اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۵۷

 صادرات گیاهان دارویی در کما

جلیل مغازه‌ای رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی از بازار کساد صادرات گیاهان دارویی خبر داد و اظهار کرد: با وجود وضعیت مناسب تولید، اما خبری از صادرات این محصولات نیست. وی با اشاره به اینکه پیش از تحریم، امریکا و اروپا بزرگ‌ترین مشتریان گیاهان دارویی ایران بودند، افزود: در شرایط کنونی به سبب مسائل تحریم و نقل و انتقالات پولی، گیاهان دارویی روی دست تولیدکنندگان مانده است. به گفته مغازه‌ای، زعفران از جمله گیاهان دارویی است که به سبب اهمیت ویژه آن در صنعت غذا و آرایش و بهداشتی به بازارهای هدف صادر می‌شود. رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ادامه داد: با توجه به حجم بالای تولید زعفران، قیمت این محصول در بازار داخلی کاهش یافته است. به گفته مغازه‌ای، در صورت تحقق برداشت 350 تن زعفران تا پایان فصل و صادرات 250 تن محصول به بازارهای هدف، با مازاد قابل توجه زعفران در داخل روبرو خواهیم بود چرا که این میزان بیش از نیاز داخل است.

وی با انتقاد از دریافت تعرفه 33درصدی هند برای واردات زعفران ایرانی تصریح کرد: این درحالی است که افغانستان برای صادرات زعفران خود به این کشور تعرفه‌یی پرداخت نمی‌کند.

 نادیده گرفتن آیین‌نامه‌های مدرن ساخت و ساز

رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران معتقد است طراحان و ناظران ساختمان در رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات نوین ساختمان دچار قصور و کوتاهی شده‌اند و نتوانسته‌اند آن‌گونه که شایسته است در این زمینه اقدامی عملی انجام دهند. محمد امیرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: بر این باورم که سیستم طراحی و نظارت ما در حوزه ساخت و ساز با معایب و مشکلاتی روبه‌رو است و به همین دلیل ما نه تنها در مسکن مهر بلکه در بقیه ساخت و سازها با ضعف و اشکالاتی جدی مواجهیم. وی گفت: بعد از زلزله بوئین‌زهرا آیین‌نامه زلزله طراحی و ابلاغ شد اما متاسفانه به دلیل ضعف نظارت‌ها در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو هستیم به‌طوری که هر از چند گاهی با وقوع زلزله بسیاری از اشکالات و ایرادات در حوزه ساختمان‌سازی نمود پیدا می‌کند. رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران با بیان اینکه بسیاری از این ایرادات و اشکالات در حوزه ساخت و ساز در وقوع زلزله‌های چندین ریشتری نمایان می‌شود اضافه کرد: ما امروزه متاسفانه با پدیده امضافروشی و رفتار کاسب کارانه در حوزه مهندسی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها روبرو هستیم که سبب می‌شود بسیاری از منابع مالی هزینه شده در این حوزه تلف شود.

امیرزاده ضرورت تجدیدنظر کلی در ساختار ساخت و سازها و احداث پروژه‌های مختلف را نظیر مسکن مهر یادآور شد و خاطرنشان کرد: البته این ایرادات فقط محدود به مسکن مهر نیست چرا که ما حتی در ساخت بیمارستان‌های نوساز و خرابی آنها به عینه با نواقصی روبه‌رو هستیم که به معنای واقعی نشان می‌دهد که در این حوزه باید تجدیدنظر کلی انجام شده تا ضعف‌ها در حوزه طراحی و نظارت برطرف شود.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای اخیر با ایرادات و اشکالات متفاوت نشان می‌دهد که ما در ساختمان‌سازی به نسبت گذشته با ضعف‌های مشهودی روبه‌رو هستیم به‌طوری که این ضعف‌ها حتی امنیت روانی مردم را به خطر انداخته‌اند. رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران گفت: باید اقداماتی را انجام دهیم تا با اصلاح این فرآیند مردم نسبت به ساخت و سازهای انجام شده با اطمینان و امنیت بیشتر ورود پیدا کرده و برخی از تبعات منفی این کار به حداقل برسد. امیرزاده بیان کرد: هر چند مقاومتی را در بازنگری ایین نامه‌ها و مقررات در حوزه ساخت و سازها شاهد هستیم اما بهتر است با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان شرکت‌های قوی و ماهر طراحی و نظارت بر ساخت و سازها شکل گرفته و در این زمینه در صورت بروز ایرادات و اشکالات خود این شرکت‌ها پاسخگو باشند. وی ضرورت برچیده شدن بساط امضافروشی‌ها را در این عرصه در قالب شرکت‌ها و عناوین مختلف یادآور شد و اظهار داشت: اگر کارها براساس اصول درست و قاعده منسجم انجام شود به یقین شرکت‌های بیمه نیز قادر خواهند بود نسبت به پوشش بیمه‌یی ساختمان‌ها اقدام کنند تا یک وضعیت مناسب در حوزه ساخت و سازها به انجام برسد.

 هزینه و فایده رشد ارزش صادرات محصولات پتروشیمی

حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرکنندگان انرژی در پاسخ به این پرسش که توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بر سر تمدید توافق کاهش تولید نفت منجر به جهش قیمت نفت و ارزش صادرات پتروشیمی می‌شود و این امر برای صنعت فرصت است یا تهدید گفت: مزیت‌های کشور در صنعت پتروشیمی باید با سایر کشورها مقایسه شود؛ این صنعت رقیبی بزرگ به نام سابیک عربستان دارد که خوراک خود را تهیه می‌کند و صنعت پتروشیمی کشور نیز نیازمند تامین خوراک از داخل است، بنابراین هریک از این واحدها که بتوانند خوراک ارزان‌تر تهیه کنند در بازارهای صادراتی مزیت پیدا خواهند داشت. وی ادامه داد: هر چه محصول تولیدی در بخش بالادستی بیشتر باشد بازار در دسترس‌تری دارد و پیدا کردن مشتری در بخش پایین‌دستی با رقابت بیشتری همراه است. صالحی گفت: گران شدن نفت در بازارهای جهانی موجب افزایش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی شده اما باید مراقب بود که گرانی محصولات پتروشیمی در بازار جهانی به فرصتی برای رقبا و کسب بازارهای صادراتی ما نشود. وی ادامه داد: باید بتوان بازار را حفظ کرد و افزایش قیمت نفت نباید شوکی ایجاد کند که زمینه خروج یا کاهش سهم ما را از بازار جهانی فراهم کند؛ بنابراین افزایش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی هم فرصت است و هم می‌تواند تهدید باشد و باید برای حفظ سهم از بازار صادراتی تلاش کرد. نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در آینده نفت خام شیل که سرمایه‌گذاری بالایی برای آن از سوی امریکا و چند کشور دیگر شده است در صورت افزایش بیشتر بهای نفت به بازارعرضه شود و بازار نفت را متعادل کرده یا از افزایش بیشتر بهای آن جلوگیری کند.

 

ارسال نظر