جزئیات معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۱۶
جزئیات معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه

نشست مشترک دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی که صادرکنندگان منتخب در عضویت آنها هستند، برگزار شد. در این نشست که برای تشریح روند بررسی پرونده‌های بنگاه‌های صادراتی و ارائه گزارشی از فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران برگزار شده بود، نمایندگان تشکل‌ها نیز دیدگاه‌ها و نقطه ‌نظرات خود را بیان کردند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس کنفدراسیون صادرات ایران که از سوی اتاق تهران به عنوان مسوول دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه برگزیده شده است در ابتدای این جلسه با اشاره به موافقت کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان با واگذاری این امر به اتاق تهران گفت: حدود 54 پرونده به دبیرخانه ارسال شد و کار رسیدگی به این پرونده‌ها نیز به طور دقیق انجام شد و استعلام‌های لازم نیز از نهادهای مسوول اخذ شده است. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران؛ محمد لاهوتی افزود: براساس آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی مربوط به این موضوع، صادرکنندگان نمونه نباید دارای معوقات بانکی باشند و میزان صادرات آنها نیز از طریق گمرک راستی‌آزمایی شده است. او با اشاره به اینکه همه شرکت‌کنندگان در این آیین انتخاب صادرکننده نمونه در عضویت یک تشکل ملی یا استانی هستند، گفت: در مسیر بررسی همه جوانب با دقت مورد بررسی قرار گرفته است که اجحاف به فعالان اقتصادی صورت نگیرد. در واقع باید تلاش می‌کردیم که از هر گونه برداشت سلیقه‌یی جلوگیری شود و امتیازبندی‌ها شفاف باشد. او معیارهای حذف شرکت‌ها از سیستم امتیازدهی را «عدم عضویت در بانک اطلاعاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «عدم دستیابی به کف میزان صادراتی» و «عدم عضویت در تشکل‌های ملی، استانی، تعاون یا اتاق‌های مشترک» عنوان کرد و گفت: میزان کف صادراتی تعیین شده برای صادرکنندگان صنایع دستی، فرش دستباف، میوه و تره‌بار، گل و گیاه معادل 500 هزار دلار برای صادرکنندگان پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و خودرو معادل 3میلیون دلار و سایر گروه‌ها یک میلیون دلار تعیین شده است. لاهوتی سپس به معیارهای عمومی انتخاب صادرکنندگان برتر پرداخت و گفت: درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت‌های بازاریابی، مهارت فنی و تخصصی شرکت در امر صادرات، عضویت در تشکل‌های اقتصادی و تنوع اقلام صادراتی ازجمله این معیارهاست.

 او عنوان کرد که هر یک از گروه‌های کالایی از منظر برخی شاخص‌های اختصاصی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. او سپس اطلاعات پرونده‌های رسیده و نحوه امتیازدهی به صادرکنندگان را با نمایندگان تشکل‌های ملی در میان گذاشت.

در ادامه این نشست، نمایندگان تشکل‌ها نیز پیشنهاداتی را مطرح کردند؛ پیشنهاداتی نظیر اینکه به کسانی که در بازارهای دوردست فعالیت می‌کنند، امتیاز تشویقی اختصاص پیدا کند. یا اینکه میان صادرات مواد خام و صادرات محصولات تمام شده، تمایز ایجاد شود. یکی از نمایندگان تشکل‌ها نیز بر این عقیده بود صادرکنندگانی که نسبت به بازارسازی اقدام می‌کنند نیز شایسته توجه ویژه هستند. در انتهای این نشست محمد لاهوتی بیان کرد که پیشنهادات تشکل‌ها در فرآیند انتخاب صادرکنندگان مد نظر قرار می‌گیرد و علاوه بر این عملیاتی شدن این پیشنهادات می‌تواند برای حمایت از صادرکنندگان نیز مورد پیگیری قرار گیرد.  باید گفت مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه در هتل ارم تهران با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی و نمایندگان شرکت‌ها و تشکل‌ها برگزار می‌شود. این برای نخستین ‌بار است که فرآیند بررسی، انتخاب و معرفی صادرکننده نمونه به بخش ‌خصوصی واگذار شده است. بخش خصوصی امیدوار است این فرآیند در سال‌های آتی نیز در اختیار اتاق بازرگانی باشد و در سطح ملی نیز این مسوولیت به اتاق بازرگانی ایران تفویض شود.

 

ارسال نظر