هزینه ایجاد یک شغل صنعتی چقدر است؟

۱۳۹۶/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۵۴

رییس اتاق تعاون ایران گفت: تنها بخش اقتصادی ایران که می‌تواند به اشتغال پایدار کمک کند، بخش تعاون است. او ایجاد شغل در بخش تعاون را کم هزینه دانست و هزینه ایجاد هر شغلی صنعتی را ۱۰۰تا۳۰۰میلیون تومان ذکر کرد. بهمن عبداللهی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اقتصاددانان و جامعه‌شناسان ایرانی برای دهه پیش رو، تعداد بالای بیکاران و افراد جویای کار است. درحال حاضر ۳۸‌درصد ایرانی‌هایی که می‌توانند کار کنند به فعالیت اقتصادی مشغولند و نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸‌درصد است.

وی ادامه داد: آمارهای مربوط به بیکاری نشان می‌دهد که هر سال حدود یک میلیون نفر به لشکر بیکاران اضافه می‌شود ولی آیا دولت می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار کشور به جنگ بیکاری برود؟ طبعا دولت آن اندازه منابع مالی ندارد که روند فزاینده نرخ بیکاری را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت متوقف کند، بخش خصوصی هم در طول چند سال گذشته به اندازه‌یی نحیف شده که نمی‌تواند تحولی در ایجاد اشتغال برای نیروی کار عمدتا غیرمتخصص ایرانی ایجاد کند.

رییس اتاق تعاون ایران گفت: تنها بخش از اقتصاد ایران که شاید بتواند به تامین یکی از اساسی‌ترین نیازهای اجتماعی خانوار ایرانی یعنی اشتغال پایدار کمک کند، بخش تعاون است.

به گفته وی تعاونی‌ها از آنجا که براساس تامین نیاز اعضا شکل می‌گیرند بسیار ساده‌تر از هر شیوه‌نامه و آیین‌نامه دولتی در زمینه اشتغال‌زایی عمل می‌کنند.

عبداللهی ادامه داد: تعاونی‌ها به دلیل ویژگی محلی بودن نیاز به شغل را بهتر از برنامه‌های اشتغال‌زایی در سطح ملی یا استانی پاسخ می‌دهند و می‌توانند با تجمیع سرمایه‌های خرد در مناطق کم برخوردار و حتی حاشیه‌نشین، بنگاه‌های کوچک و متوسطی راه‌اندازی کنند که توانایی ایجاد مشاغل به کم هزینه‌ترین شکل ممکن را دارند این درحالی است که هزینه ایجاد هر شغلی صنعتی توسط دولت حدود ۱۰۰تا ۳۰۰میلیون تومان است.

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متکی به روحیه مشارکتی و کار جمعی است، تصریح کرد: نمونه تعاونی‌های کوچک و محلی که می‌توانند اشتغال‌زایی گسترده داشته باشند، کم نیستند چنانچه در بخش‌های بومی‌نشین، تعاونی‌های زنان روستایی وجود دارد که در زمینه تولید صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارند و نه تنها برای زنان روستا اشتغال‌زایی کرده‌ بلکه برای زنان روستاهای مجاور هم فرصت‌های شغلی به وجود آورده‌اند.

به گفته وی امکان اشتغال‌زایی تعاونی‌ها محدود به نقاط محروم یا تعاونی‌های کوچک و محلی نمی‌شود بلکه تعدادی از شرکت‌های بزرگ داخلی در قالب و ساختار تعاونی ایجاد شده‌اند حتی تعاونی‌هایی وجود دارد که توسط کارکنان تولید برق تاسیس شده و اکنون مالکیت مجموعه‌های اقتصادی بزرگی در کشور را در اختیار دارند.

براساس گزارش اتاق تعاون در مهر ماه امسال تعداد ۲۶۱تعاونی در کل کشور به میزان ۳۳۷۰ فرصت شغلی ایجاد کردند. براساس گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، تعداد کل اعضای تعاونی‌ها 4196نفر و تعداد فرصت شغلی 3370نفر و سرمایه اولیه حدود 23میلیارد ریال ثبت شده که متوسط تعداد اعضا و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی‌ها به ترتیب 16و 13نفر است.

براساس این گزارش، استان‌های خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با تعداد 30و 25تعاونی بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده در این ماه را به خود اختصاص داده‌اند. گفتنی است در استان‌های خراسان شمالی و قم در این ماه هیچ تعاونی به ثبت نرسیده است.

بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده به ترتیب در فعالیت‌های «کشاورزی» و «صنعت» به ترتیب با تعداد 71و 55 واحد و تعاونی‌های فعالیت‌های «ساختمان» و «کشاورزی» به ترتیب با 1401 و 757 نفر دارای بیشترین اعضا هستند.

همچنین بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های «کشاورزی» و «سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» به ترتیب با 879 و 677 نفر است.

براساس این گزارش، تعداد تعاونی‌های ثبت شده در مهر ماه سال جاری(261واحد) در مقایسه با ماه گذشته(240واحد) افزایشی معادل 9درصد دارد. تعداد اعضا کاهشی معادل 19‌درصد و تعداد فرصت شغلی کاهشی معادل 4درصد را به همراه دارند.

مقایسه عملکرد مهر ماه 1396 نسبت به مهر 1395 کاهشی معادل یک درصد را نشان می‌دهد که این میزان برای تعداد اعضا افزایشی معادل 9درصد و تعداد فرصت شغلی کاهشی معادل 13درصد را به همراه دارد.

 

ارسال نظر