همکاری‌های خارجی در دستور کار تعاونی‌های استانی

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۲۷
همکاری‌های خارجی در دستور کار تعاونی‌های استانی

سفیر کره جنوبی با اعضای هیات رییسه اتاق تعاون مازندران و فعالان اقتصادی استان دیدار و گفت‌وگو کرد. سفیر کره جنوبی طی نشستی با هیات رییسه اتاق تعاون مازندران، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و فعالان اقتصادی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه‌ها، ظرفیت‌های انبوه مازندران در حوزه اقتصادی و موانع و مشکلات تجارت بین دو کشور پرداختند.

در این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران گفت: در راستای فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی که مورد تاکید مجموعه مدیریت استان است از سفرای تعدادی از کشورهای مورد نظر دعوت کردیم تا با حضور در استان مازندران و بازدید از ظرفیت‌های استان زمینه‌های تعمیق ارتباط مهیا شود.

حسن خیریان‌پور نتایج نشست سفیر کره‌جنوبی با استاندار مازندران را حول سه محور تشریح کرد و گفت: برای گسترش مناسبات تجاری با کشور کره جنوبی نخستین محور در زمینه کشاورزی، خدمات و گردشگری است که دارای ظرفیت‌های متعددی در استان هستیم که نمونه‌های آن تولید محصولات کشاورزی به معنای عام، محصولات شیلاتی، ‌باغی و دامپروری و طیور است که امکان صادرات آن به کشورهای دیگر وجود دارد.

ایشان به گردشگری، بوم‌گردی، گردشگری سلامت، دریاگردی و طبیعت‌گردی اشاره کرد و افزود: همکاری در زمینه‌های فناوری اطلاعات با توجه به ظرفیت‌های استان، همجواری با پایتخت، ساحل طولانی دریا، بهره‌مندی از 3 فرودگاه و 3بندر فعال و امکانات ریلی گویای این واقعیت است که با برنامه‌ریزی‌های مناسب می‌توان بحث گردشگری مازندران را گسترش داد.

حسن خیریانپور محور دوم مورد تاکید استاندار مازندران را گسترش همکاری‌های سرمایه‌گذاری مشترک فعالان اقتصادی کره جنوبی با فعالان اقتصادی استان مازندران عنوان کرد و گفت: بعضا واحدهای تولیدی که نیاز به بازسازی دارند می‌توانند در زمینه برند‌سازی و احیای مجدد با کشور کره‌جنوبی همکاری‌های مناسبی به وجود آورند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران استقبال از سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی کره جنوبی در بخش‌های مختلف استان مازندران را محور سوم این گفت‌وگوها برشمرد و خطاب به سفیر کره جنوبی گفت: استان مازندران در کنار ظرفیت‌های طبیعی متعدد و بهره‌مندی از 2 منبع ثروت دریا و جنگل دارای مردم بسیار خوب، متعهد و توانمند است که مکمل تمام ظرفیت‌ها و منابع ثروت استان است که می‌توانند نقش ملی و فراملی ایفا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با فعال‌سازی این دیپلماسی و حضور فعالان اقتصادی و گسترش ارتباط با کشورهای هدف، شاهد تعمیق مناسبات اقتصادی، گردشگری و کشاورزی استان مازندران در سطوح بین‌المللی باشیم.

در ادامه این نشست اعضای هیات‌مدیره اتاق تعاون نیز ضمن بیان بدعهدی برخی از شرکت‌های کره جنوبی در دوره تحریم بیان داشتند که شرایطی لحاظ شود که در صورت چنین موانعی شرکت‌های تجاری کره جنوبی از توافقات و قراردادهای انجام شده، شانه خالی نکنند.

سئونگ هو سفیر کره جنوبی در ایران طی نشست صمیمی با فعالان اقتصادی استان مازندران، وظیفه سفیر را نزدیک کردن و آشتی دادن دو دولت عنوان کرد و گفت: شرایط همکاری و دوستی دو دولت بسیار مهم است. اگر دو کشور از نظر فرهنگی دارای مشترکاتی باشند یا زبان نزدیک به هم داشته باشند بهتر می‌توانند با یکدیگر رابطه دوستی برقرار کنند اما هر چند که دو کشور ایران و کره از منظر مذهب، زبان و فرهنگ زندگی کاملا با هم متفاوت هستند اما اگر فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور ارتباط و تعامل و همکاری خوبی با هم داشته باشند دو کشور می‌توانند به هم نزدیک‌تر شوند.

 نگاهی به وضعیت تعاون در جهان

سهم جهانی تعاون در ایجاد اشتغال چقدر است؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که سهم تعاونی‌ها در ایجاد شغل در سطح جهانی حدود ۱۰‌درصد است. براساس نتایج مطالعه CICOPA تعاونی‌ها تقریبا 10‌درصد از جمعیت جهان را صاحب شغل می‌کنند. براساس داده‌های 156کشور براساس آخرین به روز‌رسانی، اطلاعات نشان می‌دهد که 279.4میلیون نفر(9.46درصد) در سراسر جهان از طریق تعاونی‌ها شاغل هستند.

اینها برخی از نتایج مطالعه CICOPA سازمان بین‌المللی تعاونی‌های صنعتی و خدماتی در سال ۲۰۱۷ است که دومین گزارش جهانی خود درباره تعاونی‌ها و اشتغال محسوب می‌شود.

برونو رولانس، دبیرکل CICOPA می‌گوید: استخدام یکی از مهم‌ترین مشارکت‌های انجام شده توسط تعاونی‌های سراسر جهان است. این گزارش نشان می‌دهد که افرادی که در تعاونی‌ها فعالیت می‌کنند،‌ درصد بسیار بالایی را تشکیل می‌دهند که در برنامه سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار به عنوان بازیگر اصلی نقش دارند همانطور که در بحث جهانی در مورد آینده اشتغال که توسط سازمان بین‌المللی کار معرفی شده، حضور دارند.

براساس این گزارش، تعداد تعاونی‌ها در سراسر جهان 2.94میلیون عدد است و تعداد اعضای همه نوع تعاونی‌ها 1217.5میلیون نفر (یک‌میلیارد و 217میلیون نفر) است.

این گزارش همچنین مشارکت ویژه در پرداختن به مشکلات مربوط به کار و اشتغال در اقتصاد غیررسمی را بررسی است. باید در نظر داشت که تولید‌کنندگان مستقل و کارآفرینانی که به تعاونی‌های مشترک خدماتی می‌پیوندند، دسترسی به خدمات مختلفی پیدا می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا مقادیر اقتصادی و قدرت چانه‌زنی بیشتری کسب کنند.

برای کارگران مستقل و آزاد که در دهه‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته‌اند، می‌توان از تعاونی‌ها و اتحادیه‌های کارگری به عنوان ابزاری برای سازمان دهی آنها استفاده کرد اما همچنین می‌توانند مدل‌های نوآورانه‌یی را ارائه دهند که بتواند انعطاف‌پذیری و محافظت آنها را تضمین کند.

تعاونی‌های کارگری که هدفشان ایجاد شغل مناسب و معقول برای اعضای کارگری آنهاست، می‌توانند راه‌حل مستقیم برای رسمی‌سازی اشتغال غیر رسمی محسوب شوند.

لازم به اشاره است، برای نشان دادن مشارکت بالقوه تعاونی‌ها «یک محیط مناسب و یک چارچوب قانونی مناسب لازم است» و «مدل تعاونی باید به شکل بهتر و دقیق‌تری به اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های عضونهاد، سازمان‌های غیردولتی و دولت‌های محلی توضیح داده شود».

اتحادیه بین‌المللی تعاون(ICA) فهرست 300تعاونی برتر جهان را گردآوری کرده که طبق این فهرست در سال 2008 حجم معاملات 300تعاونی برتر به 1/1تریلیون دلار بالغ شده است.

بخش تعاون در سراسر جهان حدود 800 میلیون عضو در بیش از 100کشور دارد که تشکل‌های عضو‌ ای.سی.ای هستند در مجموع تعاونی‌ها بیش از 100میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کردند و از نظر‌ درصد تولید ناخالص ملی(GDP) کشورها در ارتباط با تعاونی‌ها بیشترین نسبت با 45‌درصد در کنیا و پس از آن در نیوزیلند با 22‌درصد است. تعاونی‌های کشاورزی 80 تا 99‌درصد تولید شیر را در نروژ، نیوزلند و ایالات متحده امریکا بر عهده دارند 71‌درصد تولید شیلات در جمهوری کره و 40‌درصد محصولات کشاورزی در برزیل نیز در اختیار تعاونی‌هاست.

تعاونی‌های تولید برق از نظر تامین این انرژی در مناطق روستایی دنیا حائز اهمیت هستند به نحوی که در بنگلادش تعاونی‌های برق روستایی به 28میلیون نفر خدمات ارائه می‌کنند و در ایالات متحده نیز 900تعاونی برق روستایی در خدمت 37میلیون نفر است که حدود نیمی از خطوط توزیع برق این کشور محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر