اهداف مهم جذب سرمایه خارجی

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۸۳

رییس اتاق ایران در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران حضور پیدا کرد و در جمع سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به اهداف ایران در جذب سرمایه‌های جدید اشاره کرد. به اعتقاد وی باید به کمک سرمایه‌گذاری تراز تجاری کشور را بهبود بخشیده و بنگاه‌های داخلی با مهارت‌های فنی و مدیریتی جدید آشنا شوند.

رییس اتاق ایران در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برگزار شد، تصریح کرد: هدف ایران از جذب سرمایه‌های خارجی تنها تامین مالی نیست بلکه به دنبال اهداف مهم‌تری هستیم؛ ایران قصد دارد از این طریق تراز تجاری و فناوری خود را بهبود بخشد.

غلامحسین شافعی با اشاره به فعال شدن استان‌ها در جذب سرمایه‌گذاران خارجی اضافه کرد: انتقال فناوری و ایده‌های نو در بخش تولید ازجمله جاذبه‌های سرمایه‌گذاری است؛ فعالان اقتصادی در پی استفاده از دانش روز برای ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی خود هستند. رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع احیای جاده ابریشم اشاره و تاکید کرد: آنچه اقتصاددانان از احیای این جاده تا سال 2025 تخمین زده‌اند را باید مورد توجه قرار داد. سرمایه‌گذاران خارجی باید آینده ایران را در این مسیر ببینند.

شافعی گفت: تا امروز 67 کشور به احیای این مسیر پیوسته‌اند. به طور حتم موقعیت ویژه ایران در جاده ابریشم می‌تواند در اقتصاد منطقه اثرگذار باشد. ایران به دنبال تجهیز خود است تا با احیای این مسیر پاسخ مناسبی به این ظرفیت بدهد. در واقع توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی می‌تواند به ایران کمک کند تا از این ظرفیت بهترین بهره را ببرد. به اعتقاد شافعی حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری در آن از جذابیت‌های بالای کشور محسوب می‌شود. وی گفت: درحال حاضر رتبه ایران از نظر حمل‌ونقل بین 137کشور 57 است. از نظر کیفیت ریلی رتبه 42 و کیفیت جاده‌یی رتبه 71 را داریم. شافعی همچنین در تشریح دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: اندازه بازار و دسترسی به آن، امنیت و آسان بودن دسترسی به بازارهای منطقه با گستره بین 500 تا 600 نفر، رتبه اول در مورد سرمایه انسانی از نظر تعداد مهندسان و نرخ بالای مشارکت در آموزش عالی ازجمله مواردی هستند که باید مورد توجه باشد. از نظر منابع طبیعی نیز می‌توان به پهنه و مدت طولانی تابش خورشید توجه کرد. به طور حتم سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه در بخش خورشیدی و بادی بسیار جذاب است. وی تاکید کرد: امنیت سرمایه‌گذاری از این نظر که سرمایه حفظ شود، وجود دارد اما از این منظر که افراد بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند و براساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند، شرایط مطلوبی نداریم.

 

ارسال نظر