنامولایی در ادامه به افتتاح رسمی نمایشگاه دایمی محصولات تولیدی البرز در اتاق استان البرز اشاره کرد وگفت: هیات‌های تجاری خارجی در سفر به البرز به دلیل محدودیت زمانی موفق به مشاهده انواع محصولات استان نمی‌شوند، لذا در بازدید آنان از این نمایشگاه ضمن آگاهی از توانمندی‌های بخش تولید ما، زمینه گسترش صادرات محصولات تولیدی استان فراهم خواهد شد. او افزود: ایجاد نمایشگاه دایمی در اتاق‌های بازرگانی کشور تاکنون سابقه نداشته و ابتکار جدیدی است که با هدف معرفی توانمندی‌های استان به تجار خارجی افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه برای هر واحد تولیدی صادرات محور یک مکان مناسب به صورت قفسه در نظر گرفته شده تا محصولات تولیدی را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار دهند. رحیم بنامولایی به متقاضیان عرضه محصولاتشان در این نمایشگاه دایمی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده‌اند توصیه کرد برای انجام مراحل اداری در اسرع وقت به اتاق بازرگانی استان مراجعه کنند. رییس اتاق البرز در پایان ضمن تقدیر از هموطنان برای یاری رساندن به زلزله‌زدگان، اظهار کرد: اتاق‌های مسوولیت احداث 120 مدرسه تخریب شده در غرب کشور را بر عهده گرفته‌اند. تشکل‌های اقتصادی می‌توانند برای یاری رسانی به هموطنان زلزله‌زده غرب کشور فرم مربوطه را که در سایت اتاق بازرگانی منتشر شده تکمیل کنند.

 

 

ارسال نظر