اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۳۷

برندهای پوشاک خارجی در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

خبرگزاری صدا و سیما| عضو هیات‌مدیره مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک برندهای پوشاکی که وارد ایران شدند و از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفتند، هنوز نتوانستند طرف‌های خود را متقاعد کنند که در کشورمان سرمایه‌گذاری و تولید کنند. محسن سلیمانی، عضو هیات‌مدیره مرکز پژوهش اتحادیه پوشاک در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک اجرایی نشده است؟ گفت: این دستورالعمل نیاز به بستر‌سازی و زمینه‌سازی دارد تا بتواند به طور کامل اجرایی شود. سلیمانی با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: برندهای پوشاکی که وارد ایران شدند و از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفتند، هنوز نتوانستند طرف‌های خود را متقاعد کنند که در کشورمان سرمایه‌گذاری و تولید کنند. وی با تاکید بر اینکه باید خودباوری داشته باشیم، ادامه داد: قادر به تولید کردن هستیم و امکانات خوبی داریم. سلیمانی گفت: اکنون یکی از محورهای اصلی اتحادیه پوشاک، تولید است و همه تلاش ما در این راستاست. عضو هیات‌مدیره مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک افزود: کمیته‌های تولید پوشاک را با توجه به کارگروه‌های لباس به زودی تشکیل می‌دهیم و امیدواریم تولید و توزیع‌کنندگان ما با مراجعه به این کارگروه‌ها و هماهنگ شدن، بازار لازم را به دست بیاوریم. وی اضافه کرد: در مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک طرح‌های مدونی در همه زمینه‌های توزیع، تولید و زنجیره تامین آماده شده است اما به علت اینکه انتخابات اتحادیه در پیش بود، این طرح‌ها ارائه نشد پس از انتخابات ارائه خواهد شد.

دلایل افزایش هزینه تولید لوازم خانگی

فارس| دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: درحال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی، ورق فولادی و مواد پتروشیمی را در داخل گران‌تر از مواد وارداتی خریداری می‌کنند که این مساله باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید در کشور شده است. آرمان خالقی اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی ازجمله ورق فولادی و مواد پتروشیمی در داخل گران‌تر از نوع وارداتی آنهاست و این درحالی است که قیمت‌گذاری این مواد اولیه از سوی دولت مدیریت می‌شود. وی ادامه داد: این مساله باعث افزایش قیمت تمام‌ شده تولید لوازم خانگی در داخل شده و درحالی است که سازمان حمایت انتقاداتی را نسبت به بحث‌های مطرح شده در مورد لزوم افزایش قیمت فروش لوازم خانگی مطرح می‌کند.

او با بیان اینکه ممکن است واحدهای صنفی در فروش کالاهای خود با رکود مواجه نباشند، گفت: درحال حاضر کارخانه‌های لوازم خانگی با یک سوم ظرفیت یا حداکثر با نصف ظرفیت خود فعال هستند و با رکود مواجهند که این فعالیت زیر ظرفیت، توجیه تولید آنها را از بین می‌برد. به گفته خالقی، ممکن است وضعیت کارخانه‌های لوازم خانگی نسبت به 5 سال قبل مقداری بهتر شده و تورم قدری کاهش یافته باشد اما رکود همچنان پابرجاست در این شرایط طی 3سال گذشته افزایش قیمتی در لوازم خانگی اتفاق نیفتاده اما تورم سالانه 10درصدی را شاهد بوده‌ایم که باعث بالا رفتن هزینه تولید شده است.

وی تصریح کرد: در کنار افزایش قیمت ورق فولادی و مواد پتروشیمی شاهد افزایش هزینه دستمزد نیروی کار همچنین قیمت انرژی مصرفی بودیم که در مجموع، نهاده‌های تولید را با رشد قیمت مواجه کرده است.

دبیر انجمن لوازم خانگی ادامه داد: استدلال مسوولان سازمان حمایت و وزارت صنعت این است که طرح موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان برای تحریک تقاضا صورت گرفته درحالی که این طور نیست و قیمت تولید به صورت واقعی رشد داشته است. در عین حال طبق قانون، واحدهای تولیدی لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت نیستند و در صورتی که برای تغییر قیمت تولیداتشان تصمیمی بگیرند، می‌توانند موضوع را جهت اطلاع‌رسانی به سازمان حمایت اعلام کنند در نتیجه اگر تولیدکنندگان ناچار به افزایش قیمت باشند، این اتفاق خواهد افتاد. او با طرح این سوال که چرا قیمت مواد اولیه در داخل گران‌تر از قیمت مواد وارداتی است؟ گفت: در صورتی که مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکنندگان برسد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آنها قرار داده شود، قیمت تمام‌ شده تولید کاهش خواهد یافت.  

تهدید جدی برای تولید‌کنندگان باتری خودرو

مهر| انجمن باتری‌سازان اعلام کرد: شراکت خارجی‌ها با ایران در صنعت باتری حساس است و باید اظهارنظر دقیق و تخصصی در رابطه با آن داشت. انجمن باتری‌سازان در واکنش به انتشار خبری با عنوان «اعلام آمادگی شرکت‌های بزرگ برای شراکت با ایران» در صفحه صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: باتری ایرانی رقیب بالقوه و سرسخت ترکیه و کره در بازار منطقه است. در این توضیحات آمده است: در تاریخ ۲۴ آبان خبری به نقل از جناب آقای مهندس گویک نرسسیان، رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری خودرو با عنوان «اعلام آمادگی شرکت‌های بزرگ برای شراکت با ایران» روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت و بیان شد ایران در شراکت با خارجی‌ها می‌تواند بازار منطقه را تامین کند.

ایشان در این خبر، تنها به علاقه شرکت‌های کره‌یی و ترکیه‌یی برای مشارکت در تولید باتری در کشور اشاره کرده‌اند. در ادامه خبر نیز «گویک نرسسیان» به عدم وجود ظرفیت تولید در میان کشورهای منطقه- به جز ترکیه- اشاره کرده و این را فرصتی برای تبدیل شدن ایران به قطب تولید باتری در منطقه عنوان کردند. از آنجا که بحث شراکت خارجی در صنایع مختلف ازجمله صنعت تولید باتری خودرو بسیار حساس است، چنین اظهارات غیرتخصصی و غیرحرفه‌یی در چنین سطح وسیع انعکاس رسانه‌یی می‌تواند تهدید جدی برای تولید‌کنندگان باتری خودرو تلقی شود. چون همانطور که واضح است، مشکلات صنایع گوناگون در کشور با یکدیگر متفاوت بوده بنابراین نمی‌توان نسخه‌یی یکسان برای حل مشکلات تمامی صنایع فعال در کشور تجویز کرد. از این رو اگر به صورت کلی عنوان می‌شود که مشارکت یا سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند به رونق و پیشرفت صنعت کمک کند باید بررسی شود که شراکت خارجی در هر صنعت به چه نحوی باید باشد تا موجب آسیب صنعت کشور نشده و تولید‌کننده داخلی را با مشکل مواجه نکند. پرواضح است که چنین مباحث تخصصی و حساسی باید ابتدا به صورت کارشناسی در جایگاه خود بررسی و نتیجه آن به صورت حرفه‌یی برای مخاطبان تبیین و رسانه‌یی شود.

 

ارسال نظر