رشد ۲۵درصدی صادرات آبزیان

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۸۲

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در مورد فعالیت‌های صندوق توسعه صادرات آبزیان گفت: ما در صندوق توسعه صادرات آبزیان ایران تشکل‌ها و شرکت‌های مختلف صادراتی را تحت پوشش داریم و در زمینه شیلات و آبزیان تلاش می‌کنیم خدماتی را که بیشتر به نفع صادرکننده‌های این بخش است در اختیارشان بگذاریم. به عنوان مثال در حدود هشت، نه سال پیش برای نخستین بار صندوق توسعه، با مذاکراتی که صورت داد بازار عراق را برای صادرات ماهیان ایرانی باز کرد. گفتنی است قطعا حمایت‌ها و کمک‌های دولتی هم همراهمان بوده و به معنای این نیست که صد درصد کار را ما انجام داده باشیم.

وی افزود: با تلاش مجموعه دست اندرکاران سعی کردیم در بازار روسیه گشایش حاصل شود و همچنین تلاش می‌کنیم که مشکلات صادرات میگو را به بازار اتحادیه اروپا و مستقیما به چین حل و فصل کنیم و موانع را از سر راه‌برداریم. بیشترین حجم فعالیتی که انجام می‌شود در جهت این است که بتوانیم تسهیل‌کننده صادرات محصولات شیلاتی باشیم. حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی هم از دیگر وظایفی است که توسط صندوق توسعه انجام می‌گیرد.

قاسمی در مورد تسهیلات ارائه شده از سوی دولت در این بخش اظهار کرد: در واقع دولت به صورت عام تسهیلات صادراتی را در اختیار شرکت‌های صادرکننده و مجموعه صادراتی با نرخ‌های ترجیحی قرار می‌دهد. در حال حاضر مشکل اصلی، وجود منابع نیست بلکه ما معتقدیم که سیستم بانکی ما به صورت کلی و جنرال سیستم پویا و همراه اقتصاد ما نیست؛ برای اینکه صادرکننده امروز نیاز به تسهیلات دارد ولی در بروکراسی بانک این کار اینقدر طول می‌کشد که به نوشداروی بعد از مرگ سهراب می‌توان تشبیه کرد.

وی در ادامه افزود: سه اشکال عمده در نحوه واگذاری تسهیلات به صادرکننده‌ها از سوی بانک‌ها وجود دارد. نخستین عیب این است که به موقع انجام نمی‌گیرد. دوم اینکه به اندازه کافی نیست و نکته سوم و مهم‌تر اینکه به دست اهلش سپرده نمی‌شود. اگر شما به رقم معوقات بانکی نگاه کنید عدد بزرگی را نشان می‌دهد چرا؟ با وجود مشکلات عمده‌یی که تمام تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها دارند ولی اگر پرداخت تسهیلات به موقع و به اندازه کافی و به دست اهلش صورت بگیرد هم رونق تولید صادرات را خواهیم داشت و هم با این حجم از معوقات بانکی روبرو نخواهیم بود.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما این مشکلات را به صورت عام در سیستم بانکی داریم و معتقدم در حال حاضر منابع بانکی به اندازه کافی وجود دارد ولی اشکال کار ما در مدیریت منابع به صورت کلان است. با وجود اینکه وجوه اداره شدن در اختیار دولت است و بازار سرمایه هم وجود دارد ولی ما بلد نیستیم این منابع را درست مدیریت کنیم تا در جهت تولید و صادرات قرار بگیرد.

وی در مورد ظرفیت‌های حوزه تولید در این بخش تصریح کرد: مجموعه دست اندرکاران این حوزه سال گذشته نزدیک به 400میلیون دلار محصولات شیلاتی را صادرات داشتیم و امیدوار هستیم با رشد تولیدی که امسال داشتیم این رقم را به 500 میلیون دلار برسانیم. ما در بخش شیلات جزو معدود زیربخش‌های بخش کشاورزی هستیم که تراز تجاری مان مثبت است. همان‌طور که می‌دانید تراز تجاری بخش کشاورزی منفی است ولی خوشبختانه ما در بخش کشاورزی جزو کالاها و زیربخش‌هایی هستیم که تراز تجاری‌مان مثبت است و این نشان می‌دهد که ما توانایی مناسبی را در این بخش هم در زمینه تولید و هم در دانش فنی در داخل کشور داریم.

قاسمی در مورد عمده‌ترین مشکلات موجود در این حوزه گفت: علاوه بر عدم مدیریت صحیح منابع در بحث بازارسازی و بازاریابی هم یکسری مشکلات داریم که ما باید تولید را هدفمند به سمت بازارهای هدف ببریم. مورد دیگری که ربطی به منابع بانکی ندارد این است که بایستی به سمت افزایش بهره وری هم پیش برویم و با توجه به محدودیتی که در منابع آب در کشور داریم باید حداکثر استفاده و بهره را ببریم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در مورد آخرین اخبار این حوزه تولیدی اظهار داشت: جدیدترین خبری که وجود دارد این است که با توجه به اینکه مجلس محترم موافقتنامه قرنطینه دامی با چین را به تصویب رساند، تلاش می‌کنیم به جای اینکه از طریق ویتنام وارد بازار شویم مستقیم خودمان وارد بازار چین شویم.

 

ارسال نظر