تامین مالی عمده‌ترین چالش تعاونی‌ها

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۲۱

ماشاالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران به ارکان تامین مالی در دنیا اشاره داشت و گفت: پایش در نظام تامین مالی کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تامین مالی در دنیا دارای 7 رکن اساسی است.

وی ادامه داد: این ارکان شامل نظام بانکی، بازار سرمایه، بیمه، سرمایه‌گذاری خارجی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت و منابع داخلی شرکت‌ها می‌شود.

یکی از روش‌های تامین مالی بخش تعاون برای مشارکت در زیرساخت‌ها اشاره به صکوک، اجاره، انتشار اوراق منفعت تعاون برای پروژه‌های نیمه تمام همچنین برای ایجاد اعتبار و ضمانت نیازبه ورود بانک‌های سرمایه‌گذار (تامین سرمایه) به عنوان موسسات و نهادهای مالی و تخصصی همچنین خلق ابزارهای مناسب با تامین مالی جمعی و نوع پروژه‌ها مورد نیاز است.

دبیرکل اتاق تعاون ابراز داشت: تامین مالی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، خدمات اجتماعی و کسب و کار هدفمند و رایج در جهان است.

به گفته عظیمی، امروزه به دلیل پیچیدگی نیازها و تنوع کسب و کار و تنوع در رشته فعالیت‌های اقتصادی و وجود بخش‌های چندگانه اصلی مانند خدمات، کشاورزی، صنعتی و هزاران زیربخش تامین مالی نیز دارای تنوع و مختصات متناسب با نوع فعالیت شده است.

وی گفت: دشواری تامین مالی بنگاه‌ها را تحت تاثیر مستقیم قرار داده است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در تابستان و زمستان سال 95 و بهار و تابستان سال 96 توسط اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اصناف با جامعه آماری 2000 تایی – مهم‌ترین چالش همه بنگاه‌ها بین 28 مولفه تعیین شده، تامین مالی اعلام شد. دبیرکل اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بانک توسعه تعاون به عنوان تنها نهاد مالی در بخش تعاون بیان داشت: در بحث تامین مالی نمی‌توان بانک توسعه تعاون را به عنوان تنها نهاد مالی نادیده گرفت، این بانک تنها بانکی است که به بنگاه تبدیل نشده است. عظیمی ادامه داد: صندوق ضمانت نیز عامل

اعتماد‌بخشی در اقتصاد است و برای بخش‌های کمتر توسعه یافته، فعالیت‌های سودآور تضمین سودآوری می‌کند اما باید در نظر داشت اگر در تامین مالی مشکل وجود داشته باشد، میدان عملکرد صندوق ضمانت نیز متاثر از آن خواهد بود. دبیرکل اتاق تعاون ایران با تاکید به اشتغال به عنوان هدف کسب و کار، پایداری آن را منوط به نوع فعالیت بنگاه عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف کشور ما در دنیا میان فعالیت و سپرده بانکی رابطه معناداری وجود دارد.

 

ارسال نظر