اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۰۶

شکست کسب وکارهای سنتی

پایگاه خبری اتاق ایران  چه بخواهیم، چه نخواهیم جهان وارد عصر دیگری شده است؛ در این دوره مشاغل تغییر ماهیت می‌دهند؛ دوران گذار از صنعت به دانش و فناوری. در این دوره استارتاپ‌ها با یک ایده خلاقانه ظهور کرده تا مسیری را برای میلیاردر شدن خالق ایده، طی کنند. دوره چالش کسب‌وکارهای سنتی با کسب‌وکارهای نوین فرارسیده است و راهکار تنها در همراهی با کسب‌وکارهای نوین است. نایب‌رییس اتاق ایران می‌گوید: باید دولت و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با کسب‌وکارهای نوین همراهی کرد. کسب‌وکارهای سنتی در میدان رقابت با استارتاپ‌های موفق شکست خواهند خورد. حسین سلاح‌ورزی می‌افزاید: کسب‌وکارهای نوین فراگیر شده است، به نظر می‌رسد که تصویب، تسهیل قوانین مرتبط با شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و VCها برای حمایت از استارتاپ‌‌ها و کسب‌وکارهای نوین بسیار ضروری است. کسب‌وکارهای سنتی در میدان رقابت با استارتاپ‌های موفق شکست خواهند خورد. همچنین استارت‌آپ‌ها قواعد دنیای کسب‌وکار را تغییر داده‌اند. او می‌گوید: حمایت از استارتاپ‌‍‌ها باعث امیدواری و شکوفایی استعدادهای جوانان این سرزمین و جلوگیری از خروج نخبگان از کشور خواهد شد. سلاح ورزی معتقد است: دولت بایستی به دنبال تدوین و اجرای سیاست‌های در راستای ترغیب افراد و شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری جسورانه باشد. توسعه فضا و اتمسفر سرمایه‌گذاری خطرپذیر ضروری است. به گفته نایب‌رییس اتاق ایران؛ امروزه سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نو جای سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه R&D را در سازمان‌ها می‌گیرد. او براین باور است؛ باید اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران و اتاق‌های استانی، سعی کنند به عنوان بخشی از اکوسیستم کارآفرینی ایران نقش فعال و موثری داشته باشند. سلاح ورزی تنها راهکار را چنین بیان می‌کند: اتاق‌های استانی از رویدادهای کارآفرینی حمایت کنند. اگر چنین باشد شتاب‌دهنده‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری خطرپذیر با حمایت و همکاری اتاق‌های بازرگانی در استان‌های سراسر کشور توسعه پیدا می‌کنند.

چالش‌های نظام آموزشی در صنعت

باشگاه خبرنگاران جوان  یک کارشناس اقتصادی گفت: نظام آموزشی کشور متناسب با بخش صنعت طراحی نشده و بی‌کیفیتی در آموزش عالی سد راه ارتباط صنعت و دانشگاه شده است. عباس سقایی با بیان اینکه بهبود کیفیت در ایران به جای تبدیل شدن به یک رویکرد اجرایی اثرگذار تبدیل به گواهینامه‌های نمایشی برای شرکت‌های صنعتی شده است، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی صنعت کشور بهبود کیفیت و کنترل کیفیت آماری بوده که متاسفانه اثربخشی خود را از دست داده و جای آن را گواهینامه‌های نمایشی گرفته است. او به رویکرد‌های حل مساله در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: از طریق تعریف مسائل کلیدی می‌توان در راستای کاهش هزینه و بهبود کیفیت در صنعت گام اساسی برداشت. سقایی اضافه کرد: در دنیا حرکت از مسائل کوچک و متوسط به سمت مسائل بزرگ‌تر که حتی می‌تواند کسب و کار را تغییر دهد در حال انجام است، اما در صنعت کشور همچنان شاهد مسائل حل نشده هستیم. این کارشناس اقتصادی گفت: مدلسازی، تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده و توصیه‌کننده نیاز امروز بخش صنعت برای بهبود کیفیت بوده و رسالت یک مهندس صنایع تبدیل کردن اعداد و ارقام به شاخص‌های قابل فهم است. او تصریح کرد: اکنون متخصصانی در بخش صنعت مشغول به کار هستند که مسائل صنعت را می‌شناسند اما توانایی مدلسازی ندارند، در مقابل متخصصانی هم در دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند که مدلسازی را می‌دانند، اما درک عمیقی از مسائل صنعت ندارند. سقایی در پایان عدم اعتماد مدیران به متخصصان را از معضلات بخش صنعت کشور دانست و افزود: نظام آموزشی کشور متناسب با بخش صنعت طراحی نشده و بی‌کیفیتی در آموزش عالی سد راه ارتباط صنعت و دانشگاه شده است. به گفته او؛ چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع که معتبرترین رویداد سالانه این بخش است؛ بهمن ماه امسال با همت انجمن مهندسی صنایع و میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد که در بخشی از آن به موضوع کنترل کیفیت آماری و روش‌های حل مساله داده‌کاوی در قالب ارائه مقاله و میزگرد پرداخته می‌شود.

راه‌اندازی بازارچه مرزی بندرلنگه

فارس  رییس اتاق اصناف شهرستان بندرلنگه از راه‌اندازی بازارچه مرزی در این بندر تا پایان امسال خبر داد. احمد زاهدی با اشاره به عملکرد اتاق اصناف شهرستان بندرلنگه در هشت ماه گذشته، اظهار کرد: در خصوص کنترل قیمت‌ها و نظارت بر واحدهای صنفی در هشت ماه گذشته حدود ۲ هزار و ۴۰۰ بازرسی توسط بازرسان ما انجام شد که در طی آن حدود ۸۰ جریمه و ۲۲۰ نفر اخطار پلمب فاقد پروانه کسب را دریافت کردند. او افزود: از ۲۲۰ نفری که اخطار پلمب دریافت نمودند، حدود ۱۵ نفر از آنها اقدام به تشکیل پرونده جهت صدور جواز کسب کردند و حدود ۷۰واحد فاقد جواز کسب نیز پلمب شدند. رییس اتاق اصناف شهرستان بندرلنگه کالای ملوانی را تنها مرز درآمد و منافع مردم از گمرک دانسته و خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری‌ها و تصمیمات صورت گرفته توسط استاندار و مجموعه عوامل اجرایی در رابطه با موضوع کالای ملوانی، در شرف راه‌اندازی بازارچه مرزی یا به عبارتی بازارچه کالای ملوانی هستیم و با توجه به قرار گرفتن بازارچه مرزی در بازار مساح کلیه کالاهای ملوانی ترخیص‌شده از طریق گمرک در این بازار به فروش می‌رسد. نماینده هرمزگان در اتاق اصناف کشور یادآور شد: با توجه به تعداد کثیر ملوانان که به تعداد ۵ هزار نفر می‌رسد مصوب شد که هر ملوان مبلغ ۱۰ میلیون تومان و به تعداد ۶ بار در سال می‌تواند حامل کالای ملوانی شامل موادغذایی و بخشی از اجناس برقی پر مصرف باشد.

 

 

ارسال نظر