اهمیت انتخابات اتاق ایران و آلمان

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۶۸
اهمیت انتخابات اتاق ایران و آلمان

سعید روشنی

مدرس تجارت ایران و آلمان

آلمان بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ایران در اروپا و موتور اقتصادی اروپاست. روابط اقتصادی دو کشور به زمان قاجار می‌رسد. ناصرالدین شاه نخستین مقام رسمی ایران است که از آلمان بازدید کرده. در روز 21 خرداد 1252 خورشیدی دو قرارداد دوستی و کشتیرانی بین دو کشورایران و آلمان امضا شد. نخستین نمایندگی رسمی امپراتوری آلمان در ایران کمی بیش از 10سال از زمان قرارداد دوستی دو کشور در تاریخ 29 مهر ماه 1263 هجری در تهران تاسیس شد. این نخستین نمایندگی رسمی یک کشور اروپایی در تهران است.

روابط اقتصادی و سیاسی دو کشوردر دهه‌های بعدی به سرعت عمق بیشتری پیدا کرد تا جایی که در زمان رضاشاه پهلوی تعداد مهندسان و تجارآلمانی در ایران به حدود 1200 نفر رسید. آلمان‌ها از جمله در تاسیس راه‌آهن ملی، بانک ملی و وزارت دارایی نقش‌های مثبتی در 1310 بازی کردند. در زمان جنگ‌های جهانی رابطه آلمان با دنیا و به تبع آن با ایران کاهشی قابل توجه نشان داد. سفارت آلمان در ایران که طی سال‌های جنگ جهانی دوم در کنترل سوئدی‌ها و بعد از جنگ در تصرف امریکایی‌ها بود در سال 1332 دوباره به دولت آلمان واگذار شد.

بعد از جنگ جهانی دوم و با معجزه اقتصادی آلمان در دهه 50میلادی روابط ایران و آلمان دوباره رو به گسترش گذاشت. سفرهای محمدرضاشاه پهلوی در سال‌های 1955 و 1967 به روابط اقتصادی ایران و آلمان عمق بخشید تا جایی که سرمایه‌گذاری آلمان در سال‌های دهه 70 میلادی بالغ بر 400میلیون مارک بوده است.

 آلمان در سال‌های بعد و پس از انقلاب اسلامی ایران نیز جز یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان به ایران بوده است. جذابیت آلمان به دلیل کیفیت بالای محصولات آلمانی، آموزش‌های فنی و حرفه‌یی و انتقال تکنولوژی است.

در سال 1354 و با توجه حجم بالای تجاری بین دو کشور، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در تهران تاسیس شد. به این ترتیب بازرگانان ایرانی می‌توانستند به سهولت به اتاق‌های بازرگانی و صنایع و اتحادیه‌های آلمان دسترسی پیدا کنند و تجار آلمانی می‌توانستند مستقیم با تهران از طریق اتاق در تماس باشند. در تاریخ روابط اقتصادی دو کشو به‌طور سنتی صادرات ایران به آلمان شامل فرش، خشکبار و نفت و صادرات آلمان به آلمان ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، قطعات خودرو و خودرو‌سازی بوده است. امروز این اتاق بازرگانی مشترک بیش از 2600 عضو در ایران و آلمان دارد و تنها اتاق مشترکی است که حتی در زمان تحریم ایران نیز به فعالیت‌های خود ادامه داد.

این اتاق به لحاظ ساختاری زیرمجموعه شورای اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان در برلین است که هماهنگ‌کننده و سرپرست بیش از 130 اتاق مشترک آلمان در 90 کشور دنیاست. تمام بیش از 80 اتاق بازرگانی و صنایع داخل آلمان نیز عضو و خواهر خوانده این اتاق مشترک هستند. مدیرعامل این اتاق با پیشنهاد شورای اتاق‌های بازرگانی آلمان و تایید رییس هیات رییسه اتاق مشترک منصوب می‌شود. هیات رییسه که شامل 6 آلمانی و 6 ایرانی است  یک دوره سه ساله از طریق مجمع عمومی اعضا انتخاب می‌شوند. تاریخ انتخابات هیات رییسه جدید روز یک‌شنبه 5 آذرماه سال جاری است. در انتخابات امسال بیش از 100کاندیدا برای تصاحب 6 صندلی هیات رییسه و 7 آلمانی برای تصاحب 6 کرسی آلمانی ثبت‌نام کرده‌اند.

اهمیت هیات رییسه این اتاق مشترک در آنجاست که این هیات خط‌مشی اداره اتاق را ترسیم کرده و ارتباط مستمر با مسوولان، کارآفرینان و بازرگانان ایرانی و آلمانی را تضمین می‌کند. در شرایط کنونی که ایران همچنان مورد تهدید و تحریم‌های ایالات متحده امریکاست، حفظ و گسترش ارتباط با اتحادیه اروپا و بالخص آلمان برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و حضور یک گروه متخصص و فعال در هیات رییسه اتاق ایران و آلمان به استحکام این ارتباط کمک بسیاری می‌کند.

از وظایف هیات رییسه می‌توان از ارائه مشاوره استراتژیک به مدیرعامل و مدیران اجرایی اتاق ایران و آلمان و تصویب فعالیت‌های آتی اتاق و اولویت‌های آنها نام برد. بدیهی است که تسلط به زبان آلمانی از پیش نیاز‌های عضویت در هیات رییسه است.

در این دوره گروهی از متخصصان با تابعیت ایرانی و آلمانی با شعار ثبات، توسعه و پایداری پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند. اعضای این گروه که به روابط بازرگانی و فرهنگی دو کشور تسلط داشته و صنایع مختلفی را نمایندگی می‌کنند با اهدافی شفاف و هماهنگی بالا در انتخابات این دوره حضور پیدا کرده‌اند. اعضا این گروه را «سعید روشنی، نیما نبی‌زاده، آرش میرزایی، خانم نازنین بهمنی، آقای احمدرضا مشایخ» تشکیل می‌دهند. اهداف این گروه برای شرکت در انتخابات به این شرح است:

۱. با سفارت آلمان همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا سهمیه ویزای اعضای اتاق بازرگانی را بازگردانیم.

۲. برای ثبات روابط اتاق بازرگانی ایران و آلمان با انجمن اتاق‌های بازرگانی آلمان و وزارت اقتصاد آلمان تلاش خواهیم کرد.

۳. از مدیریت عامل در دستیابی به اهداف اتاق بازرگانی حمایت می‌کنیم.

۴. به‌طور منظم اعضا را در مورد قوانین فعلی و روزمره BaFin، BAFA، کمپلاینس، قوانین تحریم‌ها، هرمس و غیره مطلع می‌کنیم.

۵. به‌طور فعال از مشارکت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های تجاری در آلمان و بالعکس پشتیبانی می‌کنیم.

۶. رضایت اعضا را از طریق ایجاد یک فرآیند بازخورد سیستماتیک پایدار افزایش می‌دهیم.

۷. در راستای یافتن راه‌حل برای مشکلات موجود در صنایع شما به‌طور فعال عمل خواهیم کرد.

۸. با بیمه اعتباری هرمس همکاری نزدیک خواهیم داشت، تا خطوط اعتباری برای شرکت‌های ایرانی و آلمانی ممکن شوند.

۹. حضور شرکت‌های ایرانی در بازار آلمان را تسهیل می‌کنیم.

۱۰. همکاری‌ها با اتاق‌های بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری و اتحادیه‌های آلمان افزایش خواهد یافت.

۱۱. برنامه‌های آموزشی اتاق برای اعضا هدفمند‌تر خواهد شد.

۱۲. یک ذهنیت مثبت برای نام ایران در رسانه‌های آلمان خواهیم ساخت.

۱۳. خدمات اتاق برای شرکت‌های کوچک و متوسط را گسترش می‌دهیم.

۱۴. از طریق توسعه خدمات دیجیتال برای اعضاء اتاق ایران و آلمان یک ارزش افزوده ارائه خواهیم داد.

 یکی از مشخصات بارز این گروه داشتن اهداف مشخص، منسجم و مدرن برای اتاق ایران و آلمان است. به‌طور مثال، یکی از اهداف این گروه تسهیل حضور هر چه بیشتر شرکت‌های ایرانی در بازار آلمان است. شرکت‌های ایرانی رغبت زیادی به سرمایه‌گذاری برای انجام مطالعات میدانی در بازار آلمان جهت بازاریابی محصولات خود نشان نمی‌دهند. کما آنکه آلمان دارای بازاری بزرگ و باز برای محصولات خارجی است و به واسطه وجود اتحادیه اروپا، محصولات ایرانی می‌تواند به آسانی از طریق آلمان به کشورهای دیگر اروپا صادر شوند. یکی دیگر از اهداف این گروه ایجاد یک ذهنیت مثبت برای نام ایران، ساخت ایران و محصولات ایرانی است. حضور هر چه بیشتر در رسانه‌ها و محافل بازرگانی و فرهنگی می‌تواند فقط از طریق یک گروه فعال در هیات رییسه اتاق ایران و آلمان انجام شود. از اهداف دیگر این گروه هدفمند‌تر کردن برنامه‌های آموزشی اتاق است.

آلمان یکی از برترین کشورهای دنیا در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای، تخصصی و دانشگاهی است. اتاق بازرگانی ایران و آلمان در حال حاضر دوره‌های آموزشی مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌توان آن را به شکل هدفمندتر و منسجم‌تر از قبل توسعه داد. و در پایان ارائه و معرفی اقتصاد، بازرگانی و بازاریابی دیجیتال از طریق اتاق ایران و آلمان، گروه ثبات، توسعه و پایداری را از سایر کاندیدا‌های هیات رییسه اتاق مشترک ایران و آلمان متمایز می‌سازد. امید است که این انتخابات با شرکت حداکثری اعضاء برگزار شود و هیات رییسه جدید فارغ از اینکه چه کسانی هستند به هدف اصلی اتاق یعنی تسهیل روابط بازرگانی ایران و آلمان بپردازد. چرا که اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان چه در ایران و چه در آلمان جایگاه رفیعی داشته و هویت خود را در 42 سال گذشته حفظ کرده است.

 

ارسال نظر