چالش‌های صنعتی استان اصفهان

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۶۳

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از بالاتر بودن نرخ بیکاری در استان اصفهان نسبت به میانگین کشور خبر داد و اعلام کرد ما قصد داریم با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای استان سالانه بیش از 30هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کنیم. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون صنعت استان اصفهان نیز درگیر چالش‌هایی است، گفت: در اصفهان نسبت به استان‌های دیگر کشور ما شاهد حضور صنایع بزرگ و مادر هستیم اما به همین میزان هم با چالش‌های بزرگ‌تری رو به هستیم که کار را مشکل می‌کند.

او با اشاره به رکود در صنایع کوچک و میانی استان اصفهان گفت: صنایع بزرگ استان همچون فولاد مبارکه با توجه به اینکه بیشتر تولیداتشان صادراتی است، مشکلات چندانی ندارند و البته ذوب آهن هم در این حوزه باید فعال‌تر شود ولی صنایع کوچک و متوسط با چالش‌های زیادی رو به رو هستند.

مهرعلیزاده در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش صنعتی در استان چیست، گفت: با توجه به آمارهای دقیقی که از دستگاه‌ها گرفته‌ام و برعکس آن چیزی که از بیرون تصور می‌شود نرخ بیکاری در اصفهان 2درصد بیش از میانگین کشور است؛ یعنی اگر براساس آمار مرکز آمار نرخ میانگین کشوری 10.5درصد است باشد این عدد در اصفهان این حدود 12.5 تا 13درصد است که بسیار تعجب برانگیز است و باید هر چه زودتر فکری برای آن کنیم.

او راه‌حل برای خروج از این وضعیت را در اشتغال‌زایی جوانان در صنایع کوچک و متوسط دانست و گفت: «برای برون‌رفت از شرایط کنونی باید صنایع کوچک و متوسط را رشد دهیم زیرا می‌توانند اشتغال‌زایی سریعی را به دنبال داشته باشد؛ اتفاقی که در رشد صنایع بزرگ و مادر رخ نمی‌دهد.»

مهرعلیزاده البته به بحران آب هم در سطح استان اصفهان اشاره کرد و گفت: الگوی ما در رشد صنایع کوچک و متوسط روی صنایعی است که آب چندانی نخواهند زیرا توسعه صنعتی اصفهان در آینده باید با توجه به بحران کنونی آب اتفاق بیفتد. درحال حاضر ما با چند شرکت خودروسازی برای راه‌اندازی خطوط تولید در استان مذاکراتی را انجام داده‌ایم و چند هفته پیش هم یکی دیگر از شرکت‌ها به ما مراجعه کرد که با یک طرف خارجی به دنبال تولید سالانه 5 هزار دستگاه اتوبوس در استان است.

او با بیان اینکه خروج از وضعیت کنونی کشور با کار ویژه و قوی امکان‌پذیر است، گفت: پتانسیل کار صنعتی در استان زیاد است، سرمایه‌گذاران بسیاری در سطح استان وجود دارند، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بسیار و مردم خونگرمی دارد ولی باید همتی برای خروج از وضعیت کنونی ایجاد شود تا شاهد رشد و توسعه در سطح استان اصفهان باشیم.

استاندار اصفهان همچنین گفت: ستادی به عنوان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استان شکل گرفته و با همکاری بانک‌ها به دنبال حمایت از صنایع زیر 100نفر هستیم تا از طریق این کانال بتوانیم اشتغال‌های جدید راه ایجاد کنیم؛ اتفاقی که فکر می‌کنم می‌تواند در سال زمینه ایجاد 30هزار اشتغال جدید را ایجاد کند.

 

ارسال نظر