اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۷۱

 ارائه قلیان در رستوران‌ها ممنوع شد

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس گفت: ارائه قلیان در رستوران‌ها تخلف است؛ قطعا اگر رستورانی قلیان ارائه کند، پلمب خواهد شد. سید علی‌اصغر میرابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق قوانین موجود رستوران‌ها اجازه ارائه قلیان ندارند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا با آنها برخورد خواهد شد. او در ادامه در پاسخ به این موضوع که کدام رستوران‌ها مجاز به دریافت ورودیه از مشتریان خود هستند، گفت: هیچ رستورانی حق دریافت حق‌السرویس ندارد مگر اینکه سرویسی خاص از سوی آن ارائه شود. رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است یک خانواده قصد برگزاری مهمانی در رستوران داشته باشد، طبیعی است برای برگزاری چنین مراسم لازم است رستوران برای چندین ساعت در اختیار آنها گذاشته شده و خدمات متعددی به این افراد داده شود. در چنین شرایطی طبیعی است که افراد ملزم به پرداخت حق‌السرویس می‌شوند اما در سایر موارد دریافت چنین رقمی قطعا تخلف محسوب می‌شود.

میرابراهیمی در ارتباط با دریافت ورودیه که گاه در برخی رستوران‌ها رخ می‌دهد نیز اظهار کرد: گاه ممکن است برخی رستوران‌ها موسیقی زنده داشته و با دریافت مجوزهای مختلف از اماکن و وزارت ارشاد به اجرای موسیقی بپردازند. در چنین شرایطی طبیعی است که افراد بابت این موضوع مجبور به تامین هزینه‌های خود هستند و این هزینه‌ها از طریق منو و همچنین دریافت ورودیه تامین می‌شود. اما او در پاسخ به این پرسش که رقم کف و سقف دریافت ورودیه از چه قرار است، اظهار کرد: نمی‌توان برای این موضوع عددی مشخص کرد چرا که هر رستوران بر اساس محل و خدماتی که ارائه می‌کند هزینه خاص خود را دارد. رییس اتحادیه رستوران و سلف سرویس در پاسخ به این پرسش که گاه دیده می‌شود برخی رستوران‌ها برای یک پرس غذا قیمتی معادل ۱۰۰هزار تومان یا حتی بالاتر دریافت می‌کنند، گفت: طبق قوانین و مقررات افراد صنف ما تنها می‌توانند ۲۰درصد سود داشته باشند بر این اساس هر گاه شکایتی از قیمت رستوران‌ها منعکس شود، اتحادیه موضوع را بررسی کرده و در صورتی که رقم‌های دریافت شده خارج از عرف باشد، میزان اضافه دریافت محاسبه شده و به موضوع رسیدگی می‌شود اما در نهایت باید توجه داشت که دریافت این رقم‌ها دارای شرایط خاص خود است و بر اساس مواد اولیه استفاده شده و سود حاصله این رقم‌ها تعیین می‌شود و حدی متعارف دریافت می‌شود.

 پای دلالان به فروش گندم باز شد

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: با گذشت چند ماه از خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز بسیاری از کشاورزان در استان‌ها، پای دلالان را به بازار فروش گندم باز کرده است. نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امسال آمار خرید گندم از کشاورزان ۱۱۵هزار و ۸۰۰میلیارد ریال است، اظهار کرد: طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی تاکنون حدود ۸۲هزار و ۸۹۰میلیارد ریال به گندم‌کاران پرداخت شده است. او تصریح کرد: پرداخت دیرهنگام بهای گندم به کشاورزان موجب کاهش نقدینگی و فقر کشاورزان می‌شود و در نتیجه نمی‌توانند نهاده‌های لازم را برای کشت پاییزه تهیه کنند.

این مسوول ادامه داد: پرداخت نشدن به موقع پول کشاورزان موجب می‌شود که دلالان حضور فعال‌تری در بازار داشته باشند و نرخ تضمینی گندم را که ۱۳۲۰تومان است، از گندمکار به جهت نیاز کشاورز به پول به ۱۱۸۰تومان بخرند. صبحی یادآور شد: تداوم این روند باعث می‌شود تا دلالان عزیزتر از کشاورز تولیدکننده و مردم شود و بدون زحمت، دسترنج کشاورز را به جیب می‌زنند و این پرداخت نکردن به موقع بهای گندم، فرصت‌های ویژه‌یی را برای دلالان و در بسیاری از موارد که همین دلالان، صادرکننده و واردکننده هستند، فراهم می‌کند. عضور شورای مرکزی خانه کشاورز ایران خاطرنشان کرد: بجاست مسوولان جهادکشاورزی توجه ویژه‌ و بیشتری به کشاورزان و درآمد آنها داشته باشند.

 ضرورت تاسیس تشکل صنفی برای رانندگان آنلاین

ایرنا  تغییر در نوع اشتغال در سایر کشورهای جهان و در ایران در حال شدن است و تردیدی نیست مناسبات گذشته نمی‌تواند، مسائل نیروی کار را حل کند. به همراه این تغییر باید در انتظار تغییرات جدید در قانون کار باشیم تا این قانون نه تنها کارگر سنتی بلکه کارگر دانشی (به گفته ربیعی) را هم حمایت کند. از این‌رو یکی از رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی از تلاش برای ایجاد یک تشکل صنفی و ثبت رسمی آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد. احمد حبیبی اظهار کرد: رانندگانی در بستر اینترنت خدمات حمل و نقل شهری ارائه می‌کنند، به یک تشکل تخصصی نیازدارند تا بتوانند مشکلات صنفی خود را پیگیری کنند. او توضیح داد: هفته گذشته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد تشکل صنفی مراجعه کردیم اما هنوز نتوانسته‌ایم به نتایج مطلوبی برسیم. او که در یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کند، افزود: در نامه‌یی که به مسوول واحد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کرده‌ایم، درخواست شده که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و اشتغال و با استناد به ماده 2 قانون کار در راستای احقاق حقوق شرعی و قانونی اعضای صنف، انجمن صنفی کارگری برای این دسته از رانندگان اینترنتی ایجاد شود. همچنین در ماده 2 قانون کار آمده است که کارگر از لحاظ قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. حبیبی توضیح داد: بر همین اساس رانندگان حمل و نقل اینترنتی کارگر محسوب می‌شوند و کارفرمای آنان مسافرانی هستند که هزینه جابه‌جایی را به رانندگان پرداخت می‌کنند.

این فعال حوزه کار بیان کرد: رانندگان حمل و نقل اینترنتی شهری مسائل و مشکلات خود را دارند و باید تشکل صنفی داشته باشند تا بتوانند مسائل خود را پیگیر باشند.

 

ارسال نظر