چالشی به نام قاچاق پیاز زعفران

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۲۳

زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در ایران به شمار می‌رود که از نظر صادرات غیرنفتی برای کشور اهمیت ویژه‌یی دارد.

 ایران، نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای سرخ در دنیا به شمار می‌رود که استمرار قاچاق پیاز زعفران به چین و افغانستان درآینده‌یی نه چندان دور این جایگاه را دستخوش تحولاتی قرار خواهد داد.

هر چند طی سال‌های اخیر این ماجرا در رسانه‌ها پررنگ دیده شد اما هر از گاهی مسوولان دولتی با ابراز نگرانی از کنارش رد می‌شوند. اگرچه غارت میراث 3هزار ساله ایرانیان به افغانستان از 10سال قبل آغاز شده و با حمایت سازمان ملل متحد افغان‌ها رغبت بیشتری به تولید پیدا کردند اما مسوولان امر با کمی هوشیاری و نظارت به سهولت می‌توانند از استمرار خروج غیرقانونی و چمدانی این محصول جلوگیری کنند. با وجود آنکه تشکل‌ها تاکید می‌کنند که مسوولان دولتی نسبت به مساله قاچاق پیاز زعفران که آتشی بر جان تولیدکنندگان انداخته است، حساس‌تر باشند، باید منتظر ماند و دید که مسوولان وزارتخانه برای کنترل این پدیده شوم چه اقداماتی انجام خواهند داد؟

 علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه قاچاق پیاز زعفران تیشه به ریشه این محصول گرانبها می‌زند، اظهار کرد: با توجه به آنکه برخی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی با تغییر موضع از صادرات پیاز زعفران سخن به میان می‌آورند در صورت تحقق این امر مطمئنا در آینده‌یی نه چندان دور با این میراث 3هزار ساله خداحافظی خواهیم کرد. وی افزود: با توجه به بحران منابع آبی و سازگاری گیاه با شرایط اقلیمی کشور می‌توان گفت که بی‌تفاوتی به قاچاق پیاز زعفران یک خیانت ملی به حساب می‌آید. حسینی با بیان اینکه توسعه کشت زعفران به طور جد از سوی رقبا درحال پیگیری است، تصریح کرد: کشورهای جدیدی به کشت این محصول روی آوردند که این امر زنگ خطری برای بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران به شمار می‌رود. عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در اطراف مناطق زعفران‌کاری باید اقدام به احداث ترمینال‌هایی جهت دریافت مازاد پیاز زعفران، سورت و توزیع آن بین سایر کشاورزان کند که متاسفانه بی‌توجهی نسبت به این امر قاچاق پیاز زعفران را رقم زده است. به گفته وی با استمرار روند غارت پیاز زعفران ایرانی، بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در بازارهای هدف دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت. غلامرضا میری، نایب رییس شورای ملی زعفران با بیان اینکه غارت میراث 3هزار ساله ایرانیان مرگ تدریجی تولید داخل را به همراه دارد، اظهار کرد: استمرار روند غارت پیاز زعفران ایرانی سیر عظیم بیکاری و از دست دادن بازارهای بین‌المللی را به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه زعفران‌کاران نسبت به قاچاق پیاز زعفران گلایه‌مند هستند، افزود: تا زمانی که برنامه مدونی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای مازاد پیاز زعفران‌کاران به کار گرفته نشود همچنان شاهد قاچاق این سرمایه ملی خواهیم بود. میری با انتقاد از اینکه برخی مسوولان نسبت به قاچاق پیاز زعفران حساس نیستند، یادآور شد: اخیرا یکی از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که مجوز صادرات پیاز زعفران باید صادر شود درحالی که این امر به بهای از دست دادن این تولید استراتژیک تمام می‌شود. به گفته این مقام مسوول خروج یک عدد پیاز زعفران از کشور، تکثیر 100عدد پیاز دیگر ظرف مدت 5 سال را به همراه خواهد داشت. نایب رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: در سالیان نه چندان دور اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیا به شمار می‌رفت که با توسعه کشت زعفران در ایران توانستیم جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده دنیا را کسب کنیم. وی با اشاره به لزوم توجه وزارتخانه‌های ذی‌ربط به پتانسیل تولید زعفران در کشور تاکید کرد و گفت: اکنون بیش از 95درصد زعفران دنیا در کشور تولید می‌شود که بدین منظور اطمینان خاطر تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان از بازار امری ضروری است.

 

ارسال نظر