چشم‌انداز صادرات یک میلیونی خودرو

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۱۴

در سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده تا در پایان سال 1404 مجموعا 21 میلیارد دلار صادرات قطعه و خودرو از ایران انجام شود که سهم خودرو در این برنامه‌ریزی 15 میلیارد دلار تعیین‌شده است. با نگاهی به قیمت و کیفیت برخی تولیدات کنونی صنعت خودرو به نظر می‌رسد به لحاظ جلب رضایت مشتری و رقابت‌پذیری در جایگاه مطلوبی به سر نمی‌بریم.

محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگو با اگزیم نیوز در مورد وضعیت صادرات خودرو گفت: مدت‌هاست که انتقادهایی به صنعت خودرو وارد می‌شود؛ اینکه مدل خودروهای ما قدیمی است و خودروها به‌روز نیست. برای به روز شدن خودروهای داخلی دو راه وجود دارد؛ اینکه یا خودمان باید شروع به طراحی کنیم یا خودروسازان دیگر کمک بگیریم هرچند برخی تولیدات ما با تکنولوژی قدیمی، حداقل بیست سال قبل ساخته می‌شوند، اما خودروهای جدید ما این مشکل را ندارند و حرف برای گفتن دارند.

نجفی‌منش افزود: ایده طراحی مجدد زمان‌بر و هزینه‌بر است. بهترین راه در این وضعیت همکاری با خودرو‌سازان مطرح بین‌المللی بود که خوشبختانه قراردادهای همکاری بسته شده و نتیجه این همکاری انتقال تکنولوژی روز دنیا به صنایع خودروسازی کشور و نیز موجب تحرک در بخش صادرات خودرو خواهد شد. دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو: ما نباید تنها به صادرات به بازار عراق دلخوش باشیم. در صورت تولید مطابق با سلیقه بازار این امکان وجود دارد تا سهم بیشتری از بازار منطقه را هدف صادراتی خود قرار دهیم. ما در صورت ارتقا تکنولوژی در صنایع خودرو ظرفیت صادرات یک میلیون خودرو در سال را داریم.

یک میلیون خودرو در سال، در صورت تولید خودرو به‌روز و با تکنولوژی بالا دور از دسترس نیست و امکان گسترش بازارهای صادرتی خودرو وجود دارد.

وی صادرات خودرو داخلی را به قیمت پایین‌تر از بازار داخلی به‌شدت رد کرد و گفت: نباید به شایعات و حرف‌های بی‌پایه در این حوزه دامن زد. این موضوع بی‌پایه و غلط است.

محمدرضا نجفی‌منش خاطرنشان کرد: توسعه صادرات در گرو فراهم آوردن سازو کار صادراتی است و یکی از مهم‌ترین ارکان آن تولید رقابت‌پذیر است. رقابت‌پذیری بدون ساماندهی نرخ سود بانکی، کنترل تورم و واقعی‌سازی نرخ ارز امکان‌پذیر نیست. همچنین تعیین مشوق‌های صادراتی برای ایجاد انگیزه و مقرون به صرفه بودن صادرات ضروری است. از طرفی می‌توان از طریق خدمات پس از فروش و اعطای اعتبار صادراتی به کشورهایی که بنیه مالی ضعیف دارند، چرخ صادرات خودرو را به حرکت انداخت.

 به گفته نجفی‌منش مشارکت با خودرو ساز‌های مطرح دنیا گام اول برای رشد، توسعه صنایع خودرو‌سازی و ایجاد بازار برای تولیدات صنایع خودرو‌سازی کشور است و ادامه این روند چشم‌انداز روشنی را برای صنایع خودرو‌سازی رقم خواهد زد.

 نجفی‌منش در موردقیمت محصولات صنایع خودرو گفت: یادمان باشد که 40درصد از پولی که مصرف‌کننده داخلی پرداخت می‌کند به جیب خودروساز نمی‌رود. 20درصد این رقم هزینه‌های مالی مترتب بر این صنعت، اعم از خودروساز و قطعه‌ساز، 9درصد مالیات بر ارزش افزوده، 3 درصد هزینه شماره‌گذاری، 4درصد هزینه بیمه و تقریبا 6درصد هزینه‌های گمرکی برای قطعات وارداتی می‌شود. اگر یک خودرو را 20 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده باشد، 12 میلیون تومان آن به خودروساز تعلق می‌گیرد و مابقی صرف هزینه‌های ذکر شده می‌شود.

وی افزود: البته در همه کشورها یکی از منابع درآمد دولت‌ها از محل تولیدات خودرو، مالیات و عوارض بر تولید خودرو است. در آلمان 25درصد از درآمد مالیاتی دولت از صنایع خودرو اخذ می‌شود. نجفی منش در مورد قیمت خودرو در ایران و دنیا گفت: هر کشور بنا بر شرایط خود و درآمد مردم خودرو را قیمت‌گذاری می‌کند. لازم به ذکر است قیمت حال حاضر خودرو در کشور برای خودروساز با زیان همراه است اما اینکه فرمول و قاعده نوشته شده برای قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد. موضوع قیمت فعلی خودرو در کشور، کاهش آن و رقابتی کردن آن بحث مفصلی است که در گرو اصلاح سود بانکی، نرخ ارز، کاهش تورم، تولید در مقیاس بالاست. این حلقه‌های به هم پیوسته باید شکل بگیرد تا رضایت مشتری داخلی و نیز تولیدکننده فراهم شود.

 

 

ارسال نظر