اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۱۳

3 چالش اقتصاد ایران و راه برون‌رفت از آن

دبیرکل اتاق تعاون ایران با تشریح چالش‌های اقتصاد ایران گفت: تنها راه برون‌رفت اقتصاد از معضل دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد، حرکت به سمت فعالیت‌های مردمی و توسعه اقتصاد تعاونی است. ماشاء‌الله عظیمی اظهار کرد: در حال حاضر نفتی بودن، دولتی بودن و بانکی بودن سه عارضه اقتصاد ایران به شمار می‌رود. سال‌هاست اقتصاد کشور تک محصولی و متکی به درآمدهای نفتی است. بخش اعظمی از اقتصاد و زیرمجموعه‌های آن نیز در اختیار دولت و ساختار دولتی است. بانک‌های کشور هم تبدیل به بنگاه اقتصادی شده و راه بنگاهداری را در پیش گرفته‌اند، به همین دلیل اقتصاد ایران تا رسیدن به جایگاه و رشد واقعی فاصله زیادی دارد. وی ادامه داد: در شرایط کنونی، تعاون تنها راه برون رفت اقتصاد از بن‌بست‌های موجود است و قانون هرگونه مداخله در امور اجرایی و مدیریتی تعاون را منع کرده است، از این رو باید موانع پیش روی تعاونی‌ها را برداشته و به سمت توسعه اقتصاد تعاونی و مردم محور حرکت کنیم. به گزارش ایسنا، دبیرکل اتاق تعاون ایران در ادامه تامین مالی را از مهم‌ترین شاخص‌ها در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: تامین مالی ارکان مختلفی را شامل می‌شود که بازار سرمایه، نظام بانکی، بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری خارجی از جمله این ارکان به شمار می‌رود. عظیمی بر ضرورت انجام اصلاحات در حوزه تامین مالی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش اکثر بنگاه‌های اقتصادی تامین مالی است و این امر فعالیت بنگاه‌ها را تحت تاثیر مستقیم قرار داده است.

وی کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات عمده تعاونی‌ها برشمرد و با اشاره به بانک توسعه تعاون به عنوان تنها نهاد مالی این بخش، افزود: بانک توسعه تعاون تنها بانکی است که به بنگاه تبدیل نشده و از این جهت نمی‌توان به عنوان تنها نهاد مالی بخش تعاون آن را نادیده گرفت. به گفته دبیرکل اتاق تعاون ایران، امروز به دلیل پیچیدگی نیازها و تنوع کسب و کارها تامین مالی نیز بر اساس نوع فعالیت‌ها از روش‌های متنوعی پیروی می‌کند.

هلدینگ‌های تجاری، تنها راه نجات تولیدکننده‌های کوچک

موید حسینی صدر اظهار کرد: برای کسب موفقیت در تولید و رونق بازار کشور، نیازمند توجه به بازارهای بین‌المللی هستیم و این اتفاقی است که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا افتاده است. وی در ادامه افزود: در صورتی‌که بتوانیم در کشور هلدینگ‌های بزرگ تشکیل داده که صاحب برند مشخص و قوی باشند، شرکت‌ها و تولیدکننده‌های کوچک می‌توانند قدرت گرفته و در بازار رقابت داخلی و خارجی با پشتوانه کافی وارد شوند. حسینی‌صدر اضافه کرد: برندسازی می‌تواند در عین جلوگیری از زمین خوردن تولیدکننده‌های کوچک، موجب اطمینان و اعتماد بیشتر مردم برای خرید کالای مورد نیازشان شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن دوره نهم مجلس تصریح کرد: تجمیع تولیدکننده‌های کوچک در قالب هلدینگ‌های بزرگ صاحب برند؛ نه تنها به تولید ملی کمک می‌کند، بلکه موجب اشتغال‌زایی و افزایش صادرات نیز خواهد شد. وی با با بیان اینکه توجه به تشکیل این هلدینگ‌ها در کشور ما مغفول مانده است، گفت: دربرخی از کشورهای دنیا این هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ با دو نام تجاری، یکی برای فعالیت و فروش داخلی و دیگری برای جذب مشتری در خارج فعالیت می‌کنند. حسینی صدر در پایان تاکید کرد: با توجه بیشتر مسوولان و برنامه‌ریزان کشور به مبحث تجمیع تولیدکننده‌ها، شاهد رونق تولید ملی در آینده نزدیک باشیم.

همکاری ایران و اتریش در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و ایران، اتریش را یکی از کشورهای پیشرو در عرصه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: تولید این انرژی‌ها باید محور همکاری‌های مشترک صنعتی و تجاری دو کشور قرار گیرد. سیدرسول رنجبران در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و اتریش، تصریح کرد: بر اساس مطالعات آمایش سرزمین، آب و هوا و وسعت جغرافیا، ایران فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در اختیار دارد و استان اصفهان در مرکز ایران دارای مزیت برای سرمایه‌گذاری در این نوع انرژی است.

رنجبران خواستار مذاکره جدی‌تر فعالان اقتصادی استان اصفهان با همتایان اتریشی شد و گفت: روابط بخش خصوصی طولانی‌تر و منسجم‌تر از روابط پیچیده و دشوار دولتی است.  وی تاکید کرد: استان اصفهان آماده جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های اتریشی در زمینه‌های مختلف است و بستر مناسب برای انتقال تکنولوژی در واحدهای صنعتی نیز فراهم است.

یوخن پنکر مدیر بخش سیاست‌گذاری انرژی اتحادیه اروپا در این نشست گفت: نقشه راه بین ایران و اتریش در زمینه اقتصادی طراحی و تدوین شده است و معاون صدراعظم اتریش و وزیر نفت ایران با تشکیل کارگروه تخصصی انرژی گامی موثری در راستای این نقشه راه برداشتند.  مدیر بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش افزود: شرکت‌های دولتی ایران و اتریش در بخش انرژی همکاری خود را آغاز کردند.  وی ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران را بسیار بالا و قابل توجه دانست و گفت: شرکت‌های اتریشی آماده برقراری ارتباط با بخش خصوصی ایران در زمینه تولید این قبیل انرژی‌هاست. پنکر اضافه کرد: 70 درصد انرژی مورد نیاز کشور اتریش از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود و 2 هزار شرکت در این زمینه مشغول فعالیت‌اند. یوهانا برینزبرگر رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران در این نشست گفت: 500 شرکت اتریشی در حال همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف‌اند که 60 شرکت نمایندگی رسمی در ایران دارند. وی یکی از مزایای همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اتریشی را فایناس و تامین مالی پروژه‌ها از سوی بانک‌های اتریشی دانست و گفت: تا 50 درصد مبلع قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی تحت فایناس بانک‌های اتریش قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر