کاهش تولید روغن نگران‌کننده است

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۶۹

روز گذشته در همایش بین‌المللی روغن‌های خوراکی، دانه‌های روغنی و صنایع وابسته دبیر انجمن روغن نباتی ایران نسبت به کاهش تولید روغن هشدار داد. امیرهوشنگ بیرشک‌، دبیر انجمن روغن نباتی ایران اظهار کرد: با توجه به اهمیت روغن نباتی به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک در کشور و حضور و نقش اساسی دولت در فرآیند تامین، تولید، قیمت‌گذاری و توزیع از مسوولان وزرای وزارتخانه‌های مرتبط با این صنعت دعوت شده بود که به سبب حساسیت قیمت نان و تغییر دادن تصمیمات ستاد پشتیبانی تنظیم بازار همزمان با همایش امروز، جلساتی در ریاست‌جمهوری تشکیل شد و معاونان وزرا در آنجا حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه برای صنعت روغن نباتی می‌توان 3مقطع زمانی پس از انقلاب را در نظر گرفت، افزود: مقطع اول مربوط به دوران دفاع مقدس و کارخانجاتی که مربوط به دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور وجود داشتند، مقطع دوم دوران اصلاحات و رشد و ظرفیت‌سازی صنعت در کشور بود و مقطع سوم را می‌توان دوره تنوع در محصولات نامید.

بیرشک به ایجاد ظرفیت دو میلیون تنی تولید در سال 85 اشاره کرد و گفت: میزان تولید روغن به صورت جامع از 90درصد در سال 70 به 50 درصد در سال 90 کاهش یافت ضمن آنکه در استانداردهای تولید روغن نباتی و افزایش کمی و کیفی تولیدات تجدید نظری صورت گرفت.

این مقام مسوول سال 90 به بعد را دوره بحران ارزی، روند رو به رشد تاسیس واحدهای کوچک، تنوع در دسته‌بندی و تغییر در فرمولاسیون محصولات نام برد.

وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید روغن نباتی به 4میلیون تن در سال رسیده است، بیان کرد: اکنون حداکثر رقابت درصنعت شکل گرفته و طی این دوران مصرف‌کنندگان طعم شیرین رقابت سازنده تولیدکنندگان را در تنوع بسته بندی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت لمس کرده‌اند.

بیرشک با اشاره به اینکه روغن خام نخستین واژه معنادار در صنعت روغن نباتی کشور است، تصریح کرد: چگونگی تامین روغن خام و میزان وابستگی آن به واردات در زمان‌های مختلف تغییرات و تحولات زیادی را در استانداردها و بسته‌بندی‌های روغن نباتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: میزان وابستگی ما در دهه 90 تغییر معناداری نداشته و طی این دوران تحولاتی در ارتقای کیفیت روغن نباتی تولیدی صورت گرفته است. دبیر انجمن روغن نباتی ایران با اظهار نگرانی از کاهش تولید روغن نباتی یادآور شد: در 7ماهه نخست سال شاهد کاهش 4درصدی تولید و توزیع بوده‌ایم و اگرچه شرایط اقتصادی کشور از سال 92 تاکنون نشان‌دهنده رکود اقتصادی و تداوم آن است اما کاهش تولید روغن نباتی طی ماه‌های اخیر در کشور نگران‌کننده بوده است.

در این همایش همچنین اکبر سبقتی دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران با بیان اینکه فعالیت انجمن روغن‌کشی از سال 79 آغاز شده است، اظهار کرد: انجمن در دهه 80 تحت توسعه کشت دانه‌های روغنی اشتراکات زیادی به وزارت جهاد و کشاورزی انجام داد که با تغییر سیاست دولت در کشت دانه‌های روغنی تا سال 92 این صنعت دچار رکود شد.

وی افزود: با توجه به رویکرد دولت یازدهم مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان و توسعه کشت دانه‌های روغنی در راستای خوداتکایی، مجدد فعالیت انجمن روغن‌کشی آغاز شد.

سبقتی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ اشتغال و ایجاد ارزش افزوده به جای واردات محصول نهایی، واردات ماده اولیه را از 200هزار تن به دو میلیون تن افزایش داد چراکه در صورت واردات بیش از حد محصول نهایی در جهت تامین نیاز داخل خروج از رکود این صنعت غیرممکن بود.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی با اشاره به اینکه کارخانه‌های روغن‌کشی با 40درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به نیروهای تحصیل کرده جوانان جویای کار و فعالیت کارخانه‌های روغن‌کشی تا 40درصد ظرفیت پیشنهادات عملیاتی جهت فعالیت 100درصدی این کارخانه‌های سرمایه‌گذاری شده داده شده است.  محسن کشمیری دبیر انجمن کره گیاهی نیز در این همایش با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده توسط این انجمن برای افزایش تولید کره گیاهی در کشور و رساندن میزان تولید در این صنعت به اندازه تولید ترکیه گفت: صادرات محصول و به روزرسانی تکنولوژی تولید انواع کره گیاهی از دیگر اهداف این انجمن است.

به گفته وی درحال حاضر ۱۲شرکت عضو انجمن صنفی کره گیاهی هستند، ظرفیت اسمی این صنعت حدود ۳۰۰هزار تن اما تولید واقعی این بخش ۸۰ تا ۹۰هزار تن است.

وی با بیان اینکه ۵ نوع کره گیاهی در کشور تولید می‌شود، افزود: تولید‌کنندگان در زمینه کره پخت و پز و مارگارین مایع هنوز ورود نکرده‌اند و می‌توانند در آینده به این موضوع ورود کنند.

کشمیری با اشاره به تولید سالانه ۱۵میلیون تن کره گیاهی در جهان اضافه کرد: این میزان در اتحادیه اروپا ۲.۵ تا ۳میلیون تن است.

وی تصریح کرد: لهستان، آلمان، انگلیس، هلند و بلژیک عمده‌ترین تولیدکنندگان کره گیاهی هستند.

 

ارسال نظر