امنیت و ثبات؛ شرط جذب سرمایه خارجی

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۸۳

در عصر جهانی شدن، کشورهای جهان نمی‌توانند بدون تعامل و همکاری اقتصادی بین‌المللی به رشد اقتصادی مناسب دست یابند. تعاملات اقتصادی بین‌المللی شامل جذب سرمایه‌گذاری، مشارکت و تامین مالی می‌شود. تجربه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) حاکی از آن است که ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشورهای میزبان نفع بسیاری به دنبال دارد. اما در این بین کشور عربستان در تکاپوی ایجاد ناامنی در ایران است و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. همانطور که در روزهای اخیر شاهد این امر بوده‌ایم.

عربستان بار دیگر تهدیدهای خود علیه حزب‌الله را شدت بخشیده و بر طبل جنگ با این جنبش لبنانی می‌کوبد، آن هم به دنبال اینکه سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان را وادار به استعفا کرد. پس از استعفای نخست‌وزیر لبنان این کشور وارد یک بحران سیاسی شد و در برابر یک مرحله جدید و مهم قرار گرفت. از سوی دیگر عربستان در چند دهه اخیر سابقه جنگی و ورود به درگیری‌های نظامی را ندارد و تنها جنگی که فرماندهی آن را عهده‌دار است، عملیات توفان قاطعیت علیه کشوری فقیر، درمانده و از هم گسیخته از لحاظ اجتماعی و امنیتی یعنی یمن بوده است. در همین راستا یحیی آل‌اسحاق، رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به بررسی تحولات اخیر منطقه و لزوم جذب سرمایه خارجی جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز پرداخته است.

به گزارش اگزیم نیوز آل‌اسحاق با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از فرآیندهای بسیار مهم اقتصاد جهانی محسوب می‌شود، گفت: دو شرط اساسی برای جذب سرمایه وجود دارد که عبارتند از: تضمین امنیت سرمایه و وجود بازده مناسب. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در هر کشوری نیازمند امنیت و ثبات اقتصادی است و اگر یک منطقه یا کشور از عوامل فوق دور شده باشد موجب تغییر جهت سریع منحنی سرمایه‌گذاری می‌شود.

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: به طور طبیعی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سرمایه‌گذاری در هر کشوری، احساس امنیت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کشور دیگر است به عبارتی سرمایه‌گذاران باید نسبت به سرمایه‌یی که در کشور دیگر به‌کار می‌گیرند احساس امنیت همچنین نسبت به بازگشت سرمایه خود و سود آن نیز اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران در هر کشوری که نسبت به بازگشت سرمایه خود یا سود خود اطمینان حاصل نکنند نسبت به سرمایه‌گذاری وسواس بیشتر به خرج می‌دهند بنابراین کشوری که خواهان جذب سرمایه خارجی و داخلی است باید ابتدا امنیت و احساس امنیت برای سرمایه افراد و شرکت‌ها را فراهم کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در رابطه با استعفای سعد حریری و تحولات منطقه در روزهای اخیر اظهار کرد: بحران‌های اخیر باعث می‌شود، امنیت کل منطقه به خطر افتاده و فضای ناامنی در منطقه به ویژه در لبنان ایجاد شود. در این میان عربستان دلایل متعددی دارد اما باید دید تا چه میزان این رویه موفقیت‌آمیز خواهد بود.

به گفته آل‌اسحاق عربستان معتقد است در صورتی بقا خواهد داشت که در منطقه آشفتگی و نا امنی وجود داشته باشد. همان روندی که در کشورهایی همچون یمن، سوریه و عراق به راه انداخته است. اتفاقات اخیر این امر را نشان می‌دهد که عربستان به دلیل هم پیمانی‌اش با اسراییل موجب شده تا علیه لبنان و منطقه دردسر ایجاد کند و بر این قضیه هم داخلی‌ها و هم خارج از کشور اتفاق نظر دارند.

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران معتقد است، استعفای نخست‌وزیر لبنان از قبل از سوی عربستان برای آن برنامه‌ریزی شده است و اینکه چقدر بتواند در این سیاست موفق شود بستگی به این دارد که در کشورهای یمن، سوریه و عراق تا چه اندازه موفق عمل کرده است. بعید می‌دانم عربستان بتواند به اهدافش برسد چراکه معتقد است پول راهگشای تمام مشکلات است و می‌توان با پول تمام کشور را تحت کنترل قرار دهد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه ملت لبنان با وحدت و همدلی خود موفق شده‌اند از مشکلات بزرگ عبور کنند همچنین هوشیاری مردم در قبال موضوعات ایجاد شده، گفت: بی‌تردید امروز نیز ملت بزرگ لبنان با درایت قادر خواهند بود از این فتنه جدید به خوبی عبور کنند و اجازه نخواهند داد لبنان به میدانی برای نزاع قدرت‌های بیرون از این کشور و فرصتی برای حضور مجدد تروریست‌ها تبدیل شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: البته نباید از این نکته غافل شد که فضای اقتصادی تابع امنیت است. اگرچه در پی اتفاقات اخیر، لنبان تصور می‌کرد نظام بانکی کشورش با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو شود یا پول کشورش تضعیف شود و مواردی اینچنینی رخ دهد اما با توجه به اینکه وضعیت کنونی هر چند دشوار است ولی آرامش و ثبات در لبنان برقرار است و مردم نسبت به این تحولات کاملا هوشیارند.

آل‌اسحاق درخصوص اینکه تهدیدهای عربستان باعث می‌شود، نفت از 60 دلار عبور کند و آیا رفتارهای اخیر این کشور می‌تواند منشأ نفتی داشته باشد، گفت: درحالی که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است، وقوع یک رویارویی نظامی میان ایران و عربستان می‌تواند قیمت نفت را به بیش از 60 دلار در هر بشکه برساند.

وی افزود: اما باید به این نکته توجه داشت مهم‌ترین سلاح عربستان پول است، این کشور از ثروت هنگفتی برخوردار است اما در مدیریت آن با مشکل مواجه است به عنوان نمونه اگر به دنبال پول بود 400میلیارد دلار به رییس‌جمهور امریکا پرداخت نمی‌کرد.

 رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه برجام، توافقی بسیار مهم است، گفت: ایران برای برجام بسیار تلاش کرده است و معتقدم این توافق عامل ثبات است و در این بین به تعهداتش متعهد بوده و اگر قرار باشد تمام این تلاش‌ها نادیده گرفته شود، ایران هم عکس‌العمل نشان خواهد داد.

 

 

ارسال نظر