اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۸۷

تولید شیشه  صادرات‌گرا شد

باشگاه خبرنگاران  رییس اتحادیه شیشه و آیینه گفت: بیش از ۴۰ درصد تولیدات شیشه در کشور صادر شده و هم‌اکنون بازار با مشکلی مواجه نیست. محمدعلی قنبری رییس اتحادیه شیشه و آیینه در خصوص وضعیت بازار اظهار کرد: میزان تولید شیشه در کشور، مازاد بر نیاز بازار بوده به‌طوری که حدود ۴۰ درصد از این میزان به کشور‌های دیگر صادر می‌شود. وی با اشاره به تولید روزانه ۵۰۰هزار مترمربع شیشه در کشور ادامه داد: ۶۰درصد از این میزان، نیاز بازار را تامین کرده و هم‌اکنون تولیدکنندگان و کسبه با مشکل انبار کردن تولیدات مواجه نبوده و مازاد تولید خود را صادر می‌کنند. این مقام مسوول افزود: تولیدکنندگان برای تولید شیشه در کشور با مشکل تامین مواد اولیه مواجه نبوده همچنین میزان ورود تولیدات غیرقانونی، تاثیری در بازار واحد‌های صنفی نداشته و گردش مالی افراد در شرایط مطلوبی قرار دارد. قنبری با اشاره به اینکه در گذشته فصل فروش شیشه در کشور در پاییز بوده بیان کرد: افزایش تقاضای خارجی برای تولیدات داخلی و برخورداری کارخانه‌ها از میزان تولید بالا، موجب شد تا نمونه‌های داخلی به صورت چهار فصل به فروش برسد. رییس اتحادیه شیشه و آیینه تصریح کرد: کارخانه‌های شیشه ساختمانی عمدتا از دستگاه‌های مدرنی برای تولید بهره می‌برند به همین سبب اکثر مواقع نیازی به افزایش تعداد کارگران نداشته و این اواخر هم بخش زیادی از تولیدکنندگان دست به تعدیل نیرو نزدند.

دستور توقف قیمت‌گذاری کالا در اتحادیه‌ها

ایسنا   یکصد و چهاردهمین جلسه هیات عالی نظارت برسازمان‌های صنفی کشور که رییس وزیر صنعت، معدن و تجارت است، مصوبه‌یی ابلاغ کرده که طبق آن قیمت‌گذاری برای گروه‌های کالایی و خدماتی از اتحادیه‌ها به واحدها منتقل می‌شود. در قالب این مصوبه اعلام شده است: «بنابر اعلام مصوبه صدوچهاردهمین جلسه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی در خصوص نرخ‌گذاری کالا و خدمات واحدهای صنفی به پیوست ایفاد و به اطلاع می‌رساند حسب مصوبه فوق‌الذکر و تا زمان تصمیم‌گیری شورای اقتصاد، گروه‌های کالایی و خدماتی حذف شده از اولویت قیمت‌گذاری گروه اول و دوم دستورالعمل به استثنای پنج مورد شامل: ۱- خدمات مشاوران املاک، ۲- توقفگاه، ۳- نان حجیم و صنعتی، ۴- خدمات نمایشگاه‌های خودرو، ۵- خدمات آموزشگاه رانندگی، به گروه سوم اضافه شده و مطابق دستورالعمل نرخ‌گذاری کالا و خدمات صنفی مصوب ۱۳۹۱. ۶. ۲۷ کمیسیون عالی نظارت، قیمت کالا و خدمات صنفی در این گروه توسط واحدهای صنفی با رعایت مقررات ذکر شده در دستورالعمل تعیین می‌شود و مسوولیت عدم رعایت مقررات مربوطه برعهده واحد صنفی بوده و اتحادیه‌های صنفی مجاز به اعلام قیمت نیستند. همچنین حسب اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران طی نامه مورخ

۱۳۹۶. ۶. ۲۵ نظر به اینکه واحدهای صنفی نان حجیم که از آرد آزاد استفاده می‌کنند از شمول قیمت‌گذاری مستثنی هستند و از آنجاکه کلیه واحدهای صنفی نان حجیم از اسفندماه ۹۳ از آرد آزاد استفاده می‌کنند و این موضوع از مرکز اصناف استعلام شده لذا تا حصول نتیجه هیچ‌گونه قیمت‌گذاری در این خصوص انجام نشود.»

میزان اعتبار یک شغل در صنعت

باشگاه خبرنگاران   معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران گفت: برای ایجاد یک شغل در بخش صنعت 150 تا 250 میلیون تومان اعتبار نیاز است. محمد مهدی فرشچی موحد اظهار کرد: باتوجه به اقدامات صورت گرفته ازسوی تجار و بازرگانان، مرکز ملی فرش و سازمان توسعه تجارت صادرات فرش دستباف ایران در مسیر صعودی قرار دارد. او گفت: ارزش صادرات فرش دستباف کشور در سال 1394 رقمی برابر 290 میلیون دلار بوده که این عدد در سال 1395 به میزان 359 میلیون دلار افزایش یافته است.

معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف سال 95 به نسبت سال 94 از حیث وزنی 13 درصد و به لحاظ ارزشی 23 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه این کالای سنتی از شهرت جهانی و معروفیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: هنر ایرانی در بسیاری از کشورها به وسیله فرش دستباف معرفی شده است.

فرشچی موحد تصریح کرد: تولید فرش نسبت به دیگر صنایع با وجود ارزش افزوده بالایی که دارد سرمایه کمتری را طلب می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث استراتژی‌های حوزه بازاریابی برپایه سند راهبردی فرش دستبافت شش محور اساسی از قبیل نفوذ در بازارهای خارجی جدید فرش دستباف، تسهیل تبادل اطلاعات بازار در زنجیره ارزش فرش دستباف، توسعه نام و نشان تجاری ملی پرشین کارپت، تقویت و توسعه تقاضای بازار داخلی، حفظ و توسعه بازارهای خارجی موجود فرش دستباف و تبلیغ و ترویج ویژگی‌های متمایز هنری، فرهنگی و تاریخی فرش دستباف دنبال می‌شود.

معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ضمن اشاره به این جمله که هنر – صنعت فرش دستباف ایران قدمت سه هزار ساله دارد، افزود: این کالا به لحاظ اقتصادی ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که در اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد اشتغال هنر - صنعت فرش نیز اظهار کرد: برای ایجاد یک شغل در بخش خدمات بین 80 تا 150 میلیون تومان، در بخش صنعت 150 تا 250 میلیون تومان و در صنعت پتروشیمی 600 میلیون تومان اعتبار نیاز است. فرشچی موحد یادآورشد: این میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل در هنر – صنعت فرش دستباف بسیار پایین است.

 

 

ارسال نظر