اثرات تورمی در شرایط رشد ارز

۱۳۹۶/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۵۶

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال قبل از انقلاب در کشور ارز ثابت و توسعه صنعتی داشتیم گفت در آن دوره ماشین‌آلات با ارز ثابت وارد می‌شد و صنایع در حال رشد بود. به گفته حسین سلیمی، این تجربه وجود دارد و ما شاهد اثرات مثبت در صنایع بودیم و رشد اقتصادی و وام بانک جهانی را توانستیم برای کشور بگیریم.

وی در ادامه گفت: فرض می‌کنیم من ۱۰ میلیارد دلار دارم و می‌خواهم صنعتی را راه‌اندازی کنم. ۹۰درصد از صنایع کشور وابسته ورود ماشین‌آلات است. برای آغاز کار، محاسبه می‌کردم که با ارز هزار تومان اینکار جواب می‌داد، اما در حال حاضر با ارز ۴هزار تومان گران تمام می‌شود. زیرا این پول برای راه‌اندازی این واحد صنعتی کافی نیست. در سال‌های گذشته حجم سرمایه‌گذاری کشور نسبت به افزایش دلار کاهش پیدا کرده است. عملا رشد سرمایه‌گذاری منفی را در سه سال اخیر نیز شاهد بودیم.

به گفته سلیمی من این را احساس می‌کنم؛ خیلی از افراد نمی‌توانند کالای خود را رقابتی کنند و صادر کنند. در نتیجه نخستین تقاضایشان این است که دلار ۹هزار تومان شود. اما توجه نمی‌کنند که بهره‌وری این کار به‌شدت پایین است. اگر بتوانیم نرخ بهره‌وری را بالا ببریم، می‌توانیم با کالاهای خارجی رقابت کنیم. اما اولویت پولی آنها متفاوت است.

به گفته وی باید توجه داشت هر ۱۰درصد ارزش پول که افزایش پیدا می‌کند، یک درصد تورم به همراه خود دارد. شاهد بودیم قیمت دلار در کشور افزایش پیدا می‌کند، میوه یا سبزی که می‌خواهید بخرید گران می‌شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با افزایش دلار باید منتظر بازگشت تورم باشیم، گفت: نمی‌توان دوگانه عمل کرد؛ برخی افزایش قیمت دلار را به نفع صادرات می‌دانند، اما من ثابت می‌کنم اگر امروز دلار ۶هزار تومان شود، قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند و به همین ترتیب درآینده برای من به عنوان صادرات کالا شرایط سخت‌تر خواهد شد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی حدود ۹۰ درصد ماشین‌آلات کشور وارداتی است. اگر نرخ ارز بالا برود، مجددا با مشکل افزایش هزینه‌ها رو به رو خواهیم شد. رقیب صادرکننده داخلی تنها تورم نیست. نرخ بهره‌وری است.

وی ادامه داد: اگر این مساله حل شود، می‌توان به‌راحتی با کالای خارجی رقابت کرد و بی‌عرضگی برخی صادرکننده‌ها را نباید با اجحاف کردن به پول ملی جواب داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما صنعتگران نگران افزایش نرخ دلارهستیم، زیرا نمی‌توانیم مواد اولیه وارد کنیم و سپس کالای‌مان را صادر کنیم. تنها بخشی که از این اتفاق می‌تواند به سوددهی برسد، پتروشیمی‌هاست. صنعت پتروشیمی با هر نرخی می‌تواند رقابت کند و با مشکل رو به رو نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: نباید همین‌طور که تورم داخلی و تورم خارجی را در نظر داریم و برای صادر‌کننده دلار را افزایش دهیم؛ فارغ از اینکه این صادرکننده سود می‌کند، تولیدکننده‌یی که مواد اولیه وارد می‌کند بدبخت می‌شود.

 سلیمی با اشاره به اینکه دونرخی بودن فساد ایجاد کرده و عده‌یی هم خوردند و هم بردند، ادامه داد: دو نرخ فسادآور است. زمانی که کالایی دونرخی شود، حتما فساد ایجاد می‌شود. دونرخی سوخت فسادآور بود. امریکا سیستمی که پیاده کرده و موفق بوده به این دلیل است که افرادشان برای کشورشان کار می‌کنند. به گفته وی، ما در سیستم دچار مشکل هستیم و به پایداری ارز نیاز داریم. پایداری یا ثبات به این دلیل نیست که نرخ ارز ۵۰ سال یک قیمت باشد. اما باید سیستم آن مشخص شود. براساس تورم مشخص شود. من مخالف این هستم که با گران کردن ارز مجدد به تورم شعله بزنیم.

 

ارسال نظر